دانستنی

6 ماده برای تمیز کردن سماور ذغالی برنجی

blank

سماور ذغالی برنجی، زیبایی و درخشندگی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت اگر روش تمیز کردن آن را بدانیم. تمیز کردن سماور ذغالی پرسش همه‌ی کسانی است که این وسیله را در منزل دارند و اینک با چالش تغییر رنگ و کدرشدن آن مواجه شده‌اند. اما جای نگرانی نیست.

در این مطلب سراچین با اقسام فوت و فن‌ها برای تمیز کردن و برق انداختن سماور زغالی خود آشنا می‌شوید.

 

ویژگی‌های سماور ذغالی برنجی و تشخیص اصالت جنس

بدنه سماور زغالی برنجی از ورق برنج تهیه می‌شود که آلیاژی ترکیبی از مس و روی است. ویژگی این آلیاژ رنگ زیبای طلاگون و درخشندگی بی‌نظیر آن است اما مسئله‌ی اصلی پیشگیری از سیاه شدن ظروف برنجی و راهکارهایی برای حفظ این درخشندگی است.

نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است تشخیص میزان واقعی برنجی است که در بدنه‌ی سماور به کار رفته است. شاید جنس بدنه از ورق برنج نیست مثلا از آهن یا فولاد است اما روکشی برنجی روی آن قرارگرفته است.

 

برای تشخیص این منظور دو راهکار وجود دارد:

  1. استفاده از آهن‌ربا: جنس برنج معمولا کمترین حالت مغناطیسی را دارد؛ بنابراین اگر آهن‌ربایی را به آن نزدیک کردید و به بدنه نچسبید، بدنه برنجی است اما اگر آهن‌ربا به بدنه چسبید یعنی جنس آن برنج نیست و احتمالا فقط روکشی از برنج دارد.
  2. خراشیدن: اگر راضی شوید یک خراش کوچک و ریز روی بدنه‌ی سماورتان ایجاد کنید، جنس بدنه قابل تشخیص است. اگر لایه‌ی زیرین زرد است، بدنه برنجی است و اگر سفید یا نقره‌ای است، فلز دیگری است.

مقاله پیشنهادی سراچین: طریقه استفاده از سماور زغالی

نکته مهم در شستن سماور زغالی این است که برخی مواد برای شستن برنج توصیه شده‌اند که کیفیت آن را حفظ می‌کنند اما اگر سماور ذغالی جنس دیگری داشته باشد یا تنها روکش برنجی داشته باشد، ممکن است به این مواد واکنش نشان دهد و سماور خراب شود.

سماور ذغالی برنجی

تمیز کردن سماور ذغالی برنجی

نکته اصلی شستن سماور زغالی برنجی همان بدنه است. علت سیاه شدن سماور زغالی، حساسیتی است که آلیاژ برنج نسبت به آلودگی‌های اطراف مثل گردوخاک، دوده و چربی دارد و آن‌ها را به راحتی به خود جذب می‌کند؛ بنابراین مسئله به‌طورکلی تمیز کردن ظروف برنجی است.

پیش از هرچیز بدانید برخی از ظروف برنجی به دلیل ویژگی‌های خاص ترکیباتشان رنگ درخشانی ندارند. این به معنای کثیف بودنشان نیست؛ پس تلاش نکنید این رنگ را با روش‌های تمیزکاری تغییر دهید زیرا بی‌فایده است و حتی ممکن است لایه‌ی رویی برنجی را خراب کند.

 

نخستین کار تمیز کردن از گرد و غبار و شستن عادی با مایع ظرفشویی

ممکن است مدت زیادی از استفاده‌ی سماور زغالی نگذشته باشد بنابراین نیازی به روش‌های خاص برای تمیز کردن سماور ذغالی نیست. کافی است با یک دستمال نمدار، گرد و خاک روی آن را بزدایید و اگر دوده و چربی روی آن نشسته، قسمت بالای سماور را جدا کنید و در سینک با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید.

در شستن سماور زغالی زبر بودن اسکاچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و به تمیزی کمک می‌کند.

برای تمیزکردن پایه و آتشدان نیز کافی است خاکستر و ذغال‌های باقیمانده را خارج کنید و باقی آلودگی‌ها را با دستمال پاک کنید یا بشویید.

 

تمیز کردن سماور ذغالی

روش‌های تمیز کردن سماور زغالی

روش‌های گوناگونی با مواد شیمیایی یا مواد طبیعی برای تمیز کردن سماور ذغالی توصیه شده است که غالبا امتحان‌شده هستند. آن‌هارا یک‌به‌یک بررسی می‌کنیم.

آب‌لیمو

یکی از موادی که در تمیز کردن و برق انداختن سماور زغالی به کار شما می‌آید، آب لیمو است. این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، در زدودن لایه‌های چربی و دوده مفید است. برای تمیز کردن سماور ذغالی با آب‌لیمو، کافی است پنبه یا دستمال خود را به آبلیمو آغشته کنید و روی بدنه بکشید.

 

مشاهده محصولات

 

لیموترش و نمک

یک برش از خود لیمو هم می‌تواند کارساز باشد. لیموترش را از وسط نصف کنید و روی بدنه سماور بکشید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، مقداری نمک هم روی آن بپاشید. سپس سماور را با یک دستمال کاملا خشک کنید.

اگر نیاز دیدید آن را با آب بشویید اما حتما پس از شستن کاملا خشک کنید. استفاده از برش لیموی آغشته به نمک برای تمیز کردن سماور ذغالی، کمک می‌کند جرم‌های روی بدنه‌ی آن از بین برود.

خمیر جوش شیرین

برای ساختن این خمیر، مقداری جوش شیرین را با نمک و قدری آب‌لیمو مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. سپس خمیر را روی همه‌ی قسمت‌های سماور بکشید و به مدت 30 دقیقه یا بیشتر استراحت دهید تا اثر خود را بگذارد. سپس سماور را بشویید و بلافاصله با دستمال خشک کنید.

تمیز کردن سماور زغالی

کرم تارتار و آب‌لیمو

کسانی که شیرینی‌پزی می‌کنند، با کرم تارتار آشنایی دارند. می‌توانید آن را از لوازم قنادی تهیه کنید. از مخلوط این کرم با کمی آب‌لیمو ماده‌ای خمیری شکل درست کنید و درست همانند خمیر جوش شیرین (روش شماره 3) استفاده کنید.

استفاده از گوجه و مشتقات آن

بسیاری از افراد این روش را برای تمیز کردن سماور ذغالی برنجی و یا کلا تمیز کردن ظروف برنجی امتحان کرده‌اند و به دیگران نیز توصیه می‌کنند؛ برخی از خود گوجه یا آب آن استفاده کرده‌اند و برخی دیگر رب گوجه یا سس آن را توصیه می‌کنند. اگر از سس یا رب استفاده می‌کنید، لازم است آن را با آب رقیق کنید و همه‌جای سماور را به آن آغشته نمایید. یک ساعت زمان دهید و سپس آب کشیده و خشک کنید.

آرد و سرکه سفید

این خمیر برای تمیز کردن سماور ذغالی برنجی عالی است. مقداری آرد و نمک فراهم کنید و سرکه سفید را آرام‌آرام به آن بیفزایید تا تبدیل به خمیر شود. خمیر را به مدت یک ساعت روی سماور قرار دهید و سپس آن را پاک نمایید.

برق انداختن سماور

نکات تکمیلی در روش تمیز کردن سماور برنجی

  1. برخی از سماورهای برنجی روکشی لاکی دارند تا اکسیده شدن آن‌ها پیشگیری شود. روش تمیز کردن سماور زغالی دارای رویه‌ی لاکی با روش‌هایی که ذکر کردیم فرق دارد.
    برای این منظور می‌توانید از پارچه یا پنبه‌ای آغشته به محلول آب و مواد شوینده مثل مایع ظرفشویی و صابون استفاده کنید. حتما پس از آب‌کشی آن را خشک نمایید.
  2. اگر تمایلی ندارید روکش لاکی روی سماورتان باشد، با قرار دادن آن ابتدا در آب جوش و سپس سرد شدن، می‌توانید این لایه را حدف کنید. همچنین می‌توانید از جلاسنج استفاده کنید.
  3. برای تمیز‌کردن گوشه‌ها و حفره‌ها می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید.
  4. مهم ترین نکته: برای آن‌که پس از تمیز کردن سماور، به این زودی‌ها نیاز به تمیزکاری نداشته باشد و یا دچار خراشیدگی و جرم‌گرفتگی نشود، می‌توانید از مقداری روغن معدنی روی آن استفاده کنید.

این روش‌ها و نکات را برای تمیز کردن سماور ذغالی به‌کار ببندید. بسیاری از مواد پاک کننده‌ای که پیشنهاد دادیم، علاوه بر تمیزکاری و برق انداختن سماور زغالی، درضدعفونی کردن آن نیز مؤثر هستند. ضمن این‌که موادی طبیعی هستند و مضرت و خطری از نظر پوستی یا تنفسی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

هنگام خرید سماور ذغالی نیز می‌توانید برخی از اطلاعات را در رابطه با جنس کالا از فروشنده یا تولیدکننده دریافت کنید که در روش‌های تمیزکاری و نگهداری به کارتان خواهد آمد.

One thought on “6 ماده برای تمیز کردن سماور ذغالی برنجی

  1. blank سهیلا حیدری گفت:

    سلام از توضیحات کامل و کاربردیتون سپاسگزارم
    من چندتا سماور ذغالی دارم که همه موروثی است دوتاشون با توضیحات شما احتمالا برنجی است ولی دوتاشون تقریبا نقره ای رنگن اونام برنج حساب میشن؟ ممنون میشم پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *