آشپزی

مقایسه تهیه غذا در گل فر(گوزل فر) با مایکروفر

تهیه غذا در گلفر

امروزه از وسایلی گوناگون برای پخت غذاها استفاده می شود. یکی از وسایلی که استفاده از آن در بسیاری اماکن رایج است، مایکروفر است که با استفاده از امواج در مواد غذایی تولید حرارت می کند. اما تهیه غذا با گل فر مزایایی بسیار نسبت به مایکروفر دارد که ما در این مطلب از سراچین میخواهیم نکاتی را درباره مقایسه گل فر با مایکروفر با شما در میان بگذاریم.

 

مقایسه گلفر با مایکروفر

مقایسه گل فر با مایکروفر

برای آن که بدانید مزیت تهیه غذا در گل فر نسبت به مایکروفر چیست، باید ساختار و کارکرد هر دو وسیله به صورت کلی را بشناسید. اگر به خرید گل فر اقدام کرده باشید و یا با آن آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این دستگاه دارای دو المنت در قسمت سقف و کف است. المنت های برقی با تولید حرارت، پخت غذا و شیرینی را ممکن می سازند.

 

بر خلاف گل فر که سیستمی حرارتی دارد، مایکروفر با تولید امواج، سبب می شود مولکول های مواد به حرکت درآیند و در واقع حرارتی درونی در آن ها ایجاد شود. هرچند مایکروفر، فرایند ایجاد حرارت را سریع تر انجام می دهد، اما در بسیاری از موارد گلفر نسبت به آن دارای مزیت است.

 

در ادامه مهم ترین مزایای گل فر نسبت به مایکروفر را ذکر می‌کنیم:

1- یکنواختی پخت در تهیه غذا با گل فر

اگر پخت با مایکروفر را تجربه کرده باشید، احتمالا پیش آمده که از مسئله عدم پخت کامل یا یکنواخت نبودن پخت غذا ناراضی بوده اید. اما این تجربه در مورد گل فر صدق نمی کند و همه افرادی که تهیه غذا با گل فر را انجام داده اند، به پخت کامل و یکنواخت غذا رسیده اند.

 

تهیه غذا در گوزل فر

 

دلیل این امر همان تفاوت ساز و کار گل فر با مایکروفر است که به آن اشاره کردیم. در مایکروفر، امواج روی یک سطح مشخص تمرکز می یابد و به همین دلیل در همه نقاط حرارت ایجاد نمی کند اما مزیت تهیه غذا در گلفر این است که در کنار دو المنت حرارتی، دارای یک فن در داخل است که حرارت تولید شده توسط المنت ها را در همه جای فضای داخلی گل فر به صورت یکنواخت پخش می کند.

2- غذاهای برشته و ترد در گل فر

مایکروفرها باز هم به همان دلیل ساختاری و نحوه عملکردشان، در پخت غذاهای آبدار بسیار موفق تر هستند؛ در مقابل، یک مزیت تهیه غذا در گل فر که در طعم و رنگ آن نیز بسیار تاثیرگذار است، ترد و برشته شدن غذاست.

 

مشاهده محصولات

 

دلیل این امر چیست؟ تا به حال به فرآیند کبابی شدن مواد غذایی بر روی شعله آتش دقت کرده اید؟ حدستان درست است! مواد غذایی برای برشته و ترد شدن نیازمند این هستند که حرارت را از بیرون دریافت کنند حال آن که کارکرد امواج مایکروفر تولید حرارت در درون مواد است. اما المنت های نیرومند گل فر می توانند غذا را کاملا برشته و کبابی و با رنگ و رویی خوش و اشتها برانگیز به شما تحویل دهند.

3- فرقی ندارد غذا را در کدام نقطه گل فر قرار می دهید.

هنگام پخت غذا در مایکروفر باید به نقطه قرار دادن غذا توجه کنید زیرا تمرکز امواج باید به درستی انجام شود تا نتیجه دلخواه حاصل گردد اما مزیت تهیه غذا در گل فر که به دلیلی پراکندگی و یکنواختی حرارت در آن فراهم شده است، عدم حساسیت به نقطه قرار گرفتن غذاست.

 

باید به حرارت المنت ها نیز توجه کنید. در پخت بیشتر غذاها در گل فر، تنها برای گرم کردن مقدماتی از هر دو المنت استفاده می شود و پس از قرار دادن غذا تنها المنت پایین کافی است و فن ها حرارت را در همه جا پخش می کنند. در مراحل نهایی پخت، برای برشته شدن روی غذا یا کیک از المنت بالا برای دقایقی محدود استفاده می شود.

 

مقایسه گلفر و مایکروفر

 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گل فر، مقاله ” طرز استفاده از گل فر یا گوزل فر برای پخت غذا ” را مطالعه کنید.

4- پخت غذا در گل فر با حجم بیشتر

مزیت اخیر که در رابطه با گل فر بیان شد، مزیت دیگری را به همراه دارد و آن امکان استفاده بیشتر از فضای گل فر است.

 

از آن جا که در گلفر بر خلاف مایکروفر، تمرکز تنها بر یک نقطه یا سطح خاص نیست، و حرارت در همه نقاط گل فر یکسان است، می توان نهایت استفاده از فضای داخلی آن برد و این نیز یک مزیت تهیه غذا در گل فر به شمار می رود. در حالی که در مایکروفر بهتر است غذا در مرکزی ترین نقطه قرار گیرد و برای هر حجم غذایی نیز امکان پخت کامل وجود ندارد.

 

مقایسه تهیه غذا در گلفر با مایکروفر

 

شما می توانید پس مطالعه مقاله طرز پخت مرغ در گوزل فر به راحتی یک وعده غذایی دلچسب برای خود و خانواده تان بپزید.

5- امکان استفاده از ظروف فلزی

ظروف تهیه غذا در مایکروفر ظروفی مخصوص و غیر فلزی هستند. اگرچه یک مزیت مایکروفر امکان گرم کردن غذا با همان بشقاب سرو است، این که برای پخت غذا نمی توان از ظروف فلزی در آن استفاده کرد، مشکل و محدودیت ایجاد می کند.

 

مزیت تهیه غذا در گل فر از این نظر، عدم محدودیت برای استفاده از ظروف فلزی است که بسیار متنوع تر از ظروف دیگر تولید می شوند. شما می توانید یک سینی فلزی بزرگ را برای پخت کیک یا پیتزا به راحتی درون گل فر جای دهید.

6- عاری بودن گل فر از ضررهای امواج مایکروفر

این بحث، مهم ترین دلیل مزیت تهیه غذا در گل فر نسبت به مایکروفر و وسایل مشابه از جمله سولاردم است. درست است که طبق مطالعات جدید، بحث سرطان زایی امواج مایکروفر رد شده است اما مواجهه با امواج مایکروفر می تواند آسیب هایی به همراه داشته باشد.

 

عدسی چشم به حرارت بالا حساس است و افرادی که در مواجهه زیاد با امواج این وسیله قرار بگیرند (نظیر کسانی که در رستوران ها کار می کنند)، ممکن است مبتلا به عارضه آب مروارید شوند.

 

آماده شدن غذا در مایکروفر

 

چنانچه درز دستگاه مایکروفر خراب یا فرسوده باشد، یا درب آن کامل بسته نشده باشد و به هر ترتیب امواج از درون آن به بیرون نفوذ کنند، مواجهه با آن ها می تواند باعث تغییر یا نابودی اسپرم ها در مردان شود.

 

به طور کلی مزیت تهیه غذا در گل فر (خصوصا غذاهایی حجیم که نیاز به ترد و برشته شدن نیز دارند) در مقایسه با مایکروفر بیشتر است. با تهیه گل فر یا همان گوزل فر  می توانید غذاهایی متنوع با کیفیت پخت عالی تهیه کنید و از زیان های امواج مایکروفر نیز در امان باشید. فقط قبل از خرید گل فر پیشنهاد ما به شما این است که از مقاله راهنمای خرید فر برقی دیدن کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *