دانستنی

سیر تا پیاز بررسی و مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی

مقایسه جامع قابلمه گرانیت و چدن

امروزه با افزایش آگاهی مردم، زندگی‌ها به سمت پیاده سازی سبک زندگی سالم و اصلاح رژیم تغذیه‌‌ای حرکت می‌کنند. برای داشتن زندگی سالم‌تر علاوه بر توجه به دستورالعمل و نحوه‌ی صحیح پخت باید به ظرفی که قرار است در آن طبخ انجام شود نیز توجه شود.
در این مقاله از سراچین سعی داریم به مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی، روش‌های تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی و راهنمای خرید قابلمه گرانیتی بپردازیم، پس اگر قصد اصلاح سبک تغذیه‌ای خود را دارید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

 

قابلمه گرانیتی و چدنی در کاربرد و مواد سازنده متفاوتی دارند

مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی

پیدا کردن قابلمه‌ای مناسب برای داشتن طبخی یکدست که شرایط بهداشتی نیز در آن رعایت شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما به راستی فرق قابلمه گرانیتی و چدنی در چیست؟ در ادامه به مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی می‌پردازیم.

  •  در مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی به لحاظ ساختار، قابلمه‌های چدنی از آلیاژهای مختلف آهن با لعاب و روکشی از جنس تفلون ساخته می‌شوند. در مقابل، در ساخت قابلمه‌های گرانیتی از یک هسته آلومینیومی که با روکشی از شیشه پوشش داده شده استفاده می‌شود.
  • در مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی قابلمه‌های گرانیتی سریع‌تر از چدنی گرم می‌شوند و حتی می‌توان غذاها را بدون نیاز به روغن و کره در آن طبخ کرد.
  • در مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی به لحاظ قیمت، ظروف چدنی اصل بسیار گران می‌باشند. در مقابل ظروف گرانیتی علی رغم اینکه مدرن‌تر محسوب می‌شوند اما دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشند.
  • از جمله فرق قابلمه گرانیتی و چدنی طراحی‌های جدیدتر، به روزتر و متنوع‌تر قابلمه گرانیتی نسبت به قابلمه‌های چدنی است. قابلمه‌های چدنی به نسبت قابلمه‌های گرانیتی دارای طرح و شکل‌های کمتری می‌باشند و قدرت انتخاب محدود‌تری را به مشتری خواهند داد.

قابلمه‌های گرانیتی تقلبی از نمونه‌های اصل خود ارزان‌تر و سبک‌تر هستند.

  • در مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی، قابلمه گرانیتی به علت تیره بودن گرانیت، جذب گرما سریعتر صورت گرفته و در نتیجه زمان پخت کاهش پیدا می‌کند، در تهیه این قابلمه‌ها برخلاف سایر جنس‌ها، از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود در نتیجه طعم و رنگ غذا بدون تغییر باقی خواهد ماند.
  • دیگر فرق قابلمه گرانیتی و چدنی مربوط به وزن آن‌ها می‌باشد. ظروف چدنی به دلیل آلیاژی از آهن بودن، بسیار ظروف سنگینی می‌باشند. این سنگینی باعث بروز سختی در هنگام جابه‌جایی و استفاده از آن‌ها می‌شود. در مقابل ظروف گرانیتی دارای وزن سبک‌تری می‌باشند و می‌توان به راحتی آن‌ها را حمل یا جا به جا کرد.
  • از اساسی‌ترین فرق قابلمه گرانیتی و چدنی جنس روکش آن‌ها می‌باشد. قابلمه‌های چدنی فاقد روکش هستند و می‌توانند به مرور دچار زنگ زدگی شوند. دلیل این موضوع نیز به ساختار ظروف چدنی که آلیاژی از آهن است، مربوط می‌شود. ظروف گرانیتی به دلیل طراحی و نوع روکش لعابی شیشه‌ای که دارند در معرض اکسید شدن و زنگ زدگی قرار نخواهند گرفت.

فرق قابلمه گرانیتی و چدنی در چیست؟

بر خلاف تصوری که شاید برخی‌ها درباره‌ی قابلمه یا تابه و دیگر ظروف گرانیتی دارند، قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد و تنها به دلیل ظاهر مشابه‌ای که پوشش ماهیتابه گرانیتی با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده است.
ظروف چدنی اما از آهن خام، فولاد و آهن فلز تولید می‌شوند. این مواد در زمان ساخت ظروف به طور یکسان باهم ترکیب می‌شوند.

در مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی، ظروف چدنی به دلیل نداشتن روکش‌های لعابی نمی‌توانند مانع از چسبیدن غذا به کف ظرف شوند، در مقابل ظروف گرانیتی ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک هستند و مانع از چسبیدن هر نوع ماده غذایی به کف ظرف می‌شوند.

 

قابلمه‌های گرانیتی هرگز دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند.

مزایای خرید قابلمه گرانیتی

  • پوشش گرانیتی غیر متخلخل داخل قابلمه، خاصیت نچسب بودن تابه، دوام بیشتر پوشش قابلمه گرانیتی نسبت به باقی پوشش‌ها، مقاومت بیشتر در برابر سایش و همچنین داشتن ویژگی‌های بهداشتی بهتر نسبت به تفلون از مهم‌ترین مزایای قابلمه گرانیتی است.
  • از دیگر مزایای مهم قابلمه‌های گرانیتی، وجود پوشش سنگی قابلمه گرانیتی است که در آن غذا دیرتر از انواع دیگر جنس‌های قابلمه می‌سوزد.
  • روکش گرانیتی همچنین به دلیل خاصیت غیر متخلخل، در زمان پخت با مواد غذایی واکنش شیمیایی نمی‌دهد و به دلیل صاف و صیقلی بودن کف ظرف به راحتی قابل تمیز کردن می‌باشد.

تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی

با توجه به این که تنوع قابلمه‌های گرانیتی در بازار بسیار زیاد شده قبل از خرید باید مطمئن شد که قابلمه اصل هست یا خیر؟
در ادامه چند نکته برای آن که بتوانید مطمئن شوید قابلمه شما اصل است یا نه آورده شده است. که توجه به آن‌ها می‌تواند به شما در خرید کمک کند.

  •  بهتر است برای خرید ماهیتانه‌های گرانیتی به سراغ برندهای معتبر در این زمینه، مانند برند تاوا بروید.
    برای اطمینان از اصالت قابلمه تاوا و ماهیتابه تاوا که قصد خرید آن را دارید بهتر است به نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر تاوا در کشور مراجعه کنید.
  • توصیه می‌کنیم از برند‌هایی خریداری کنید که دارای ضمانت باشند، تا اگر بعد از خرید قابلمه متوجه شدید از جنس آن رضایت ندارید و یا حتی قابلمه تقلبی است بتوانید آن را به راحتی تعویض کنید.برند تاوا با ضمانت ظروف گرانیتی خود توانسته خیال مشتریان را از اصل بودن قابلمه تاوا و ماهیتابه تاوا راحت کند.
  • قابلمه‌های گرانیتی اصل از استقامت و‌ نچسبی زیادی برخوردار‌اند تا حدی که به راحتی بر روی آن‌ها خط نمی‌افتد، این در حالی است که قابلمه‌های تقلبی به راحتی دچار خَش و آسیب می‌شوند.

 

خرید قابلمه گرانیتی

در هنگام خرید قابلمه‌های گرانیتی بهتر است راهنمای خرید قابلمه گرانیتی را به طور کامل مطالعه کنید تا از تمام مزیت‌ها و معایب قابلمه‌های گرانیتی مطلع شوید. در ادامه چند نکته‌ای که توجه به آن‌ها می‌تواند به شما در هنگام خرید کمک کند آورده شده است.

  •  با تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی با آگاهی و اطمینان قلبی، کالا مورد نظرتان را خریداری کنید، تا بعدا دچار دلزدگی و پشیمانی نشوید.
  • هزینه‌ای که تصمیم دارید برای خرید قابلمه گرانیتی خرج کنید را تعیین کنید، تا بتوانید بر اساس بودجه خود قابلمه مورد نظر را خریداری کنید.
  • از برند‌هایی خریداری کنید که دارای تاییدیه سلامت بهداشت و مطابق با استاندارد‌های روز جهانی قابلمه‌ها را تولید کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه قابلمه گرانیتی و چدنی بپردازیم، و راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی که برای خرید ظروف گرانیتی به آن نیاز دارید را در اختیار شما بگذاریم، به یاد داشته باشید که برای انتخاب ظرف صرفا نباید به ارزان بودن یا زیبایی ظرف توجه کرد، و مشخصاتی مانند دوام و کیفیت و از همه مهم‌تر بهداشتی بودن و سلامت ظرف از مهم‌ترین عوامل برای خرید ظرف می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *