دانستنی

آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی

فیتیله بخاری نفتی

استفاده از چراغ یا بخاری نفتی نیازمند مهارت هایی در خصوص کاربری بهینه و نگهداری است. یکی از مواردی که در عین سادگی تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد این وسیله دارد و برای دوام آن ضروری است، آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی است که سراچین به شما ساده ترین روش را می آموزد.

فیتیله بخاری نفتی عمر مشخصی دارد. هم باید به دوام آن و هم به تمیز بودن و کیفیت کارش توجه داشت. نحوه تعویض فیتیله بخاری نفتی یا چراغ نفتی تاحدودی به نوع فیتیله و چراغ هم بستگی دارد اما روش ها تقریبا به هم نزدیک است و کار دشوار و پیچیده ای نخواهد بود.

 

چراغ نفتی

همانطور که می دانیم استفاده از بخاری نفتی در کشورمان قدمتی بیش از انواع گازی و برقی دارد. با گازرسانی به منازل و اماکن در اکثر شهرهای کشور، استفاده از بخاری نفتی کاهش یافت زیرا اساسا چراغ نفتی مشکلاتی چون تأمین سوخت به صورت دستی، بوی نامطبوع و مشکلاتی از این دست داشت.

 

برای تأمین سوخت خانواده ها ناچار بودند در سرما اقدام به تهیه نفت کنند و آن را خرده خرده به چراغ نفتی بیفزایند. البته همه ی این کارها در ذهن آن دسته از دوستان مخاطب که به ویژه در کودکی شاهد این شرایط بوده اند اکنون دیگر فقط یک نوستالژی دلچسب است و شاید بدشان نیاید با یک داشتن یک چراغ نفتی در منزل، خاطره بازی کنند.

 

با توجه به قدیمی بودن این وسیله، احتمالا کاربری آن برای نسل جدید باید چالش برانگیز باشد. تصور می شود فقط افرادی که در قدیم تجربه ی استفاده از انواع چراغ و بخاری نفت سوز را داشته اند، می توانند از آن استفاده کنند.

 

اما نگران نباشید ساختار چراغ های نفتی جدید هم مانند قدیمی ها چندان پیچیده نیست و اگر آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی و سایر تکنیک های نگهداری از این وسیله را دریافت کنید، کاربری بسیار ساده خواهد بود. در حال حاضر شما می توانید با مطالعه مقاله بخاری نفتی چگونه کار می کند؟ به تمای سوالات خود در این زمینه پاسخ دهید.

 

آشنایی بیشتر با فیتیله بخاری نفتی

 

پیش از این که ببینیم نحوه تعویض فیتیله چراغ نفتی چگونه است، خوب است با این قطعه در چراغ نفتی بیشتر آشنا شویم.  فیتیله بخاری نفتی باید از جنسی تهیه شود که ویژگی های خاصی داشته باشد.

 

تعویض فیتیله بخاری نفتی

 

 

اولا باید مکش خوبی داشته باشد که نفت را به خوبی از مخزن جذب کند و دیگر این که بتواند این سوخت را نگه دارد؛ همچنین باید فاقد هرگونه بافت یا الیاف نایلونی و پلاستیکی باشد. اساسا هیچ قطعه ای در کل بخاری نباید پلاستیکی باشد؛ بنابراین فیتیله معمولا از دو جنس پنبه و کتان تهیه می شود که این ویژگی ها را دارند.

 

پیامدهای عدم تعویض این فیتیله

فیتیله قلب و روح بخاری نفتی است. حتی اگر بخاری خود بسیار قدیمی باشد، اما اگر بخاری به خوبی مراقبت شده باشد، تنها چیزی که نیاز دارد یک فیتیله جدید است تا زندگی را از نو آغاز کند. اگر بخاری نفتی نو همانند بخاری نفتی آترا که نمونه ای جدید با طراحی عالی است، دارای فیتیله ای بد باشد، به خوبی نمی سوزد و گرمای مطلوب و بدون بو را تولید نمی کند.

 

نمایش محصولات

-9%
بخاری نفتی آترا مدل 2500D

بخاری نفتی آترا 2500D

۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان

 

فیتیله بخاری باید نوعی مناسب برای بخاری شما باشد، و شاید نتوان یک شکل و مدل عمومی را برای همه ی بخاری ها به صورت مشترک استفاده کرد. همچنین این فیتیله باید توسط یک تولید کننده معتبر تولید شده باشد پیش از آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی باید دانست دغدغه ی اصلی در این خصوص، اندازه و ضخامت مناسب و استاندارد فیتیله و کیفیت جنس آن است.

 

زمان تعویض فیتیله بخاری نفتی

برای آن که بدانید چه زمانی باید فیتیله چراغ نفتی را تعویض کنید، باید با معاینات دائمی وضعیت فیتیله را بررسی کنید. برخی از ویژگی ها در فیتیله و نحوه سوختن آن به شما نشان می دهد که کارکرد مناسب نیست و وقت تعویض فرا رسیده است را برای شما در زیر شرح داده ایم:

 

  1. در صورتی که در زمان خاموشی می بینید ضخامت فیتیله کم و سطح آن کهنه شده است.
  2. در صورتی که مقداری از رسوبات روی فیتیله را گرفته باشد. در این صورت سوخت نمی تواند از این جرم کربنی عبور کند.
  3. در صورتی که از سوختن فیتیله بوی بد به مشام می رسد.
  4. در صورتی که فیتیله خاموش انعطاف ندارد و خشک شده است.
  5. در صورتی که در اطراف فیتیله تارهایی تشکیل شده است.
  6. در صورتی که ارتفاع شعله استاندارد نیست و یا ناهموار است.

آموزش تعویض فیتیله

آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی بر اساس انواع مختلف این وسیله می تواند متفاوت باشد. تعویض فیتیله بخاری نفتی آترا نیز قطعا نکات خاصی دارد اما در اینجا به نکاتی می پردازیم که عمومیت دارد و برای اکثر دستگاه ها کاربردی است.

 

1- مخزن نفت بخاری باید خالی باشد. برای این کار بخاری را به فضای باز ببرید و اجازه دهید تمام سوخت بسوزد. این کار به پاک سازی کلی بخاری هم کمک می کند.

 

2- پس از آن که بخاری و مخزن خنک شد، قطعاتی را که مربوط به بخش فیتیله هستند، از هم باز کنید. بسته به نوع بخاری نفتی شاید لازم باشد همه قطعات از هم باز شوند.

 

3- پیش از خارج کردن فیتیله قدیمی علامتی روی فیتیله جدید بزنید که مطابق فیتیله قدیمی باشد. این به شما کمک می کند سطح فیتیله را روی نگهدارنده در حالت صحیحی تنظیم کنید.

 

فیتیله بخاری نفتی

 

 

4- فیتیله قدیمی را خارج کنید. سپس فیتیله جدید را از وسط تا کنید و پس از تعیین ارتفاع صحیح، آن را مطابق با عمق علامت گذاری شده درون جایگاه قرار دهید.

 

5- پس از نصب فیتیله باید همه ی قطعات باز شده را مجددا به حالت اول سرهم کنید. برای این کار توصیه می شود اول از پیچ تنظیم فیتیله شروع کنید. با حرکت دادن پیچ به سمت بالا و پایین، فیتیله را تست کنید. اگر از تست فیتیله راضی بودید و حرکت به شکل استاندارد انجام می شد، قطعات بخش فیتیله را سرجای خود قرار دهید و محکم کنید.

 

با آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی هم می توانید بیش از پیش روی عمر مفید بخاری تان حساب کنید و هم در مدت زمانی که برای شما کار می کند، از کارکرد آن راضی خواهید بود.

 

آشنایی با نحوه تعویض فیتیله بخاری و دیگر تکنیک ها چون پاک سازی قطعات شما را از تعمیرکاران بی نیاز خواهد کرد و خود قادر خواهید بود این کار را با رعایت مسائل ایمنی در منزل خود انجام دهید.

2 thoughts on “آموزش تعویض فیتیله بخاری نفتی

  1. blank حسام صفاریان گفت:

    سلام بر شما…بجای این همه توضیح نامفهوم یک ویدئو اموزشی میگذاشتند بهتر بود

  2. blank حسام صفاریان گفت:

    سلام بر شما..لطفا ویدئو اموزشی تعویض فتیله آترا را به این شماره واتس اپ کنید ممنون میشم 09388413533

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *