دانستنی

8 روش جرم‌گیری سماور در خانه

نحوه جرم گیری سماور

یکی از پر استفاده‌ترین وسایل در آشپزخانه منزل، کتری و سماور می‌باشند که به دلیل استفاده طولانی مدت از آن و هم‌چنین وجود املاح معدنی در آب، باعث ایجاد رسوب در آن‌ها می‌شود. پس بهتر است خیلی زود دست به کار شوید تا به راحتی از شر این روسوب‌ها خلاص شوید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که جرم گیری داخل سماور باید به گونه‌ای باشد که به سماور و کتری شما آسیب نرساند. ما در این مقاله سراچین در مورد 8 روش‌ آسان و خانگی برای جرم گیری سماور در خانه با شما صحبت خواهیم کرد.

سماور زغالی

 

جرم گیری سماور با شوک دادن

در این روش شما باید سماور یا کتری خالی را روی شعله گاز بگذارید تا بدنه آن داغ شود (به حدی داغ شود که آسیب به لحیم کتری نرسد) سپس آب سرد و یا تکه‌هایی از یخ را داخل سماور یا کتری می‌ریزیم تا رسوب‌های نازک داخل سماور کنده شوند. در مرحله آخر داخل کتری را با کمک یک برس نرم تمیز کنید.

توجه داشته باشید که این روش جرم گیری سماور برای از بین بردن رسوب‌های نازک و تازه مناسب است.

 

 

جرم گیری به کمک سرکه

برای این کار ما فقط به یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب نیاز داریم. این مخلوط را درون کتری می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به مدت یک ساعت روی گاز بجوشد سپس با کمک یک برس نرم رسوب‌های داخل کتری را تمیز می‌کنیم. برای اینکه کتری شما بوی نامطبوع سرکه به خود نگیرد بعد از اتمام کار یکبار دیگر آب را داخل سماور به جوش آورید و سپس از آن استفاده کنید.

بهترین روش جرم گیری سماور و کتری در خانه

 

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

برای این روش به آبلیمو و یا لیمو ترش نیاز دارید. یک فنجان آبلیمو و یا چند عد لیمو ترش را داخل سماور و یا کتری خود بیندازید و اجازه دهید این ترکیب نیم‌ساعت بجوشد تا رسوب‌های داخل سماور شما را از بین ببرد.

 

مشاهده محصولات

 

جرم گیری با فلس صدف

استفاده از فلس صدف یا گوش ماهی برای از بین بردن رسوب‌های تازه داخل سماور بسیار مفید می‌باشد. شما باید فلس صدف را داخل سماور بی‌اندازید تا آهک موجود در آب را جذب کند.

این روش بیشتر مناسب پیشیگیری از رسوب سماور می‌باشد و یا برای سماورهای نو مناسب است.

 

جرم گیری کتری و سماور با جوش شیرین

جوش شییرین ماده‌ای بسیار پرکاربرد در آشپزخانه است. 2 پیمانه جوش شیرین را همراه با 1لیوان آب، درون سماور بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه بدهید که آب به جوش بیاید. بهتر است این عمل را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

 

جرم گیری سماور و کتری در خانه

 

جرم‌گیری به کمک نوشابه

برای این کار شما نیاز به یک بطری نوشابه دارید. نوشابه را داخل سماور یا کتری بریزید و اجازه دهید تا بجوشد سپس نوشابه درون کتری یا سماور را خالی کرده و بخوبی سماور را با آب بشویید.

این روش جرم گیری سماور مناسب رسوب‌های ضخیم کتری و سماور می‌باشد.

 

جرم گیری با سیب ‌زمینی

یکی از روش‌های جرم گیری سماور استفاده از سیب زمینی است. در این روش دو یا سه عدد سیب‌زمینی رنده شده همراه با آب، داخل سماور و کتری ریخته و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بجوشد، سپس یک تکه زاج سفید کوبیده شده را به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر نیز آب داخل سماور و کتری را بجوشایند. در انتها آب کتری و یا سماور را خالی کرده و آن را آبکشی نمایید.

جرم گیری سماور

جرم گیری سماور با پوست هندوانه

استفاده پوست هندوانه برای رسوب زدایی یک روش عالی و کارآمد می‌باشد. برای این روش نیاز است که پوست هندوانه را به قطعات کوچک تقسیم کنید و سپس همراه با آب، آن‌ها را داخل سماور و کتری بریزید، سپس اجازه دهید مواد داخل کتری مدت نیم‌ساعت بجوشد تا ظرف خود را مانند روز اول بدون هر گونه رسوب مشاهده کنید.

 

از بین بردن رسوب و جرم گیری سماور حتما باید با دقت و مهارت انجام شود تا آسیبی به بدنه دستگاه شما وارد نکند. از بین این 8 روش گفته شده شما می‌توانید بسته به ضخامت و یا نازکی رسوب و مواد در دسترس، یکی از راه‌حل‌ها را انتخاب نمایید و سپس به کار ببرید. اگر شما هم از این روش‌ها استفاده کردید و یا تجربه دیگری دارید می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

1 thoughts on “8 روش جرم‌گیری سماور در خانه

  1. blank علی گفت:

    شیر سماور رو چطور رسوبزدایی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *