آشپزی

نحوه پخت کیک در گل فر (گوزل فر) در 6 مرحله

نحوه پخت کیک در گل فر

در مقاله قبل به طور کامل در مورد پخت پیتزا در گل فر صحبت کردیم.حال در این مقاله قصد داریم به سراغ  یکی دیگر از مهم ترین موارد استفاده گل فر، یعنی پخت کیک برویم. اگر شما نیز می خواهید تجربه پخت کیک در گل فر برایتان موفقیت آمیز و لذت بخش باشد، این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

 

نکاتی مقدماتی در خصوص نحوه پخت کیک در گل فر

اگر طرز استفاده از گل فر را بلد باشید، حتما می‌دانید که این دستگاه همانند هر فر دیگری مجهز به دو المنت در بالا و پایین است که حرارت درون آن را تامین می کنند. پخت کیک در گل فر از هر نوعی که باشد، نیازمند رعایت همه نکاتی است که در خصوص پخت کیک در فر های دیگر رعایت می کنید. بنابراین به اصول کیک پزی حرفه ای پای بند باشید.

نکته دیگر این است که نحوه پخت کیک در گل فر به دلیل تنوعی که کیک ها دارند، می تواند به تناسب نوع آن ها متفاوت و متنوع باشد، بنابراین پیدا کردن بهترین روش پخت برای هر کیک و یافتن قلق ها و ریزه کاری های آن، تا حدودی هم نیازمند تجربه است. برای پخت همه کیک ها و بیشتر غذاها لازم است فر از قبل گرم شود. برای این کار معمولا هر دو المنت گل فر را روشن می کنیم.

 

مواد لازم برای پخت کیک در گل فر

برای پختن یک کیک ساده در گل فر ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

 

کیک پختن

 

  • 5 لیوان آرد
  •  6 عدد تخم مرغ
  •  5/2 لیوان شکر (می توانید برای سلامت بیشتر به جای شکر سفید، از شکر قهوه ای استفاده کنید.)
  • 5/2 لیوان شیر
  •  5/1 لیوان روغن مایع (ترجیحا از روغن های ارگانیک و غیر تراریخته استفاده کنید.)
  •  1 قاشق چای خوری وانیل
  •  5/0 قاشق چای خوری جوش شیرین
  • 2 قاشق چای خوری بکینگ پودر

 

 

نحوه پخت کیک در گل فر

در ادامه مرحله به مرحله و با ذکر تمام جزئیات نحوه پخت کیک در گلفر را به شما عزیزان آموزش می دهیم:

 

طرز تهیه کیک در گوزل فر

 

 

مرحله اول: اولین مرحله، مرحله هم زدن تخم مرغ هاست. حتما می دانید که نحوه این کار در پروسه آماده سازی کیک بسیار مهم است و در هم در بافت و هم در طعم کیک بسیار تاثیر گذار است (زیرا تخم مرغی که به اندازه هم‌زده نشده باشد در کیک بو و طعم نامطبوع ایجاد می کند).

– یک نشانه برای این که بدانیم میزان زدن تخم مرغ برای پخت کیک مناسب است، توجه به رنگ آن است. آنقدر باید تخم مرغ را با هم زن بزنیم که به رنگ کرم درآید.

 مرحله دوم: به تخم مرغ ها که به رنگ کرم درآمده اند، وانیل اضافه می کنیم.

 مرحله سوم: به این مخلوط که حالا با وانیل خوش عطر شده، شکر را به طور کامل اضافه می کنیم و مجددا با هم زن برقی آن را هم می زنیم تا حدی که دانه های شکر کاملا در تخم مرغ حل شوند.

مرحله چهارم: مرحله چهارم پخت کیک در گل فر، روغن، شیر و جوش شیرین را به مخلوط اضافه می کنیم. می توانید پیش تر این سه ماده را با هم مخلوط کنید و مجموعا به مخلوط قبلی اضافه کنید.

مرحله پنجم: مرحله بعدی، مرحله آماده سازی آرد و بکینگ پودر است. برای کیک پختن در همه کیک ها معمولا مخلوط آرد و بکینگ پودر را سه مرتبه الک می کنیم تا همه ناخالصی های آن گرفته شود و مایه کیکی لطیف به ما بدهد.

نکته مهم در این قسمت اضافه کردن آرد و بکینگ پودر الک شده به صورت ذره ذره به مخلوط و هم زدن (ترجیحا بدون هم زن و با لیسک به آرامی) است.

مرحله  ششم: وقتی مایه کیک یکدست و آماده شد، ته قالب مناسب را چرب می کنیم یا کاغذ روغنی می اندازیم و آن را در گلفر قرار می دهیم و این مرحله پایانی پخت کیک در گل فر است.

 

طرز پخت کیک در فر برقی

 

نکات ویژه نحوه پخت کیک در گل فر

  1. روشن کردن هر دو المنت بالا و پایین تنها برای گرم و آماده کردن گل فر پیش از شروع پخت است. پس از قرار دادن قالب پر شده از مایع کیک در گل فر، حتما المنت بالا را خاموش کنید.
  2.  زمان پخت کیک در گل فر با درجه 200، حدود 30 الی 45 دقیقه است. برای اجتناب از خمیر شدن حتما دریچه بخار گل فر را باز کنید
  3. پس از 30 دقیقه، با یک خلال دندان مرکز کیک را تست کنید، اگر خمیری به خلال دندان نچسبید یعنی کیک مغزپخت شده است. حالا وقت آن است که المنت بالا را روشن کنید تا رویه ی کیک نیز طلایی شود. برای این کار حدود پنج دقیقه زمان کافی است.

البته می توانید با روشن کردن لامپ داخل گلفر، میزان طلایی شدن را ببینید و در زمان مناسب گل فر را خاموش کرده و کیک را از آن خارج کنید.

 

 

مواد لازم برای کیک گوزل فر

 

 

این دستور پخت کیک در گوزل فر بسیار ساده است و محصول آن نیز بسیار خوش طعم خواهد شد. شما می توانید بعد از خرید گوزل فر به سلیقه خود پخت مدل‌های متنوع کیک را در این دستگاه امتحان کنید. گل فر دستیار خوبی برای شما در آشپزخانه است که با اشغال فضایی محدود، تجربه سرشار از لذت پخت انواع کیک ها و شیرینی ها را برایتان ممکن می سازد.

18 thoughts on “نحوه پخت کیک در گل فر (گوزل فر) در 6 مرحله

  1. blank بهار گفت:

    سلام
    من دیروز با همین دستوری که گفته بودین یه کیک درست کردم ، ولی بافتش اصلا اسفنجی و حفره ای نشد خیلی لاستیکی شده بود به نظرتون مشکل از کجاست؟

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز
      درون مقاله به این موضوع نیز اشاره کردیم که حتما باید آرد رو سه مرتبه الک کنید. ایراد کار شما الک نکردن آرد یا کم الک کردن آن می باشد.

      1. blank پریا گفت:

        ببخشید من گل فر بدون درچه حرارت دارم خواستم بدونم برا پخت پتزا یا حتی کیک و سایر موارد چقدر بابد زمان بزارم و اینکه اون پایه رو هم هنگام پخت که درون فر هست براهمه چیزایی که قرار درست کنم بزارم و بعد سینی یا قالب رو بزارم روش یا نه اونو باید بردارم ممنون میشم پاسخمو بدین؟

        1. blank سراچین گفت:

          با سلام وقت بخیر
          بله باید حتما از پایه و سینی گلفر استفاده بشه. درباره زمان پخت غذا برای پیتزا معمولا 15 دقیقه و کیک 45 دقیقه طول میکشه. البته بهتره فر از 10 دقیقه قبل گرم شده باشه اگه اطلاعات بیشتر لازم دارین میتونید مقاله دستور پخت پیتزا و نحوه پخت کیک در گلفر مطالعه کنید.

  2. blank ستاره گفت:

    سلام . من که هروقت توی گلفر کیک میپزم میسوزه نمیدونم چطور تنظیم کنم

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز. برای پخت کیک باید اول المنت پایین‌رو 30 الی 45 دقیقه روشن کنید و حتما با یک خلال دندان از مغز پخت شدن کیک اطمینان خاطر پیدا کنید. بعد برای 5 دقیقه المنت بالارو روشن کنید.

  3. blank Mari گفت:

    سلام شنیده بودم ک المنت پایین ده دقیقه و نیم ساعت بالا ک روش سوخت 😐و وسطشم خام دقیقا چقدر باید المنت بالا و پایین روشن باشه میشه یکی راهنمایی کنه ؟!؟

    1. blank سراچین گفت:

      سلام روزتون بخیر. برای پخت کیک باید اول المنت پایین‌رو 30 الی 45 دقیقه روشن کنید. بعد برای 5 دقیقه المنت بالارو روشن کنید.

  4. blank sh گفت:

    سلام بنا به دستوری که گذاشتیدمنم درست کردم اما زیرش میسوزه و بافتشم بااینکه چند بار الک‌کردم‌بازم قشنگ درنمیاد چیکار کنم پنجره ی کوچکی که روی دیواره ی فر هست اونو باید بازکنم؟

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز بله حتما باید اون دریچه کوچیک رو باز کنید تا بخار اضافه از داخل گل فر خارج بشه و کیکیتون رو خراب نکنه.

  5. blank Mahi گفت:

    سلام
    من قبلا کیکهام ۴۰ دقیقه ای اماده میشد ولی الان تقریبا یه ساعت و ده دقیقه ای طول میکشه امکان داره مشکل از جوزل فرم باشه؟ و زیاد پف نمیکنه مثل قبل.با اینکه همه نکاتو رعایت میکنم

    1. blank سراچین گفت:

      با سلام خدمت شما
      بله هر وسیله برقی که با المنت کار می‌کنه، ممکنه بعد از مدتی دچار این مشکل بشه. خوش بختانه تعویض المنت فر برقی بسیار ساده است و می‌تونید این کار رو داخل منزل انجام بدید. ما به زودی آموزش تعویض المنت گل فر رو داخل سایت منتشر خواهیم کرد.

  6. blank آیان گفت:

    سلام من کیک ک درست میکنم با قالب خود فر نیس ی قالب دیگه استفاده میکنم ولی وسطش خام خام میش زیرشم میسوزه چون قالب خود فر خیلی بزدگه کیک خیلی نازک درمیاد واس همین از قالب کمربندی یا قالب دیگه استفاده میکنم ممنون میشم دلیلشو بهم بگید چرا وسطش خام میشه و زیرشم میسوزه

  7. blank ا م گفت:

    سلام ببخشید دریچه بخار کجاست چجوری بازش کنیم؟

  8. blank Kosar گفت:

    دقیقا مث کیک من.از وقتی ک این فر خریدم کیک هام پف می‌کنه

  9. blank فاطمه گفت:

    من با این دستور چن ساله درس میکنم عالی میشه

  10. blank پروین گفت:

    سلام شبتون بخیر
    ببخشید میشه دستور پخت کوکه سنتی رو در گوزل فر رو بگید .

  11. blank بیان گفت:

    سلام،من تو گوزل فر همه چی درست کردم و خیلی خوب شده ولی کیکهام بیسکوییتی میشه و میسوزه دستورات رو هم رعایت کردم،به نظرم چون سینی خیلی به المنت نزدیکه میسوزه و پف نمی کنه از کجا باید پایه تهیه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *