دانستنی

بخاری نفتی چگونه کار می کند؟

بخاری نفتی

از آنجا که بخاری نفتی قدیمی ترین بخاری است، شاید امروز بسیاری از کاربران طرز کار آن را ندانند یا به دنبال اطلاعات بیشتری در این خصوص باشند. برای آن که بدانیم بخاری نفتی چگونه کار می کند، سراچین در ادامه ی مطلب شما را بیشتر با این وسیله و یکی از بهترین نمونه های آن که بخاری نفتی آترا است، آشنا خواهد کرد.

 

بخاری نفتی چگونه کار می کند

 

با وجود پیدایش امکانات گرمایشی مدرن، بخاری ها هنوز هم به عنوان وسایل گرمایشی در بسیاری از منازل و اماکن استفاده می شوند. این که از بخاری نفتی، گازی و یا برقی استفاده کنیم، بستگی به اقلیم و امکانات سوخت رسانی در منطقه ی ما دارد.

 

اجزا و قطعات بخاری نفتی چیست؟

پیش از آن که با طرز کار چراغ نفتی آشنا شویم، باید قطعات آن را بشناسیم. اصلی ترین بخش های لازم برای اینکه یک بخاری نفتی به خوبی کار کند، عبارت از یک مخزن نفت، درجه یا نشانگر میزان نفت موجود در مخزن، فتیله کتانی یا پنبه ای، محفظه ی شعله و محفظه یا جداره ی محافظ خارجی است.

 

مخزن نفت

این مخزن همانند سایر بخش های بخاری نفتی از جنس فلز و نسوز است. میزان گنجایش مخزن نفت بستگی به اندازه خود بخاری نفتی دارد و باید با آن در تناسب باشد. این مخزن می تواند کنار بخاری یا در بخش زیرین آن قرار گیرد. در هر جا که قرار گیرد باید از مخزن شعله فاصله لازم را داشته باشد.

 

بخاری نفتی آترا

 

 

درجه و نشان گر سوخت

مخازن نفت در بخاری های نفتی عموما شفاف نیستند و از آنجا که داخل مخزن نیز تاریک است معمولا تشخیص مقدار نفت موجود در مخزن دشوار است. برای آن که از میزان سوخت بخاری نفتی آگاهی یابیم و بتوانیم آن را به موقع شارژ کنیم، درجه ای که معمولا عقربه ای است، روی مخزن نصب می شود که میزان نفت را به ما نشان می دهد.

 

فتیله بخاری نفتی

این قطعه ای کوچک، نرم و لطیف اما مهم است که به عنوان رابط میان مخزن و محفظه شعله، سوخت را جذب می کند و در محفظه ی شعله روشن می شود. پس از مدتی استفاده نیاز به  تعویض فیتیله بخاری نفتی خود خواهید داشت.

 

محفظه ی شعله

برای محافظت از شعله نیاز به محفظه مخصوص است. این محفظه باید از فلزی مقاوم ساخته شود که در مجاورت با شعله مستقیم آسیب نبیند.

 

محفظه ی خارجی

برای ایجاد ایمنی بیشتر و عدم تماس با محفظه شعله که بسیار داغ است، یک محفظه یا جداره خارجی در نظر گرفته می شود. برخی از این محفظه ها به صورت یک باکس طراحی می شوند و برخی حالت قفسه ی متشکل از چند میله دارند.

 

بخاری نفت سوز

 

برخی مدل های قدیمی بخاری نفتی، ابعاد بزرگی داشتند و مخزن سوخت آن ها می توانست گنجایشی برابر با 5 یا 10 لیتر داشته باشد. مخزن شعله آن ها بعضا 80 -100 سانتی متر ارتفاع داشت. این بخاری ها در دهه های گذشته اصلی ترین و رایج ترین وسیله ی گرمایشی منازل بودند و هنوز در مناطق یا اماکنی که از سیستم پکیج و شوفاژ یا کلا گازرسانی شهری محروم اند، مورد استفاده قرار می گیرند.

نمونه های امروزی مثل بخاری نفتی آترا ابعاد جمع و جور و کوچکی دارند و با توجه به یک ویژگی خاص که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، به راحتی قابل جا به جایی هستند.

 

طرز کار بخاری نفتی دودکش دار و بدون دودکش

احتمالا الان سوالی ذهن شما را مشغول کرده، آن هم اینکه بخاری نفتی بدون دودکش چگونه کار می‌کند؟ برخی از انواع بخاری نفت سوز به ویژه همان مدل های عظیم الجثه ای که درباره شان صحبت کردیم، دارای دودکش بودند و به همین دلیل، نصب آن ها محدود به مکانی بود که جای لوله بخاری وجود داشته باشد.

همچنین در این نوع از بخاری ها دود بخاری از مخزن شعله به کمک لوله بخاری (دودکش) به این منفذ خروجی انتقال می یافت و از مکان خارج می شد.

 

نمایش محصولات

-9%
بخاری نفتی آترا مدل 2500D

بخاری نفتی آترا 2500D

۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان

 

برخی دیگر از انواع برند بخاری نفتی که بیشتر با عنوان چراغ نفتی شناخته می شوند، وسایل گرمایشی بدون دودکش هستند که ابعاد کوچکی دارند، مخزن آن ها معمولا در قسمت پایه چراغ است و دارای دستگیره ای برای حمل هستند که طرز کار چراغ نفتی را به مراتب آسان تر می کنند. بخاری نفتی آترا از همین نوع یعنی بخاری نفتی بدون دودکش است؛ به همین دلیل می توان آن را به هرجا انتقال داد و حتی می توان در مسافرت ها از آن استفاده کرد.

 

طريقه روشن كردن بخاري نفتی

در طرز کار چراغ نفتی ابتدا باید به مقدمات نصب، روشن کردن و سپس چگونگی حفظ شعله بپردازیم. نصب بخاری نفتی دودکش دار نیازمند بررسی مکان قرارگیری بخاری است که باید جای دودکش داشته باشد. اما نوع بدون دودکش نظیر بخاری نفتی آترا نیازی به نصب در مکان خاص ندارد و می توان مستقیما وارد مرحله ی روشن کردن آن شد.

پیش از روشن کردن بخاری، مخزن را ترجیحا تا حداکثر گنجایش آن پر کنید. اجازه دهید دقایقی بگذرد و فتیله، سوخت را جذب کند. چنانچه محفظه کاملا برداشته می شود آن را بردارید، بالا بودن فتیله را در اندازه مناسبی تنظیم کنید و شعله را به کمک فندک روشن نمایید. پس از آن که از روشن شدن کامل و مناسب فتیله مطمئن شدید، محفظه را به حالت اصلی خود برگردانید و چفت آن را محکم کنید. اگر محفظه برداشته نمی شود و مخزن شعله دارای دریچه است، دریچه را باز کرده، فتیله را روشن کنید.

 

نکات ایمنی و فنی در طرز کار بخاری نفتی

در طرز کار چراغ نفتی در همه انواع آن از جمله بخاری نفتی آترا، نکات ایمنی لحاظ می شود. باید بخاری نفتی را در محلی قرار داد که از پرده ها و دیگر وسایل قابل اشتعالِ سریع، دور باشد. همچنین مکان قرارگیری آن باید مسطح و ثابت باشد.

بخاری نفتی آترا یک وسیله جمع و جور و نسبتا سبک است پس دقت کنید آن را در جایی که مسیر رفت و آمد است و امکان تکان خوردن یا افتادن آن وجود دارد، قرار ندهید؛ به ویژه به رفت و آمد کودکان دقت داشته باشید.

 

سیستم گرمایشی منزل

 

در طرز کار بخاری نفتی در همه انواع آن باید هرگونه نقص فنی، بوی گاز و دود یا نشت را جدی بگیرید. هرچند در طراحی بخاری نفتی آترا تلاش شده است از بروز نقص های احتمالی پیشگیری شود و استانداردها رعایت گردد، لازم است کاربران عزیز نیز با آگاهی از نکات ایمنی و نگهداری، سطح بهره‌وری از این وسیله گرمایشی را ارتقا بخشند و از خطرات پیشگیری نمایند. سرویس و تمیزکاری هرساله قطعات بخاری نفتی یکی از مراقبت های مهم است که هم کیفیت کار دستگاه را بهینه می کند و هم عمر آن را افزایش می دهد.

3 thoughts on “بخاری نفتی چگونه کار می کند؟

  1. blank مصطفی گفت:

    روزی چند لیتر نفت مصرف می کند؟

  2. blank مصطفی گفت:

    برای یک فضای 100 متری چند عدد بخاری آترا لازم است؟

    1. blank سراچین گفت:

      سلام دوست عزیز؛ برای فضای 100 متری بهتره از نمونه های دودکش دار بخاری نفتی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *