راهنمای خرید

معرفی قابلمه گرانیتی، نسل جدید و بی خطر ظروف نچسب

blank

خرید ظروف پخت‌وپز باکیفیت هم نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت خانواده است و هم با توجه به دوامی که دارد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. در این مقاله به معرفی قابلمه گرانیتی می‌پردازیم که نسبت به سایر انواع ظروف پخت و پز مزایایی دارد که آن را پرطرفدار کرده است. با مطالعه‌ی این مطلب از سراچین ویژگی‌های قابلمه گرانیتی، مزایا و معایب آن و تفاوت آن با سایر انواع ظروف پخت و پز را خواهید شناخت. همچنین با نکاتی در استفاده از این ظروف آشنا می‌شوید.

 

معرفی قابلمه گرانیتی

معرفی قابلمه گرانیتی

چسبیدن مواد غذایی به ظروف همیشه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در پخت‌وپز است. این مسئله می‌تواند شکل ظاهری غذای ما را خراب کند و اجازه ندهد آن را به راحتی هم بزنیم. همچنین فرایند شست‌وشوی ظروف پس از اتمام آشپزی بسیار دشوار و زمان‌بر است.
می‌خواهیم بدانیم قابلمه گرانیتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. ظروف گرانیتی دسته‌ای از ظروف پخت‌وپز فلزی و مجهز به روکش نچسب هستند.

روکش نچسب این ظروف از سایر روکش‌ها بادوام‌تر است. علت نام‌گذاری آن‌ها شباهت ظاهری است که روکششان با سنگ گرانیت دارد.

یکی از راه های تشخیص قابلمه گرانیتی اصل تست مقدار نگهداری حرارت اصت. قابلمه‌های گرانیتی می‌توانند حرارت را بیشتر در خود حفظ کنند. به همین دلیل مواد غذایی در آن‌ها دیرتر می‌سوزد. تمیز کردن این روکش نیز بسیار ساده‌تر از دیگر جنس‌ها است.

قابلمه‌های گرانیتی به عنوان ظروفی با سلامت بیشتر تقریبا جایگزین انواع تفلون و سرامیک شده‌اند. نچسب بودن این قابلمه‌ها مانند تفلون و دوام آن‌ها مانند سرامیک است. ترکیب این دو ویژگی در ساختار قابلمه گرانیتی، آن را تبدیل به معجزه‌ی آشپزخانه کرده است.

 

مشاهده محصولات

 

ساختار قابلمه گرانیتی و روکش آن

چنان که در معرفی قابلمه گرانیتی گفتیم این جنس ظروف پخت‌وپز دارای بدنه‌ای فلزی هستند که مجهز به روکشی نچسب شده است.

در واقع این ظروف دارای هسته‌ای از فولاد کربن یا آلومینیوم و روکشی شیشه‌ای هستند. عدم وجود مواد سمی و مضر در روکش گرانیتی که سلامت غذا را افزایش می‌دهد، سبب شده است در میان انواع ظروف با جنس‌های گوناگون در بازار حرف اول را بزند و خانواده‌ها از خرید آن استقبال کنند.

 

تشخیص قابلمه گرانیتی اصل

اساسا بازار هر کالای پرتقاضا در معرض آسیب‌های ناشی از سودجویی است. از آغاز معرفی قابلمه گرانیتی به بازار، چیزی نگذشت که اجناس تقلبی با این عنوان عرضه شدند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای خریداران و مصرف‌کنندگانی که دوست دارند برای خرید یک جنس عالی با کیفیت و دوام بالا هزینه کنند، تشخیص جنس اصل بوده است.

با معرفی قابلمه گرانیتی اصل و ویژگی‌های آن می‌توانید خرید مطمئن و موفقی داشته باشید. این ویژگی‌ها و معیارهای تشخیص را بشناسید:

  •  استاندارد ساخت: ظروف گرانیتی اصل دارای علامت استاندارد هستند.
  •  قیمت: در معرفی قابلمه گرانیتی گفتیم که این ظروف از دوام و کیفیت بالا برخوردارند و روکش آن‌ها نسبت به سایر انواع ظروف کیفیت بهتری دارد. چنین ظروفی نمی‌توانند ارزان‌قیمت باشند. پس اگر ظروفی ارزان قیمت با عنوان گرانیتی دیدید، درواقع دارید کالایی تقلبی که تنها شباهت ظاهری با جنس مد نظر شما را دارد می‌خرید.
  • شناخت برندهای تولیدکننده قابلمه گرانیتی: با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید برندهایی را که ظروف گرانیتی تولید می‌کنند، بشناسید. در معرفی قابلمه گرانیتی، تاوا یکی از برندهای معتبری است که می‌توانید به آن اعتماد کنید.
  • قطعات با کیفیت: تنها جنس خود قابلمه مطرح نیست بلکه باید به قطعات جانبی آن نیز توجه کنید. برای مثال درپوش و دستگیره‌های قابلمه تاوا همانند خود ظرف جنس خوب و کیفیت مقبولی دارند.
  • خرید از فروشگاه معتبر: فرقی نمی‌کند فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، حضوری یا اینترنتی است. مهم این است که تنها در صورتی می‌توانید از خرید خود مطمئن باشید که فروشگاه معتبر باشد.

قابلمه گرانیتی چیست

مزایا و معایب قابلمه گرانیتی

در این بخش از معرفی قابلمه گرانیتی دقیق‌تر به مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

 

مزایای ظروف پخت‌وپز گرانیتی

  •  طول عمر قابلمه‌ گرانیتی: ساختار قابلمه گرانیتی با هسته فلزی آلومینیومی و روکش شیشه‌ای دوام آن را نسبت به ظروف دیگر افزایش داده است. اگر این پرسش مطرح شود که مهم‌ترین مزایای قابلمه گرانیتی چیست، ویژگی دوام یکی از پاسخ‌های اصلی خواهد بود. تقریبا همه‌ی ما به دنبال کالاهایی هستیم که بتوانیم مدت زمان طولانی‌تری از آن‌ها بهره‌مند شویم. خرید قابلمه گرانیتی ما را تا چندین سال از تجدید ظروف پخت و پز معاف می‌کند. در صورتی که کالای اصل خریده باشید، می‌توانید روی این ظروف بیشتر از ده سال حساب کنید.
  • مضر نبودن (سلامت) قابلمه های گرانیتی: از نکات بسیار مهم در معرفی قابلمه گرانیتی، سلامت آن است. جنس روکش این ظروف پخت و پز سالم‌تر از انواع دیگر نظیر تفلون است و مواد سمی از آن وارد غذا نخواهد شد. در آن‌ها از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. این ویژگی مهمی است که سبب شده است خانواده‌ها به خرید ظروف گرانیتی تمایل بیشتری نشان دهند.

مزایای ظروف پخت‌وپز گرانیتی

  • پخش کردن حرارت به طور مناسب: طبخ مطلوب غذا تا حد زیادی به انتقال مناسب حرارت بستگی دارد. در معرفی قابلمه گرانیتی باید به این ویژگی نیز توجه داشت این ظروف حرارت را بهتر در خود نگه می‌دارند و آن را به صورت مناسب پخش می‌کنند. در نتیجه طبخ غذا کامل و به درستی صورت می‌گیرد.
  • . کیفیت روکش نچسب: نچسبیدن غذا به ظرف و شست‌وشوی آسان این ظروف مزیت مهمی است که در معرفی قابلمه گرانیتی به آن اشاره می‌شود. با وجود اهمیتی که ما خانواده‌های ایرانی به طبخ غذای خانگی می‌دهیم و حتی از میهمانان خود با دستپخت خانگی پذیرایی می‌کنیم، آشپزی آسان و بی‌دردسر دغدغه‌ی همیشگی ما است. مزیت دیگر روکش نچسب نیاز به روغن کمتر برای پخت غذا است.
  • عدم آسیب‌پذیری در برابر مواد اسیدی: بسیاری از ظروف در اثر مواد اسیدی در غذاها مثل گوجه و لیمو و سایر ترشیجات به مرور آسیب می‌بینند و تخریب می‌شوند.

معایب قابلمه گرانیتی

این دسته از ظروف بیشتر دارای مزیت هستند تا عیب. اما برخی ویژگی‌هایی چون وزن سنگین‌تر و قیمت گران‌تر را از معایب آن می‌دانند.

  •  وزن سنگین: درواقع وزن سنگین‌تر این ظروف، یکی از روش‌های تشخیص اصل بودنشان تلقی می‌شود. با تمام کیفیتی که این ظروف دارند، وزن سنگین برخی از آن‌ها ممکن است سبب شود کار با آن‌ها دشوار باشد. ظروف سنگین کار شست‌وشو را دشوار می‌کنند.
  • قیمت گران‌تر: این ویژگی شاید در ظاهر عیب به نظر برسد. اما چنان که در معرفی قابلمه گرانیتی گفتیم علت قیمت بالاتر این ظروف، کیفیت عالی و متفاوت آن‌ها است که مزیت‌های فراوانی به همراه دارد. بنابراین هزینه کردن برای خرید ظروف پخت و پز گرانیتی هم از نظر اقتصادی و هم با توجه به حفظ سلامت خانواده، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

معایب قابلمه گرانیتی

مقایسه قابلمه گرانیتی با سایر ظروف پخت و پز

پس از معرفی قابلمه گرانیتی، ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن خوب است یک بررسی مقایسه‌ای نیز داشته باشیم. یعنی ببینیم تفاوت سایر انواع قابلمه با قابلمه گرانیتی چیست.

  •  تفلون: در مقایسه ظروف گرانیتی و تفلون باید به تفاوت آن‌ها در کیفیت روکش نچسب اشاره کرد. خط و خشی که خیلی زود متوجه ظروف تفلون می‌شود، آلودگی را به خود جذب می‌کند و این یعنی پخت غذایی ناسالم که قابلمه گرانیتی با روکش مرغوبی که دارد از آن به دور است.
  • سرامیک: افرادی که تجربه استفاده از ظروف پخت و پز سرامیکی را دارند، احتمالا تجربه کرده‌اند که ظروف سرامیکی پس از گذشت مدتی از استفاده، ویژگی نچسب بودن خود را از دست می‌دهند. این به معنای پدید آمدن همان دردسرهایی است که در آشپزی با ظروف سنتی مانند ظروف رویی داریم ضمن این‌که وزن سنگینی هم دارند. همچنین گمانه‌هایی در خصوص وجود سرب در ظروف سرامیکی وجود دارد که ساختار قابلمه گرانیتی عاری از آن است.
  • چدن: قابلمه‌های چدن قابلمه‌هایی بادوام هستند اما بزرگ‌ترین مشکلی که با آن‌ها داریم آن است که نچسب نیستند. وزن آن‌ها نیز بسیار سنگین‌تر از هر جنس دیگر است و در زمان شست‌وشو واقعا کار را سخت می‌کند. علاوه بر این‌که در پخت با قابلمه چدن باید روغن بیشتری استفاده کنیم، برخی از آن‌ها دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و این مسئله‌ای است که دوام قابلمه را زیر سوال می‌برد.
  • استیل: این ظروف همانند ظروف گرانیتی سالم هستند. تفاوت آن‌ها در این است که بر خلاف ظروف گرانیتی کنترل حرارت با آن‌ها دشوار است و غذا خیلی زود در آن‌ها می‌سوزد. این ظروف گرما را به درستی پخش نمی‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با انواع جنس قابلمه مقاله معرفی انواع جنس قابلمه و مزایا و معایب هر یک از سراچین را از دست ندهید.

مقایسه قابلمه گرانیتی با سایر ظروف

نکاتی در استفاده از ظروف گرانیتی

حتی اگر بهترین برند قابلمه گرانیتی را تهیه کنید، باید اصولی را در استفاده و نگهداری آن‌ها رعایت کنید. پس از خرید ظرف گرانیتی پیش از نخستین استفاده این مراحل را انجام دهید:

  •  پس از خرید، تمام برچسب‌ها و روکش‌های اضافه را از محصول جدا کنید.
  • با یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی ظرف را بشویید.
  • روغن کمی داخل ظرف بریزید. مقدار روغن به حدی باشد که وقتی آن را در ظرف می‌گردانید، یک لایه روغن تمام سطح داخلی را پوشش دهد و روغن اضافه‌ای باقی نماند.
  • ظرف را چند دقیقه روی حرارت قرار دهید.
  • آن را بردارید و مجددا شست‌وشو دهید.

بهترین برند قابلمه گرانیتی

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب تمام اطلاعات لازم در معرفی قابلمه گرانیتی و ویژگی‌های آن را به شما عزیزان ارائه داده باشد. اکنون می‌توانید برای خریدی مطمئن اقدام کنید.

اگر علاقه‌مندید با محصولات گرانیتی با کیفیت ساخت ایران آشنا شوید، می‌توانید در همین سایت نمونه‌های قابلمه و تابه تاوا را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *