آشپزی

طرز پخت مرغ در گلفر(گوزل فر) با ساده ترین روش

طرز تهیه پخت مرغ در گل فر

مرغ بریان از جمله غذاهای محبوب میهمانی ها و میزهای مجلل و با شکوه در همه ی نقاط جهان است. در این مقاله آموزشی قصد داریم به صورت کامل طرز پخت مرغ در گلفر را بررسی کنیم.

با سراچین همراه باشید.

طرز تهیه مرغ بریان

 

گلفر چه امکاناتی برای پخت مرغ دارد؟

این فر دایره‌ای زیبا که حرارتش توسط دو المنت برقی تامین می شود، یک وسیله‌ی رومیزی است و اشغال فضای چندانی در آشپزخانه شما ندارد. همچنین در رنگ‌بندی‌های متنوعی تولید می‌شود که می‌توانید هماهنگ با آشپزخانه و متناسب با سلیقه‌ی خود، رنگ آن را انتخاب نمایید.

فضای داخلی گل فر یا گل فر تماما قابل استفاده است، بنابراین یک مرغ درسته را می توان به راحتی در آن جای داد. اگر دوست دارید یک مرغ کاملا پخته میل کنید، خرید گل فر انتخاب خوبی است. طرز پخت مرغ در گوزل فر هم به صورت درسته و هم به صورت تکه ای بسیار آسان است و نتیجه خوشمزه ای نیز خواهد داشت!

این دستگاه مجهز به فن هایی است که حرارت را به طور یکنواخت در همه ی نقاط پخش می‎کنند و گلفر مثل مایکروفر نیست که بر یک نقطه تمرکز داشته باشد. بنابراین مرغ کامل می پزد.

 

امکانات گلفر

 

ضمنا گل فر دارای یک دریچه بخار است که می توانید بسته به نوع پخت دلخواهتان آن را باز یا بسته نگه دارید. همچنین المنت بالای گل فر برای برشته شدن روی مرغ عالی عمل می کند. قابلیت دیگر این است که سینی گل فر گرانیتی است و غذا ها به آن نمی چسبد با این حال در صورت تمایل مانعی نیست که مرغ را در فویل بپیچید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گوزل فر حتما مقاله‌ی ” طرز استفاده از گل فر یا گوزل فر برای پخت غذا ” را مطالعه کنید.

 

طرز پخت مرغ در گلفر به صورت درسته

در این جا شما را با دو روش پخت مرغ در گلفر به صورت درسته آشنا می کنیم:

 

مشاهده محصولات

 

مرغ بریان در گل فر

شاید دوست داشته باشید مرغ بریان ساده آماده کنید و همراه با پلو سرو کنید. برای مزه دار کردن مرغ بریان روش خوبی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ضمنا برای بریان کردن هرچه مرغ کوچکتر باشد، نتیجه مطلوب‌تر خواهدبود؛ مواد لازم جهت بریان کردن مرغ در گوزل‌فر عبارتند از:

  • مرغ درسته 1/5 تا 2 کیلویی 1 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • آب لیمو ترش تازه 2 عدد
  • سیر 2تا 3 حبه
  • روغن زیتون 5 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل یا ادویه جات دلخواه به میزان لازم

 

پیاز و سیر را خرد کنید و با آب 1 عدد لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل مخلوط کنید. آب لیموترش دیگر را بگیرید و پس از افزودن کمی نمک، با کمک یک سرنگ تمیز آن را در نقاط عمیق تر مرغ تزریق کنید تا لایه های زیرین گوشت آن نیز مزه دار شود.

سپس مرغ را با مخلوط پیش‌تر آماده شده در نایلون بزرگ تمیزی قرار دهید. نایلون را خوب گره بزنید و تکان دهید تا مرغ به همه جای مخلوط آغشته شود. سپس آن را یه مدت دو تا سه ساعت در یخچال قرار دهید و بعد خارج کرده در گلفر بگذارید تا یک مرغ خوشمزه تحویلتان داده شود.

 

مرغ در گلفر

 

مرغ شکم پر در گلفر

پختن مرغ در گل فر به صورت شکم پر نیز میسر است. برای این طرز پخت مرغ در گوزل فر مواد لازم از این قرار است:

  • مرغ دو کیلویی 1 عدد
  • سبزی خرد شده (شامل گشنیز، جعفری، شوید و نعناع) 1 پیمانه
  • مغز گردوی خرد شده 1 پیمانه
  • آلوقیسی خرد شده نصف پیمانه
  • پیاز سرخ شده نصف پیمانه (در صورت تمایل می توانید از 1 پیمانه کامل استفاده کنید.)
  • زعفران، زرشک، نمک و فلفل (و در صورت تمایل شکر) کمی
  • آب نارنج یا لیمو

 

نحوه پختن مرغ در گلفر

 

روش پختن مرغ در گلفر

مرغ درسته را با زعفران، آب نارنج، نمک و فلفل به مدت حداقل یک ساعت استراحت دهید. مخلوط سبزیجات را با کمی روغن تفت دهید. به خاطر داشته باشید که استفاده از روغن در این مرحله کم است زیرا با اضافه شدن گردو به مخلوطمان، میزان چربی غذا بالا خواهد رفت.

گردو، آلو، زرشک و پیازداغ را در این مرحله به سبزی تفت خورده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. در صورت تمایل می توانید به این مواد، نمک و فلفل یا ادویه جات دلخواه دیگر را اضافه کنید. مواد آماده است.

مرغ مزه دار شده را آورده و مواد را داخل شکم از پیش خالی و تمیز شده قرار دهید. سپس یک تکه فویل جلوی آن ها قرار دهید تا مواد بیرون نریزد. می توانید شکم مرغ را بدوزید.

هردو المنت گلفر را روشن کنید تا فضای داخلی گرم شود. پس از ده دقیقه مرغ را به همین صورت در سینی گل فر قرار دهید و المنت بالا را خاموش کنید. بعد از چهل دقیقه مرغ شما کاملا پخته و آماده است. می توانید پنج دقیقه المنت بالا را نیز روشن بگذارید تا روی مرغ برشته تر شود. هم‌چنین می‌توانید دریچه بخار را باز نگذارید تا مرغ بیش از حد خشک نشود و یا زمان پخت را کمی کاهش دهید.

 

مرغ بریان

 

چنان که دیدیم طرز پخت مرغ در گلفر بسیار ساده و آسان است، مطمئن باشید حتما در پایان روند پخت نیز از طعم غذا راضی خواهید بود.

اگر شما نیز از آشپزی با گل‌فر لذت می‌برید، مطالعه سایر مقالات سراچین را از دست ندهید و تجربه خود را با دیگران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

5 thoughts on “طرز پخت مرغ در گلفر(گوزل فر) با ساده ترین روش

  1. blank جلال نقی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم درجه حرارت برای کیک و شیرینی،مرغ و ماهی و پیتزا چند درجه باید باشه

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز
      درجه حرارت برای آماده شدن غذا در گلفر بسته به نوع غذا و زمان پخت متفاوته. ولی معمولا برای شیرینی و کیک 180 درجه، پیتزا 270، ماهی 230 و مرغ 65 درجه است.

  2. blank رقیه گفت:

    سلام.برای پخت کیک دریچه بخار بازباشه یا بسته؟

  3. blank رقیه گفت:

    و اینکه برای مرغ کامل اگر روی سینی رو با فویل بپوشونیم اشکالی نداره؟

    1. blank sarachin گفت:

      خیر اشکالی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *