دانستنی

مزایا و معایب بخاری نفتی

مزایا و معایب بخاری نفتی

بخاری نفتی همانند تمامی کالاها و دستگاه ها ویژگی های خاص خود را دارد که برخی مزایا و برخی معایب محسوب می شود. سراچین در این مقاله به بررسی مزایا و معایب بخاری نفتی خواهد پرداخت.

 

با فرارسیدن فصل سرما، بازار فروش وسایل گرمایشی منزل رونق می یابد. بخاری نفتی از جمله وسایل گرمایشی است که قدمت استفاده از آن به دهه های دور بازمی گردد و حتی در حال حاضر، باوجود گازرسانی شهری در بسیاری از نقاط کشور و تجهیز ساختمان ها به امکانات پیشرفته ی گرمایشی، همچنان در برخی از مناطق و مکان ها کاربرد دارد و بر سایر امکانات گرمایشی ترجیح داده می شود.

 

مزایای بخاری نفتی

استفاده از بخاری نفتی علاوه بر جس شیرین نوستالژیک بودن آن دارای مزایای دیگری نیز میباشد که در ادامه به آن میپردازیمو

1_ کاربردی ترین وسیله ی گرمایشی در مکان های فاقد گازرسانی

تا پیش از آن که گاز شهری به بسیاری از نقاط و شهرهای کشور برسد، رایج ترین وسیله ی گرمایشی منازل و سایر مکان ها، انواع بخاری نفتی بود.

 

البته هنوز بخش های وسیعی از کشور از گاز شهری محروم اند. طبق آخرین آمار، 90 درصد شهرها تحت پوشش سیستم گازرسانی هستند درحالی که تنها 62 درصد مناطق روستایی از این امکان بهره مند شده اند. با تأسف باید گفت استان سیستان و بلوچستان هم چنان فاقد گازرسانی شهری است.

 

نام شهرهای مهم دیگری نیز در گوشه وکنار کشور به گوش می رسد که محرومیت آن ها از چنین امکانی عجیب می نماید. برای مثال شهر بافق استان یزد که خود شهر معادن ایران است!

 

معایب بخاری نفتی

 

به هرترتیب، بخاری نفتی مهم ترین وسیله ی گرمایشی مورد استفاده ی عموم در مناطقی است که از گازکشی بهره مند نیستند. نفت، سوختی با کمترین محدودیت هاست؛ همانند گاز خطر انتشار ندارد و حمل و جابه جایی آن در هر ظرفی امکان پذیر است.

 

در بسیاری از محل های کسب و کار، مثل کارگاه هایی که در مناطق دورافتاده از شهر قرار دارد، بخاری یا چراغ نفتی وسیله ای کارآمد برای گرمایش مکان است.

 

2_ آسان تر بودن جا به جایی بخاری نفتی

وسایل گرمایشی نفتی، خود انواع گوناگونی دارد. برخی از انواع بخاری نفتی کوچک و بدون دودکش هستند. این انواع را می توان به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر و مکانی به مکان دیگر انتقال داد. حتی قابل حمل و همراهی در مسافرت ها هستند.

 

نمایش محصولات

-9%
بخاری نفتی آترا مدل 2500D

بخاری نفتی آترا 2500D

۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان

 

البته آگاهی از نکات ایمنی استفاده از بخاری نفتی به ویژه در شرایط حمل و جابه جایی ضروری است. حتی انواع دودکش دار بخاری نفتی که ابعاد بزرگ تر دارند اگرچه وابسته به محل دودکش هستند، وابستگی دیگری ندارند (برخلاف بخاری گازی که به محل لوله کشی گاز نیز وابسته است).

 

3_ استقلال بیشتر نسبت به سایر وسایل

مخزن سوخت این بخاری ها متصل به خودشان است و با آن ها قابل حمل است. در سیستم های شهری، یک رخداد غیرقابل پیش بینی ممکن است منجر به قطع سوخت رسانی به منطقه یا کل شهر شود. درحالی که اگر یک بخاری یا چراغ نفتی در منزل داشته باشیم، از گرمایش محروم نخواهیم ماند.

 

مزایای بخاری نفتی

 

این نکته خصوصا درمورد خانواده های بی شماری که فرزند نوزاد و خردسال دارند، یا از بیمار و سالمند در منزل نگهداری می کنند، اهمیت فراوانی دارد. بنابراین حتی اگر در منطقه ای زندگی می کنید که از سیستم گازکشی شهری برخوردار است، بد نیست برای اطمینان یک وسیله ی گرمایشی از این دست نیز داشته باشید.

 

4_ نداشتن نویز و صدا

بخاری های نفتی از جمله کم صداترین وسایل گرمایشی هستند. در مقایسه با بخاری برقی که تولید نویز بالایی دارد و همچنین بخاری گازی که انتشار گاز آن سبب تولید صدایی ممتد می شود، بخاری نفتی صدا و نویز چندانی ندارد و شاید هراز گاهی تنها صدایی از شعله ی آن بشنوید که آن هم صدایی بس دوست داشتنی است.

 

5_ حس نوستالژی بخاری نفتی

شاید این حُسن، به اندازه ی مزایای پیشین، مهم به نظر نرسد اما حس نوستالژی بخاری نفتی برای بسیاری از افراد که خاطرات کودکی و جوانی شان با این وسایل گرمایشی پیوند خورده، اشتیاقی برای داشتن دوباره ی آن ایجاد می کند. اگر به دکوراسیون سنتی و لوازم منزل نوستالژیک علاقه مندید، بخاری یا چراغ نفتی یکی از آن وسیله هاست که می تواند به عنوان یکی از المان های اصلی این دکوراسیون در منزل شما قرار گیرد.

 

معایب بخاری نفتی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم این مقاله درباره مزایا و معایب بخاری نفتی است. سراچین پس از ارائه توضیحاتی درباره مزایا بخاری نفتی، قصد شرح معایب آن را نیز دارد، پس با ما همراه باشید.

 

مزایا و معایب بخاری نفتی

 

هر کالا و وسیله ای درکنار ویژگی های مثبت و کاربردی، معایبی نیز دارد. در خصوص بخاری نفتی مسائلی چون دشواری مراحل تأمین سوخت، انتشار بوی بد در هنگام روشن بودن، خاموش شدن بخاری نفتی، برخی مشکلات در خصوص ایمنی، خطاهای بخاری نفتی و خاموش شدن می تواند از جمله ی این معایب و دشواری های استفاده باشد.

 

1_ دشواری مراحل تأمین سوخت

استفاده از سیستم گازرسانی شهری، تأمین گرمایش را بسیار سهل می کند درحالی که تأمین سوخت بخاری نفتی منوط به مراحل متعددی است که از خرید نفت، ذخیره سازی در منزل و پر کردن مدام مخزن سوخت بخاری را شامل می شود. هریک از این مراحل چالش ها و دشواری های خاص خود را دارد.

 

2_ ایمنی بخاری نفتی

بخاری نفتی از برخی جهات ایمنی بیشتری نسبت به وسایل گرمایشی دارد از جمله این که مانند بخاری گازی نیست که سوخت آن با وقوع نشتی در دستگاه، در هوای منزل منتشر شود اما به هرحال، این وسیله ی گرمایشی نیز مسائل خاصی در زمینه ی ایمنی دارد. مایع بودن و امکان ریختن سوخت به بیرون از بخاری، هم چنین ثابت نبودن چراغ نفتی و امکان افتادن آن در اثر برخورد اشیاء یا افراد می تواند ایجاد آتش سوزی کند.

 

3_ مشکلات نگهداری نفت در منزل

نگهداری و ذخیره سازی نفت در منزل، خطراتی بالقوه را به همراه دارد و حفظ ایمنی با وجود آن از مهم ترین دغدغه هاست. مسئله ی وجود ظرف های نفت در منزل، درکنار این که ممکن است زمینه ی انفجار و آتش سوزی مهیبی را ایجاد کند، برای کودکان فاقد تشخیص که ممکن است به سمت آن بروند، بسیار خطرناک است.

 

مزایای بخاری نفتی

 

 

بخاری نفتی آترا مدل 2500D

این محصول گرمایشی، یک بخاری نفتی بدون نیاز به دودکش است. بخاری نفتی آترا مدل 2500D از استانداردهای لازم فنی و ایمنی بهره مند است. این بخاری منحصرا با نفت کار می کند.

 

از جمله مزایای این بخاری کوچکی و سبکی آن است به طوری که مساحتی کم تر از یک چهارم متر مربع از فضا را اشغال می کند. ارتفاع آن نیز در حدود 60 سانتی متر است. این وسیله ی گرمایشی امکان تنظیم شعله روی حالت دلخواه را دارد. همچنین دارای دستگیره ای ایمن برای جابه جایی آسان است. کلیه ی قطعات این بخاری از بهترین جنس و با بهترین کیفیت تولید شده اند.

 

حال شما می توانید با کلیک بر روی خرید بخاری نفتی این محصول را به راحتی خریداری کنید.

 

 

بر اساس یک بررسی اجمالی از دیدگاه های کاربران و مصرف کنندگان، تولید گرمایش این بخاری در فضا نسبت به سایر وسایل گرمایشی نفتی رضایت بخش است و به ویژه برای مکان هایی که گازکشی ندارد، مناسب دانسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *