دانستنی

آموزش تعمیر شیر سماور

تعمیر شیر سماور

نشتی و چکه شیر سماور، از مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان با آن مواجه‌اند، به‌همین دلیل تعمیر شیر سماور یکی از مهارت‌هایی است که اگر با آن آشنا باشیم، می‌توانند بدون صرف هزینه‌ی چندانی کارایی سماور را به آن برگردانیم.

اگر شیر سماور که قطعه‌ای کوچک است درست کار نکند، ناچاریم سماور را به‌کلی بی‌استفاده کنار بگذاریم و این خسارت قابل تحملی نیست. از سوی دیگر گاهی هزینه‌های تعویض قطعه نیز زیاد است. پس چه باید کرد؟

با سراچین همراه باشید تا به راه‌حل برسید.

 

نکته‌ی مهم درباره خرابی شیر سماور

شیر سماور نیز مانند انواع و اقسام شیرآلات، از قطعات گوناگونی تشکیل شده که آسیب دیدن هریک از آن‌ها می‌تواند علت چکه کردن و نشتی باشد؛ البته ساختاری که شیر سماور دارد، بسیار ساده‌تر است پس شاید تعمیر شیر سماور از سایر شیرآلات ساده‌تر باشد.

آن‌چه در خصوص شیر این وسیله مسئله‌ساز است این است که قطعات آن کوچک‌تر و ظریف‌تر هستند بنابراین امکان آسیب دیدن و استهلاک آن‌ها در مدت زمان کم بیشتر است.

سماور زغالی مدل مروارید

علت چکه کردن شیر سماور

پیش از به‌کار بستن هر روشی برای تعمیر شیر سماور باید علت خرابی و چکه کردن آن را فهمید. در این‌جا برخی از رایج‌ترین علل را برشمرده‌ایم:

 

شل شدن پیچ

معمولا اولین نکته‌ای که در هنگام خرابی و علت‌یابی چکه و نشتی شیر در سماور بررسی می‌شود، وضعیت پیچ شیر است. استاندارد مشخصی برای پیچ وجود دارد و آن این است که شیر باید به راحتی باز و بسته شود اما به آن صورت نباشد که با کوچک‌ترین ضربه و تکانی حرکت کند و باز شود. این استاندارد، هم از نظر ایمنی اهمیت دارد و هم درصورت نبود آن، شیر سماور قطعا در شرایط بسته، چکه و نشتی خواهد کرد.

 

فقدان واشر در شیر سماور

این نکته‌ای است که خصوصا در سماورهای قدیمی رایج است پس اگر برای مثال پس از خرید سماور ذغالی قدیمی متوجه شدید که شیر آن چکه می‌کند، به دلیل عدم کارگذاشتن واشر در شیر آن است. البته حتی تعمیر شیر سماور قدیمی نیز با اضافه کردن واشر امکان‌پذیر است.

 

ایراد در آب‌بندی سماور

یکی از نکاتی که توصیه می‌شود هنگام خرید سماور به آن توجه داشته باشید، قرار داشتن زاویه نری شیر با کاسه‌ی آن در یک راستاست. این نکته نیز از استانداردهای مهم است که نشان از آب‌بندی اصولی شیر دارد. اگر این ویژگی وجود نداشته باشد، احتمال این که خیلی زود نیازمند به تعمیر شیر سماور شوید، زیاد است.

 

مشاهده محصولات

 

نشتی در لوله شیر

گاهی نشتی به قسمت اتصال قطعات مربوط نیست بلکه ممکن است لوله‌ی شیر آسیب دیده باشد یا سوراخ شده باشد. در این وضعیت شیر چکه می‌کند که باید آن را تعویض کرد.

 

نشتی در بدنه

گاهی نشتی مربوط به شیر نیست و از بدنه‌ی سماور و آب‌بندی نامناسب آن ناشی می‌شود پس پیش از هرگونه بازکردن قطعات و اقدام به تعمیر باید نقطه‌ی اصلی نشتی را کشف کرد.

 

علت خرابی شیر سماور

آموزش رفع چکه کردن شیر سماور

برای هریک از عللی که برای چکه کردن شیر سماور گفتیم راه‌حل‌هایی وجود دارد. پس از بررسی و معاینه‌ی دقیق و کشف علت می‌توان از یکی از روش‌های زیر اقدام به تعمیر چکه شیر سماور در منزل کرد.

  • در غالب مواقع، شیر یک سماور نو سفت و پیچاندن آن قدری دشوار است. در چنین شرایطی اغلب خود مصرف‌کنندگان اقدام به شل کردن پیچ می‌کنند که البته اندازه‌ی شل کردن آن مهم است. چنانچه مشکل از پیچ سماور و شل شدن بیش‌ازحد آن است، به راحتی می‌توان آن را با کمک ابزار ساده‌ای چون آچار یا پیچ‌گشتی به حالت استاندارد درآورد. گاهی با شل کردن عمدی شیر، چکه و نشتی از همان ابتدا اتفاق نمی‌افتد بلکه در طول زمان منجر به این مسئله می‌شود پس بدانید علت همان دستکاری است.

 

  • وجود یک واشر معمولا کمک خوبی برای آب‌بندی است. برای تعمیر شیر سماور به وضعیت واشر در شیر توجه کنید. اگر واشر ندارد، می‌توانید یک واشر مناسب برای آن قرار دهید و اگر واشر خراب یا مستهلک شده، تعویض همان کافی است تا شما را از تعمیر یا تعویض شیر سماور زغالی بی‌نیاز کند.

 

  • اگر مشکل چکه کردن شیر مربوط به عدم آب‌بندی است و نری و کاسه در یک راستا قرار ندارند، می‌توانید پیچ شیر را شل کنید و سپس زاویه‌ی قرارگیری آن را اصلاح نمایید تا مشکل ناشی از آب‌بندی نیز برطرف شود؛ اما این راهکار موقتی است پس توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین مشکلی در سماور از همان ابتدا آن را به محل خرید برده و از سازنده یا فروشنده بخواهید، شیر را تعویض کند.

 

  • اگر نشتی مربوط به بدنه خود سماور یا لوله‌ی شیر است، شاید بتوان آن را لحیم‌کاری و اصلاح کرد و شاید هم نیاز به تعویض شیر باشد. باید شدت آسیب و خرابی را بررسی کنید. همچنین ممکن است رسوبات یا اصطلاحا خاک‌اره‌ای در قسمت لوله باشد که با بازکردن و تمیزکاری شیر مشکل برطرف خواهد شد.

blank

تعمیر شیر سماور و روش‌هایی برای پیشگیری

بهترین عملکرد این است که طریقه استفاده از سماور را به خوبی بلد باشید و به نحوی از سماور مراقبت کنید که نیازی به تعمیر پیدا نکند یا خیلی دیرتر نیازمند تعمیر شود.
برای این هدف، ماهی یک‌بار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مهره زیر شیر سماور را با کمک انبردست باز کنید.
  2. نری شیر را خارج کنید.
  3. با یک دستمال نرم، نری را کاملا تمیز کنید.
  4. دستمال را از بالا در جای خالی نری شیر ببرید و از سمت دیگر در پایین آن را خارج کنید تا قسمت داخلی نیز تمیز شود.
  5. با کمک روغن مایع معمولی خوراکی، نری را روغن کاری کنید. سپس آن را در جای خود قرار داده و چند بار با حرکت رفت و برگشتی به هردوطرف بچرخانید تا قسمت داخلی نیز به‌خوبی روغن‌کاری شود. با این کار از سفت شدن شیر سماور جلوگیری می‌کنید!
  6. شیر را چک کنید تا لقی نداشته باشد و سپس مهره را سرجای خود قرار دهید و ببندید.

با استفاده از این روش کمتر و دیرتر به تعمیر شیر سماور نیاز پیدا خواهید کرد. سوای این روش‌های پیشگیری، روش‌های تعمیر نیز ساده و به راحتی در منزل قابل اجرا هستند و نیاز به تخصص خاصی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *