دانستنی

علت سفت شدن شیر سماور و راه حل آن

سفت شدن شیر سماور

در اکثر خانه‌های ایرانی، سماور جزو لاینفک آشپزخانه است. علاقه شدید ما ایرانی‌ها به خوردن چایی اول صبح و وسط صبح و ظهر و بعدازظهر تا آخر شب، وصف‌ناشدنی است. در قدیم بیش‌تر از سماور ذغالی استفاده می‌شد که امروزه جای خود را به سماورهای برقی و گازی داده‌اند.

هرچند که سماور کار دم کردن انواع چایی و دمنوش را راحت کرده اما نگهداری از آن نیز بسیار مهم و ضروری است. سفت شدن شیر سماور، یکی از معضلات اصلی سماورهاست که به مدل زغالی و برقی و گازی آن رحم نکرده و همه مدل‌ها به آن گرفتار می‌شوند.

در این مطلب به بررسی علت‌های سفت شدن شیر و راه حل‌های خانگی برای رفع آن می‌پردازیم.

سفت شدن شیر سماور

علت سفت شدن شیر سماور

همه ما با این شرایط مواجه شده‌ایم. اول صبح سماور را پر کرده‌ایم، جوش آمده و می‌خواهیم چایی دم کنیم. ناگهان متوجه می‌شویم که شیر سماور باز نمیشه و تلاش‌های مکرر هم چاره کار نیست. اما علت سفت شدن ناگهانی و یا آرام آرام شیر سماور چه می‌تواند باشد؟

 

جرم گرفتن مسیر شیر

یکی از مهم‌ترین علت‌های سفت شدن شیر سماور باتوجه به سختی آب، گچه بستن و جرم گرفتن لولاها و مجرای دسته شیر است. گچه‌ها به آرامی شیارهای مخصوص باز شدن شیر یا سوراخ داخل دسته آن را که محل عبور آب است پر کرده و خروج آب را غیرممکن می‌کنند.

مقاله پیشنهادی سراچین:8 روش جرم‌گیری سماور در خانه

 

هرز شدن پیچ

شیر سماور در عین سادگی از قطعات کوچک و ظریفی تشکیل شده است. به همین دلیل آسیب دیدن و استهلاک آن‌ها به خصوص در سماورهای قدیمی و زیاد استفاده شده، بسیار شایع است.

شیر سماور

آسیب دیدن قطعات

از بین اجزای داخلی سماور، امکان آسیب شیر و مخزن سماور از همه بیش‌تر است و استهلاک بالاتری در مدت زمان کوتاه دارند. در صورتی که احساس کردید سفت شدن شیر سماور از شکستن قطعات داخلی است به هیچ وجه اقدام به فشار آوردن و بازکردن شیر با آچار نکنید زیرا ممکن است به شکسته شدن مجاری و آسیب‌های بیشتری بینجامد.

 

مشاهده محصولات

 

روش باز کردن شیر سماور

برطرف‌کردن مشکل باز نشدن شیر سماور، راه‌های مختلفی دارد. بر اساس علت سفت شدن شیر، می‌توان از روش‌های زیر بهره برد:

 

ازبین‌بردن گچه‌ها

اولین راه برای رفع مشکل گرفتگی و باز نشدن شیر سماور، رسوب‌زدایی شیر سماور است. حال، چگونه شیر سماور را باز کنیم؛ برای بازکردن شیر سماور، ابتدا مهره زیر شیر با کمک انبردست باز کنید. سپس نری شیر را خارج نمایید. با یک دستمال تمیز به‌خوبی نری را تمیز کنید. حال بخش داخلی سوراخ شیر را تمیز کنید.

برای تمیزکردن این بخش دستمال ازیک‌طرف وارد و از طرف دیگر خارج کنید تا به‌خوبی تمیز شود.

 

چرا شیر سماور سفت باز و بستخ میشه

رفع هرزی شیر

گاهی گچه‌ها در شیار شیر سماور گیرکرده و مانع از باز شدن راحت آن می‌شوند. در برخی مواقع نیز گذر زمان باعث هرز شدن و سفت شدن شیر می‌شود. برای رفع این مشکل، شیر را با روش گفته شده باز کرده و شیارها و نری آن را با یک مسواک کهنه به‌خوبی تمیز کنید. بعد از آن نری و سوراخ داخلی را با روغن مایع معمولی روغن کاری کرده و مجدد شیر را ببندید.

حتماً پس از بستن شیر، آن را چند بار باز و بسته کنید تا از رفع مشکل اطمینان حاصل نمایید. دقت کنید که شیر لقی و مشکلی در باز و بسته شدن نداشته باشد.

 

مراجعه به تعمیرکار

درصورتی‌که موارد بالا کمکی به رفع مشکل سفت شدن شیر سماور نکرد و یا در هنگام بازکردن شیر متوجه شدید بخش‌های داخلی شکسته است. حتماً برای تعمیر شیر سماور به یک تعمیرکار مراجعه کرده و راه‌حل مشکل را از او بخواهید.

سفت شدن و باز نشدن شیر سماور علت‌های مختلفی دارد. شایع‌ترین علل آن گچه گرفته شیر و بعد از هرز شدن و آسیب قطعات آن است. درصورتی که راه‌حل‌های خانگی برای بازکردن شیر سماور پاسخ‌گو نبود حتماً به یک تعمیرکار مجرب سماور مراجعه نمایید.

اگر شما روش دیگری را برای رفع مشکل سفت شدن شیر سماور تجربه کرده‌اید، لطفاً نظرات خود را از بخش زیر با ما در میان بگذارید.

7 thoughts on “علت سفت شدن شیر سماور و راه حل آن

  1. blank بهرام گفت:

    سپاسگزارم از راهنمایی های جامع شما ، خواستم بعرض برسانم سماور خونه ما گچ یا همان رسوب سختی گرفته بود با بسته نرمک رسوبش نرفت و یک مایع رسوب گیر هم گرفتم بنام پنتا خدا را شکر با روش خوب ودقّت لازم رسوبش رفت ولی لبه بالا بعضی جاها بازهم موند . و شیرش هم کمی آب میداد ولی با سنباده ریز ساییدم درست شد آیا به نظر شما مشکلی پیش نمیاد . رمضانی از تهران حسن آباد ، بد ترین جای تهران . بازهم ممنونم که به فکر هم نوعانتان هستید .

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز خوشحالم که مطلبمون براتون مفید بوده؛ با یک بار استفاده از سمباده اتفاقی نمیوفته ولی بهتره رسوب زدایی رو در بازه های زمانی کوتاه تری انجام بدید که نیازی به استفاده از سمبتده نباشه.

  2. blank بهرام گفت:

    سپاسگزارم از راهنمایی های جامع شما ، خواستم بعرض برسانم سماور خونه ما گچ یا همان رسوب سختی گرفته بود با دو بسته نرمک رسوبش نرفت و یک مایع رسوب گیر هم گرفتم بنام پنتا خدا را شکر با روش خوب ودقّت لازم رسوبش رفت ولی لبه بالا بعضی جاها بازهم موند . و شیرش هم کمی آب میداد ولی با سنباده ریز ساییدم درست شد آیا به نظر شما مشکلی پیش نمیاد . رمضانی از تهران حسن آباد ، بد ترین جای تهران . بازهم ممنونم که به فکر هم نوعانتان هستید .

  3. blank فاطمه گفت:

    سلام
    با اینکه آب تصفیه شده توی سماور میریزم باز هم شیر سفت شده هیچ رسوبی توی سماور نیست ولی محل گردش شیر رسوب سبز رنگ بسته
    با چاقو خراشیدم فایده نکرد
    روش شما رو امتحان میکنم
    خیلی ممنونم از راهنمایی تون

  4. blank غفاری گفت:

    من هم از آب تصفیه استفاده میکنم.ولی آب از شیری کتری پیرکس نمی‌ریزد.مسیر را با فلز هم باز کردم ولی آب نمی‌ریزد.چه باید کرد؟

  5. blank جمیله رئوفی گفت:

    با سلام کتری پلان دارم که شیر آن گرفته و قفل شده حرکت نداره آیا راه کاری داری ممنون میشم بفرمائید

  6. blank درخشنده گفت:

    سلام مفید بود متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *