دانستنی

نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی

نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی

نکات ایمنی بخاری نفتی شامل مواردی است که باید در هنگام خرید، نصب و حین استفاده مورد توجه قرار گیرد. همچنین باتوجه به مصرف فصلی این وسیله، باید هرسال پیش از نصب و استفاده‌ی مجدد، سرویس‌کاری‌ها و رسیدگی‌هایی صورت گیرد که استفاده از وسیله را ایمن نماید.

سراچین نیز در این مقاله به شما نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی را معرفی می کند.

 

ایمنی وسایل گرمایشی از جمله انواع برند بخاری نفتی، از متداول‌ترین پرسش‌های کاربران و مصرف‌کنندگان است. آگاهی از نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی، آسودگی و امنیت شما و عزیزانتان را به همراه دارد.

 

نکات ایمنی بخاری نفتی در هنگام خرید

برخی از مهم‌ترین موارد ایمنی بخاری نفتی، حین تولید آن محقق می‌شود. بخاری نفتی متشکل از قطعات گوناگونی است که اگر طبق استانداردهای لازم ساخته نشوند، می‌توانند مشکل یا خطرآفرین باشند.

 

نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی

 

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی بخاری نفتی، نبود نشتی در قسمت مخزن است. همچنین جنس هرقطعه باید به نحوی انتخاب شود که تحمل حرارتی را که به آن می‌رسد، داشته باشد. ضخامت بدنه و دودکش باید در حد استاندارد باشد. اتصالات قطعات مختلف باید مناسب و استاندارد باشد و به اصطلاح قطعات خوب به هم چفت شوند. گردش پیچ‌های تنظیم شعله نیز باید به آسانی انجام شود.

 

استانداردهای مهم فنی در وسایل گرمایشی معمولا پیش از ورود محصولات به بازار و رسیدن به دست مشتریان، توسط نهادهای کارشناسی مرتبط، بررسی می‌گردد. آگاهی‌رسانی به خریداران معمولا با درج نشان‌های مخصوص که گواه انجام بررسی‌های لازم بر روی محصول است، صورت می‌گیرد.

 

برای خرید بخاری نفتی ایمن، حتما به برخورداری آن از نشان‌های استاندارد لازم توجه نمایید. بخاری نفتی آترا یک نمونه از وسایل گرمایشی جدید و کاربردی است که از استانداردهای لازم فنی و ایمنی بهره‌مند است. همچنین شما می توانید برای خرید این بخاری نفتی روی کلمه خرید بخاری نفتی آترا کلیک کنید.

 

نکات ایمنی بخاری نفتی به هنگام نصب

یکی از مهم‌ترین مواردی که ایمنی وسایل گرمایشی را تأمین می‌کند، توجه به محل نصب است. خصوصا اگر از بخاری نفتی با دودکش استفاده می‌کنید که نیاز به انتخاب مکانی ثابت و دائمی دارد، باید تمام موارد لازم را پیش‌بینی کنید تا به مشکل برنخورید یا ایمنی نقض نشود.

 

اصولا محل قرارگیری لوله‌ی بخاری در همان هنگام ساخت منزل، جایی در نظر گرفته می‌شود که نزدیک به پنجره باشد. این مسئله برای ایجاد تعادل گرمایشی در فضاست.

 

ایمنی استاده از چراغ نفتی

 

اما مواردی نیز در این خصوص رعایت می‌گردد که مرتبط با ایمنی است. برای مثال محل نصب بخاری باید از کنتور و پریزهای برق فاصله داشته باشد.  دیگر مواردی که بخاری باید از آن‌ها فاصله‌ی لازم را داشته باشد، مواد قابل اشتعال نظیر پرده، مبل، رختخواب و وسایل چوبی است.

 

راه خروج دود باید بررسی شود تا اگر گرفتگی در آن وجود دارد، برطرف گردد. اگر دودکش، از مکش کافی برخوردار نباشد سبب تجمع دوده و گاز و یا آتش‌سوزی خواهد شد؛ پس از وجود استانداردهای لازم در لوله و دودکش اطمینان حاصل کنید. در صورتی که شما از بخاری‌هایبدون دودکش استفاده می‌کنید، حتما مراقب دود کردن بخاری نفتی خود باشید و در صورت بروز این مشل سریعا آن را برطرف کنید.

 

مصالحی که در اطراف دودکش به کار رفته‌اند باید از مواد مقاوم و نسوز باشند. برای مثال عبور لوله از درون درها و پنجره‌های چوبی، می‌تواند ایجاد آتش سوزی کند. ملات آجرها و سایر مصالح در محل دودکش نیز باید در برابر حرارت مقاوم باشند.

 

نکته‌ی دیگر در خصوص دودکش بخاری این است که باید تا حد امکان در حالت مستقیم قرار گیرد و کوتاه‌ترین طول را داشته باشد. لوله کشیدن به صورت طویل و پر از زاویه و چرخش می‌تواند در یکپارچگی مسیر عبور دود خلل ایجاد کند و خروج دود به درستی صورت نگیرد.

 

نمایش محصولات

-9%
بخاری نفتی آترا مدل 2500D

بخاری نفتی آترا 2500D

۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان

 

محل قرار دادن بخاری بهتر است در مسیر رفت و آمد یا باز و بسته شدن درها نباشد زیرا هم حرارت و انرژی به هدر خواهد رفت و هم حفظ ایمنی بخاری نفتی دشوار می‌شود.

 

در صورت استفاده از چراغ نفتی نیز نکاتی هست که باید در خصوص محل قرارگیری آن رعایت شود. اگرچه این نوع وسیله‌ی گرمایشی می‌تواند محل ثابتی نداشته باشد، محل قرارگیری، موردی است که در ایمنی چراغ نفتی باید به آن توجه شود.

 

از آن‌جا که چراغ نفتی وسیله‌ای کوچک و سبک است، ممکن است به راحتی در اثر برخورد واژگون شود. همچنین اگر محل قرارگیری، سطح ناصاف یا بی‌ثباتی باشد، ممکن است تعادل چراغ نفتی از بین برود. بنابراین ضمن توجه به قرارگرفتن چراغ نفتی بر روی سطحی استوار، ثابت و صاف، به این نکته نیز توجه کنید که چراغ در مسیر رفت و آمد مداوم، محل بازی کودکان یا جست و خیز حیوانات خانگی نباشد.

 

در صورتی که قصد استفاده از بخاری‌ای را دارید که قبلا نیز از آن استفاده کرده‌اید، تمام قطعات آن را باز کرده، تمیزکاری و سرویس نمایید.

 

نکات ایمنی هنگام استفاده از چراغ و بخاری نفتی

بهتر است از بخاری و چراغ نفتی تنها به عنوان وسیله‌ی گرمایشی استفاده کنید و پخت‌و‌پز و چای را به اجاق گاز بسپارید. قرار دادن هر شیئی روی بخاری می‌تواند منفذهای هوا را ببندد و سازوکار دستگاه و سوختن شعله را دچار مشکل کند.

 

ایمنی در بخاری نفتی

 

همچنین اگر مایعات از ظروف طبخ یا کتری و قوری بر روی بخاری به اصطلاح سر برود، شعله را خاموش کرده و بخاری را نیز کثیف می‌کند که همین آلودگی بر عملکرد بخاری نفتی تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است یکی از دلایل خاموش شدن بخاری نفتی شما باشد.

 

در حین استفاده از بخاری نفتی به منفذهای هوا، مسیر دودکش، مخزن نفت و عدم نشتی توجه داشته باشید. دقت کنید که در هنگام کار چراغ نفتی فتیله‌دار، بهترین رنگ برای سوختن شعله آبی است.

 

همچنین شعله باید به صورت کامل و هموار بسوزد. پس از هربار پر کردن مخزن ممکن است کمی بو از بخاری یا چراغ نفتی به مشام برسد اما اگر بویی احساس می‌کنید و میدانید این بوی بد بخاری نفتی طبیعی نیست، حتما مخزن را از نظر نداشتن نشتی و فتیله و قطعات داخلی را از نظر سلامت و تمیزی بررسی کنید.

 

بخاری نفتی بدون دودکش

انتخاب نوع بخاری نفتی، اندازه و سایر ویژگی‌های آن مثل برخورداری یا عدم برخورداری از دودکش، به نوع و محل استفاده بستگی دارد. بخاری نفتی بدون دودکش نیاز به محل نصب ثابتی ندارد اما بهتر است آن را برای مکان‌هایی استفاده کنید که خروجی هوای مناسبی دارد.

 

برای مثال در مغازه‌ها یا مکان‌هایی که در مدام باز و بسته شده و هوای داخل مکان مدام در حال عوض شدن است، استفاده از این وسیله مناسب و کارآمد است اما در مکانی مثل منزل که خصوصا در فصل سرما در و پنجره و منافذ آن بسته می‌ماند، بهتر است از انواع دودکش دار استفاده شود.

 

همچنین ابعاد بخاری نفتی بدون دودکش معمولا کوچک و توان گرمایشی آن محدود است. حتما به این نکته توجه دارید که همه‌ی منزل را نمی‌توان تنها با یک چراغ تفتی گرم کرد. پس به دنبال وسیله‌ای باشید که برای مکان مدنظرتان مناسب باشد.

 

خطرات بخاری نفتی

 

رعایت نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی، ساده است اما می‌تواند ضامن سلامت و امنیت شما و اطرافیانتان باشد. متأسفانه هرساله در فصل سرما شاهد اتفاقات تلخی هستیم که با عدم رعایت مسائل ایمنی وسایل گرمایشی از جمله ایمنی بخاری نفتی رخ داده‌اند. رخدادهایی که تنها در صورت وجود قدری توجه و احتیاط، به آسانی قابل پیش‌گیری بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *