دانستنی

علت خاموش شدن بخاری نفتی

خاموش شدن بخاری

برخی از کاربران از این موضوع شکایت دارند که بخاری نفتی، خودبه‌خود خاموش می‌شود و یا دقایق زیادی پس از شروع به کار، روشن باقی نمی‌ماند. این امر دشواری‌هایی را در استفاده از بخاری و چراغ نفتی ایجاد می‌کند. باید گفت چنین مسائلی به‌سادگی قابل حل است؛ تنها لازم است آن را علت‌یابی کنیم. اشکالات و موارد متعددی می‌تواند دلیل خاموش شدن بخاری نفتی باشد که در ادامه، سراچین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

 

چراغ یا بخاری نفتی یک وسیله‌ی گرمایشی است که با فتیله‌ی آغشته به نفت سفید و به صورت دستی روشن می‌شود. حین استفاده از این وسیله ممکن است مشکلاتی رخ دهد یا پرسش‌هایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود. یکی از رایج ترین پرسش‌ها علت خاموش شدن بخاری نفتی است.

 

چند علت خاموش شدن بخاری نفت‌سوز

آشنایی با ساختار و کارکرد وسیله، نخستین گام لازم برای کشف علت خاموش شدن بخاری نفتی است. این وسیله از قطعات گوناگون به‌هم متصل‌شده، تشکیل شده‌است. دو بخش اصلی و کلیدی بخاری نفتی که در هنگام خاموش شدن بخاری باید بررسی شود، مخزن نفت و فتیله است.

 

بخاری نفتی

 

اگر وسیله گرمایشی از قطعات استاندارد ساخته شده باشد، معمولا مشکلات چندانی در استفاده نخواهد داشت. بخاری نفتی آترا از جمله وسایل گرمایشی کم‌جا و پربازده است که با خرید آن خیالتان از هرجهت آسوده خواهد بود. به‌هرصورت، علت خاموش شدن بخاری نفتی به صورت معمول یکی یا تعدادی از موارد ذیل دانسته می‌شود:

 

1_ نداشتن نفت کافی

معمولا پیش از روشن کردن بخاری یا چراغ نفتی وضعیت وسیله را بررسی می‌کنیم اما گاهی ممکن است به دلیل حواس‌پرتی از بررسی مخزن غافل شویم. بهتر است مخزن بخاری تا حداکثر گنجایش پر باشد تا شعله خوب و مداوم بسوزد. نسبت به شارژ به‌موقع سوخت نیز توجه و دقت داشته باشید.

 

دراکثر مواقع خالی بودن مخزن سوخت باعث می‌شود شعله از ابتدا روشن نشود. اما در شرایطی که مقداری نفت در فتیله باقی مانده باشد، سبب می‌شود شعله ابتدا روشن و پس از دقایقی خاموش شود.

 

نفت

 

 

2_ آغشته نشدن کامل فتیله به نفت

برای آن‌که فتیله اشتعال موفقیت‌آمیز و با ثباتی داشته باشد، لازم است به خوبی به نفت آغشته گردد. فتیله باید پیش از روشن شدن به این مرحله برسد وگرنه نمی‌تواند به طرز صحیح شعله راپشتیبانی کند و درنتیجه، اشتعال دوام نخواهد داشت. برای آن‌که این مشکل پیش نیاید، فتیله را از جنس خوب و مرغوبی تهیه کنید که به خوبی نفت را بکشد و در خود نگه دارد.

 

3_ وجود حباب‌های هوا در الیاف فتیله

گاهی زمان کافی به فتیله برای آغشته شدن به نفت می‌دهیم اما بازهم شعله خوب نمی‌گیرد و به این علت خاموش شدن بخاری نفتی رخ می‌دهد. برای این منظور توصیه می‌کنیم اگر فتیله نو است و آن را برای نخستین بار استفاده می‌کنید، پیش از استفاده به مدت یک ساعت آن را در پایین‌ترین درجه نگه دارید تا هم کاملا آغشته به نفت شود و هم حباب‌های از میان الیاف آن خارج گردد.

 

علت خاموش شدن بخاری نفتی

 

گاهی اگر فتیله خوب به نفت آغشته نشده باشد و یا در آن حباب‌هایی مزاحم باشد، از ابتدا اشتعال رخ نمی‌دهد.

 

4_ سوخت نامرغوب

اگر پیش‌تر از وسیله استفاده نکرده‌اید و نخستین مخزن سوخت را به کار می‌برید، علت خاموش شدن بخاری نفتی ممکن است وجود سوخت نامرغوب یا آمیخته با آب باشد. وقتی نفت سفید مرغوب استفاده نشود، ممکن است ناخالصی‌هایی روی الیاف فتیله را بگیرند و اجازه ندهند درست بسوزد. در نتیجه بخاری نفتی خاموش خواهد شد. برای برطرف کردن این مشکل حتما از نفت مرغوب استفاده کنید.

 

خاموش شدن بخاری نفتی

 

 

5_ قرار داشتن شعله در جریان باد

محفظه و جداره بخاری نفتی معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که محافظت کافی را از شعله داشته باشد. وجود هوا و اکسیژن اطراف شعله برای سوختن آن لازم است اما اگر هوا به گونه‌ای با سرعت و شدت در اطراف شعله در حرکت باشد، بخاری را خاموش خواهد کرد.

 

سرویس و عیب‌یابی بخاری نفتی به‌طور منظم

بررسی علل و عوامل فوق و بسیاری از موارد دیگری که می‌تواند در کارکرد بخاری نفتی اختلال ایجاد کند، نیازمند سرویس و بررسی به‌موقع وسیله است. هرگز بخاری و چراغ نفتی را که سال گذشته استفاده کرده‌اید، بدون بررسی و معاینه برای سال جدید روشن نکنید. گاهی لازم است قطعات بخاری و چراغ نفتی باز شوند و قسمت‌های داخلی آن شامل فتیله و جداره‌ی داخلی بررسی و تمیز شوند.

 

همیشه رسوبات و جرم‌هایی کربنی در بلندمدت روی فتیله‌ی بخاری نفتی را می‌گیرد. برخی آلودگی‌های دیگر نیز در داخل بخاری می‌تواند سبب شود بخاری کارکرد مناسبی نداشته باشد. این موارد نیز ممکن است در مواقعی علت خاموش شدن بخاری نفتی باشد.

 

اگر قصد دارید در طول ماه‌های سرد سال به‌طور مداوم از این وسیله‌ی گرمایشی استفاده کنید، حواستان به کیفیت سوختن شعله‌ی آن باشد. رنگ و حالت سوختن اگر غیرعادی باشد، بسیاری از نقایص احتمالی بخاری نفتی را نشان می‌دهد. همچنین اگر هنگام کار بخاری نفتی، بو به مشام می‌رسد، یا صدایی غیرعادی می‌شنوید، همه‌ی این موارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی در بخاری باشد که در اثر عدم بررسی پیش از به‌کارانداختن، مورد غفلت واقع شده و ممکن است حتی خطرآفرین باشد.

 

نمایش محصولات

-9%
بخاری نفتی آترا مدل 2500D

بخاری نفتی آترا 2500D

۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان

 

تعمیر بخاری نفتی

علت خاموش شدن بخاری نفتی هرچه که باشد، قابل برطرف کردن است. برای مثال اگر مشکل از فتیله است، با تعویض آن و نصب یک فتیله‌ی مرغوب می‌توانید استفاده‌ی رضایت‌بخشی از بخاری نفتی داشته باشید. اگر مشکل از نفت نامرغوب است، مخزن را از آن خالی نمایید و نفت مرغوب و مطمئنی را جایگزین کنید. توجه کنید که نفت نامرغوب می‌تواند زمینه‌ساز خطرات و حوادث دیگری شود پس جزئی‌ترین مشکلات و نارسایی‌هایی از این دست را جدی بگیرید.

 

بخاری نفتی آترا

 

اگر پس از برطرف شدن این‌گونه موارد، بازهم بخاری نفتی خاموش می‌شود یا به درستی کار نمی‌کند، بهتر است از یک فرد کاربلد برای تعمیر بخاری نفتی کمک بگیرید. شاید قطعاتی نیاز به تعویض دارد که دسترسی به آن‌ها برایتان آسان نیست یا خودتان مهارت تشخیص عیب و رفع آن را ندارید. حتی شاید وسیله‌ی شما عمر مفید خود را کرده باشد و نیاز به خرید یک وسیله‌ی گرمایشی جدید مانند بخاری نفتی آترا دارید.

 

در این مطلب رایج‌ترین مواردی را که می‌تواند علت خاموش شدن بخاری نفتی باشد برشمردیم. بررسی و سرویس هرساله‌ی وسیله‌ی گرمایشی، انجام تمیزکاری‌های لازم و استفاده از فتیله و سوخت مرغوب اهمیت بسیاری در پیشگیری از خاموش شدن بخاری نفتی دارد.

مهم ترین چیز قبل از خرید بخاری نفتی، اطلاع از تمام جنبه‌های این نوع بخاری است. حال پیشهاد ما به شما مطالعه مقاله راهنمای خرید بخاری نفتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *