دانستنی

لوازم منزل نوستالژی

لوازم منزل نوستالژیک

کسانی که به وسایل سنتی منزل علاقه مندند، معتقدند وجود این لوازم در خانه شان آرامشی عمیق ایجاد می کند. باید گفت گذشته بی اعتبار نیست بلکه به زندگی اکنون ما معنای بیشتری می بخشد. بیایید تا حال و هوایمان را با گشت زنی میان برخی از لوازم منزل نوستالژیک عوض کنیم!

با ما همراه باشید زیرا سراچین قصد دارد که برخی از این لوازم را به شما معرفی کند.

 

میان همهمه های روزمرگی و چرخه ی تکراری ساعت ها، شاید لحظاتی پیدا شود که دلمان به خانه ی کودکی هایمان پر بکشد. جایی که شاید دست کم در ذهنمان دوست داشته باشیم میان وسایلش با آن همه خاطره ی رنگارنگ بنشینیم اما بازارِ گرمی که لوازم منزل نوستالژیک در این روزگار دارد، نشان می دهد یاد گذشته ها چندان پر حسرت نیست، بلکه سرشار از احساس شادی، گرما و رنگ است.

1_ گل فر

این فر برقی دایره ای شکل که با نام گلفر نیز شناخته می شود، یکی از لوازم نوستالژیک و برای بسیاری از افراد، خاطره انگیز است. دیدن تصویری از این فر جمع وجور همه کاره کافی است تا در مشام بسیاری از شما عزیزان، عطر کیک عصرانه ی دستپخت مادر، هنگام عصری دل انگیز بعد از مدرسه، در دل سال های دهه ی هفتاد، بپیچد.

 

کار با گلفر آسان بود؛ البته عادت مادرهای آن زمان برای استفاده از انواع فرها معمولا به پخت کیک و شیرینی محدود می شد اما به مرور، آشنایی با غذاهای بین المللی کمک کرد تا استقبال از این وسایل برای پخت غذاهای متنوع بیشتر شود.

 

گوزل فر

برخی نیز تمایل یافتند غذاهای سنتی را برای حفظ سلامت بیشتر، در فر آماده کنند. تنوع غذاهایی که می توانیم در گوزل فر بپزیم، آن را تبدیل به وسیله ای که کرده که تنها خاطره انگیز نیست، بلکه کابردهای فراوانی نیز دارد و عصای دست همه ی کسانی است که آشپزی و شیرینی پزی را با جان و دل دوست دارند. برخی گلفر را به عنوان محصولی از کشور ترکیه می شناسند، اما این وسیله در کشور خودمان نیز تولید می شود و در انواع گوناگونی در دسترس است.

 

شما می توانید برای خرید گلفر به سایت سراچین مراجعه کنید که فروشگاهی مطمئن و قابل اطمینان می باشد.

2_ ساج

شاید این وسیله را بشناسید؛ خصوصا اگر به مناطق روستایی گوشه و کنار این اقلیم پهناور سفر کرده باشید. برخی این مورد از لوازم نوستالژیک منزل را با نام نان پز می شناسند.

 

به هرحال، ساج نیز از آن دسته لوازم ساده اما پرکاربرد گذشته بوده است. شاید تصویر نان پختن در تنورهای خانگی در ذهنمان به هاله ای کمرنگ تبدیل شده بود تا اینکه کووید نوزده، این میهمان ناخوانده ی سال 2020، از راه رسید و مسئله ی بهداشت، ما را برای تهیه ی نان در خانه به تکاپو انداخت.

 

این گونه شد که به جست وجوی انواع روش ها و لوازم پخت نان در خانه برآمدیم و به ساج رسیدیم. آنگاه، مه و غبار از روی سال های دور کنار رفت و تصویر بانویی (شاید مادر یا مادربزرگمان) کنار ساج نان پزی و یک مجمع از خمیر های چانه شده پیش چشممان پررنگ شد.

 

ساج نان پزی

 

پس این وسیله همچنان بسیار کاربردی است و در انواع گوناگون گازی، برقی و ساده وجود دارد. کاربرد ساج تنها به پخت نان محدود نیست بلکه می توان از آن برای پخت انواعی از شیرینی ها نیز استفاده کرد. فکر کرده اید وجود یک ساج، چه حس و حال قشنگی به آشپزخانه تان می بخشد !؟

 

شما که این مقاله را می خوانید احتمالا علاقه زیادی به لوازم منزل نوستالژیک دارید ، شما هم می توانید مثل دیگر مشتریان فرآین خرید ساج گازی را از سایت ما انجام دهید.

 

3_ بخاری نفتی

اگر از بچه های دهه های شصت و هفتاد بوده اید، حتی با دیدن این عبارت نیز بوی نفت به مشامتان خواهد رسید! شاید هم صدای شرشر نفت که آن را از پیت، با قیف به مخزن بخاری می ریختیم، بوی گوگرد کبریت ها و بعد تصویر کاردستی هایی که با دانه ها و قوطی های کبریت می ساختیم در ذهنتان تداعی شود. بخاری نفتی که در روزهای سرد پاییزی و زمستانی بهترین بهانه ی جمع شدن اهل خانه دورهم بود، از بهترین لوازم منزل نوستالژیک است.

 

آن زمان که شهرها به تصرف این همه خودرو و ازدحام درنیامده بودند و برف، توی کوچه و خیابان ها می نشست، آن زمان که هر خانه ، هرچند کوچک، حیاطی برای ساختن یک آدم برفی داشت و دستکش های بافتنی مان از گلوله های برفی خیس می شد، بخاری نفتی گرمابخشمان بود.

 

بخاری نفتی

 

حتما به خاطر دارید که برخی از لوازم گرمایشی نفتی به صورت بخاری های بزرگ دودکش دار در یک محل ثابت نصب می شدند و برخی که بیشتر با عنوان چراغ نفتی از آن ها یاد می شد، وسیله هایی بدون دودکش و کوچک بودند. حسن چراغ نفتی ها این بود که می شد آن ها را بین اتاق ها جا به جا کرد یا حتی به خارج از منزل برد. البته خوشبختانه هنوز هم انواع جدیدی از آن ها با امکاناتی مناسب شرایط روز تولید می شوند.

 

شما می توانید جهت خرید بخاری نفتی آترا روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

4_ سماور ذغالی

یکی دیگر از لوازم منزل نوستالژیک سماور ذغالی می باشد. سماور ذغالی که از قدیمی ترین وسیله‌ها برای درست کردن چای بود، از فلزات گوناگونی ساخته می شد که البته امروز پرطرفدارترین انواع آن برای کاربردهای دکوراتیو، انواع مسی یا برنجی هستند که رنگ زیبا و گرمی دارند.

 

بسیاری از انواع سماور ذغالی عتیقه و گران قیمت هستند که همچنان کارایی اصلی خود را دارند و می توان با آن ها چای درست کرد البته بسیاری از افراد خوش ذوق و نوستالژیک دوست هم ترجیح می دهند با خرید سماور ذغالی تنها به عنوان عنصری چشم نواز برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنند.

 

سماور ذغالی

 

تماشای سماور قدیمی با سایر متعلقاتش مثل سینی زیرسماور، پیاله فلزی کوچکی (که باسلیقه ها زیر شیر سماور قرار می دادند تا چکه های شیر در سینی نریزد)، قوری چینی گل سرخی و یک دست استکان و نعلبکی چه حسی به شما می دهد؟ صدای قلقل سماور را می شنوید؟!

 

5_ ظروف قدیمی

وقتی سماور ذغالی برنجی را با سایر متعلقاتش در دکوراسیون خانه به کار می بریم، محال است از یک دست استکان کمر باریک شاه عباسی با نعلبکی های بلور یا چینی اش غافل شویم. بعضی ها نیز دوست دارند این سرویس زیبا و شاهانه را با یک قلیان شاه عباسی همراه کنند تا شکوه بیشتری را از این لوازم منزل نوستالژیک به نمایش بگذارند. شاید هم از میان اقسام وسایل سنتی منزل، دیگچه های مسی، سنگی یا سفالی را ترجیح دهند.

 

ظرف و ظروف قدیمی از آن جا که مربوط به خورد و خوراک روزانه است، ما را بیشتر با خاطره ی زندگی گذشته پیوند می دهد؛ مثل تصور آبگوشت صلات ظهر جمعه که ما را سر سفره ی عریض و طویل پدربزرگ و مادربزرگ می نشاند. قدیمی ها مدل های زیبا و متنوعی از سرویس های ملامین در خانه داشتند که برای اهل خانه و خودمانی ها استفاده می شد اما ظرف های چینی گل سرخی معروف، ظروف مخصوصی بودند که فقط پیش میهمان های رودربایستی دار از آن ها رونمایی می شد!

 

لوازم منزل

 

البته پاره ای از ظرف و ظروف قدیمی هم هستند که ارزش مادی بسیار بالایی دارند مثل قاشق و چنگال های نقره که حتی در زمان خودشان اشیائی مجلل و لاکچری شمرده شده و تنها در خانه ی اعیان و اشراف پیدا می شدند.

 

6_ گرامافون

حتما شما هم این وسیله را که یکی از اصلی ترین لوازم منزل نوستالژیک می باشد دیده اید. این وسیله نیز به نوعی نگین لوازم منزل نوستالژیک است. البته نسل جدید با آن چندان آشنایی ندارند و شاید تنها در تصاویر قدیمی یا فیلم های تاریخی نمونه هایی از آن را دیده باشند.

 

اختراع این وسیله توسط ادیسون صورت گرفت و از دهه 1870 میلادی تا حدود 50 سال پیش، پرکاربردترین وسیله ی پخش موسیقی در جهان بود. در آغاز ورود آن به ایران با مخالفت هایی شدید از سوی قشر مذهبی و سنتی مواجه شد، بنابراین وسیله ای نبود که در خانه ی همگان پیدا شود و تنها برخی از اهالی موسیقی که غالبا از طبقات اعیان و اشراف بودند، به آن روی آوردند.

 

گرامافون

 

اگرچه گرامافون وسیله ای وارداتی بود، با موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی عجین شد. شاید هنوز برخی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها میان ما هستند که الهه ی ناز بنان را اولین بار بر صفحه ی گرامافون شنیده باشند.

 

طرز کار این وسیله مبتنی بر شیارهایی است که سوزن دستگاه بر صفحه ی مومی گردان ایجاد می کند. حرکت سوزن ناشی از ارتعاشات صوتی است. با گذشت دهه ها، تجهیزات صوتی به پیشرفت هایی بس چشم گیر رسیده اند اما به فراموشی سپردن نوستالژیک زیبای عالم موسیقی قطعا امری محال است.

 

7_ تلفن دیواری

از دیگر لوازم منزل نوستالژیک که هم کاربردی و هم جذاب است، تلفن دیواری است. گوشی های تلفن نخستین نشانه های آغاز عصر ارتباطات بودند که ابتدا به حاکمان و اقشار خاص تعلق داشتند اما به تدریج راه خود را به منازل هم باز کردند.

 

برخی از انواع تلفن دیواری نسبتا متأخر هستند و شکل و شمایلی مانند انواع گوشی های تلفن سیم دار با دکمه یا شماره گیر گردان دارند. تنها ویژگی خاص آن ها امکان نصب روی دیوار است. برخی دیگر از انواع این وسیله که قدیمی تر هستند، بدنه ای معمولا چوبی و ابعادی بزرگ تر داشته و ظاهر آن ها نیز بسیار زیباتر بوده است.

 

تلفن قدیمی

 

نمونه ی گوشی های جدید که با ظاهر و بدنه ی تلفن های دیواری قدیم تولید می شوند، با استقبال خوبی در بازار لوازم منزل نوستالژیک روبه رو شده اند. گفته می شود کیفیت صدا در این تلفن ها همانند سایر تلفن های مدرن است.

 

البته از انواع رومیزی تلفن های قدیمی نیز استقبال خوبی می شود. بدنه ی این گوشی ها جنس ها و رنگ های متنوعی دارد و همگی بسیار زیبا و شکوهمند است.

 

8_ رادیو کلاسیک

یک نمونه ی دیگر از لوازم منزل نوستالژیک رادیوی کلاسیک است. این رادیوها نسبتا ابعاد بزرگی داشتند. برخی از قدیمی ترین نمونه های آن ها چنان بزرگ بودند که برایشان میز مخصوص طراحی می شد و نیز کمدی محافظ از جنس چوب داشتند. رادیو بعدها در ابعاد کوچکتری تولید شد و جای آن غالبا روی طاقچه ی خانه ها بود. جنس بدنه ی رادیوها از چوب بود و طراحی زیبایی داشت. بزرگترها باید به یاد داشته باشند که روزها و شب های کودکیشان را چطور همراه اهل خانه پای این دستگاه می گذراندند.

 

رادیو

 

شاید در عتیقه فروشی ها به دنبال یک رادیوی واقعا قدیمی باشید اما نمونه های مدرن و پیشرفته ی رادیو نیز با ظاهر کلاسیک در بازار موجود است. این رادیوها کیفیت صدای خوبی دارند و می توان با آن ها به تمامی موج ها دسترسی پیدا کرد. رادیوهای طرح کلاسیک غالبا دارای پورت یو اس بی هستند و برخی قابلیت ضبط و ذخیره صدا را نیز دارند.

 

9_ فانوس و گردسوز

کاربرد این لوازم برای برخی یادآور شب های موشک باران دهه ی شصت است. اگرچه یادآوری جنگ و اضطراب آن خوشایند نیست، دورهم جمع شدن همسایه ها و فامیل ها در پناهگاه با یک فانوس یا گردسوز گاه با حال و هوای خوشی همراه بود.

 

خاطرات این وسیله تنها به دوران جنگ مربوط نیست. در سال های پس از آن نیز قطعی برق یک رویداد معمولی بود و گاهی به مدت طولانی اتفاق می افتاد. بنابراین بچه ها در زیر نور زردرنگ گردسوزها مشق شبشان را می نوشتند.

 

لوازم نوستالژیک

 

گاهی روی دیوارها با دست هایشان سایه بازی می کردند و اشکال مختلفی را در پرتو نور گردسوز روی دیوار می ساختند. لوازم سنتی منزل همچون فانوس و گردسوز ظاهر زیبایی دارند و جای زیادی اشغال نمی کنند. از آن جا که ماهیت آن ها با نور و روشنی در پیوند است، در هرجا که قرار بگیرند، حال و هوای خوب و مثبتی ایجاد می کنند.

 

10_ لوازم سنتی (گیوه، گلیم و…)

برخی خانه های قدیمی و روستایی و چادرهای عشایر در مناطق مختلف هریک شهری از رنگ ها بودند و این به خاطر هنر بافت محصولاتی چون گلیم و جاجیم بود که آن را از سنین کم می آموختند. عشایر معمولا نخ های این محصولات را از پشم دام های خود تهیه کرده و رنگرزی می کردند. از انواع گلیم و جاجیم برای پوشاندن کف، روی پشتی ها و … استفاده می شد.

 

بسیاری علاقه مندند کف خانه های مدرن خود را با گلیم های رنگارنگ و خوش نقش و نگار زینت دهند یا از این بافته های زیبا روی مبلمان خود استفاده نمایند. برخی از انواع گلیم و جاجیم به عنوان روکش کوسن ها استفاده می شوند و ظاهر بسیار دلچسبی به آن ها می دهند.

 

فرش دستباف

 

نوع دیگری از هنر بافت نیز در تهیه گیوه ها جلوه داشت. گیوه ، پاپوش گذشتگان بود که در معمولا رنگ های سفید و مشکی بافته می شد. هنوز هم عده ای علاقه مند به استفاده از گیوه به خصوص در فصل گرم هستند.

 

11_ منقل سفالی

این نوع از لوازم نوستالژیک منزل به دلیل این که از سفال تهیه می شود، طرفداران فراوانی دارد. البته ظرف و ظروف سفالی نیز در دکوراسیون جایگاه ویژه ای دارند. اصولا سفال حسی مینیمالیستی ایجاد می کند. منقل سفالی تنها وسیله ی دکوری نیست و می توان از آن برای درست کردن چای و غذا روی ذغال استفاده کرد البته بهتر است در خانه ی کوچک آپارتمانی چندان به این کار فکر نکنید.

 

کارکرد دکوراتیوی که منقل ذغالی دارد به ویژه در چیدمان شب یلدا حسی نوستالژیک ایجاد می کند و زینتی منحصربه فرد برای این شب است. می توان یک دیزی سفالی یا دیگچه ی سنگی را هم با آن همراه کرد و بر زیبایی و حس نوستالژیک این نمونه از وسایل سنتی منزل افزود.

 

لوازم منزل نوستالژیک

 

اگر فضای خانه وسیع باشد، دارای بهارخواب و حیاط باشد یا بتوانید تهویه مناسبی ایجاد کنید، آماده کردن یک چای ذغالی روی منقل سفالی بی نظیر است.

 

12_ کرسی

وقتی از نوستالژیک گرمایش صحبت می شود، اولین تصویری که به ذهن می آید، کرسی های قدیمی است. استفاده از کرسی یکی از بهترین نمودهای مصرف بهینه ی انرژی در گذشته بود زیرا به جای تلاش برای گرم کردن کل فضا، گرما در یک نقطه متمرکز می شد و هدر نمی رفت. ساختار کرسی متشکل از یک میز بزرگ چهارگوش بود که اجاقی زیر آن قرار می گرفت و روی آن لحافی بزرگ و ضخیم که به لحاف کرسی معروف بود، انداخته می شد. دورتادور آن نیز برای راحتی در نشستن، تشکچه و پشتکی قرار می گرفت.

 

کرسی وسیله ای گرمایشی بود که اهل خانه در ایام سرد پاییز و زمستان گرد آن جمع می شدند، میزی بود که غذایشان را بر روی آن صرف می کردند و حتی بچه ها می توانستند از آن به عنوان میز تحریر برای مشق شبشان استفاده کنند.

 

منزل نوستالژیک

 

 

خانواده ها در شب نشینی های زمستانی، شب چره ها را روی آن می چیدند و ساعتی را به گفت وگو باهم می گذراندند. پیران برای جوان ترها قصه و حکایت و مثل می گفتند و در شب های یلدا گرد آن می نشستند و به حافظ تفأل می زدند.

 

13_ قاب عکس قدیمی/ دیوارکوب قدیمی

عکس ها خودشان خاطره هستند اما قرار دادن آن ها در انواع آلبوم ها یا قاب عکس های قدیمی، خاطره انگیزیشان را بیشتر می کند. البته متأسفانه خاطرات ما در دنیای امروز تبدیل به سیلابی دیجیتالی شده است که اصلا حال و هوای عکس های چاپی قدیم را ندارد.

 

یکی از مهم ترین تفریحات در دورهمی های گذشته، تماشای عکس های خانوادگی و فامیلی بود. گاهی ساعت ها صرف این می شد که همه ی آلبوم ها دست به دست بگردد و همه¬ی افراد عکس ها را تک به تک و با دقت نگاه کنند و احتمالا میزبان، ماجرایی را که هرعکس داشته، تعریف کند.

 

ظروف مسی

 

برای برجسته کردن خاطرات و یا در پیش چشم داشتن همیشگی تصویر عزیزان، چیدن یک میز عکس یا در نظر گرفتن یک دیوار برای نصب همه ی عکس ها انتخاب خوبی است. اگر می توانید قاب عکس ها و دیوارکوب های قدیمی را برای این کار در نظر بگیرید.

 

دیوارکوب های قدیمی، بشقاب ها و تابلوهای فلزی، سفالی و… کوچک و نقش داری بودند که به عنوان تزیینات در و دیوار منزل از آن ها استفاده می شد و هنوزهم در میان لوازم نوستالژیک منزل طرفداران خاص خود را دارند.

 

14_ بالشت های سنتی

بالشت های گرد و استوانه ای نمونه هایی از وسایل نوستالژیک منزل هستند که در گذشته در میان رختخواب های همه ی خانه ها پیدا می شد. فرهنگ و سبک زندگی قدیم به گونه ای بود که گاهی صاحبخانه ها میزبان تعدادی کثیر از میهمانان برای چند روز می شدند.

 

لوازم منزل نوستالژی

 

به همین دلیل حتی رسم بود انبوهی از رختخواب را همراه جهاز عروس ها کنند تا آماده ی استقبال از میهمان ها باشد. رویه ی بالشت ها و رختخواب هایی که جهاز عروس بود، معمولا به زیبایی با گلدوزی و منجوق دوزی تزیین می شد. بالشت های سنتی را می توان در دکوراسیون خانه های فعلی نیز به کار برد. ترکیب چیدمان آن ها با گلیم ها، کرسی های کوچک و سایر لوازم سنتی منزل جلوه ی زیبای خواهد داشت.

 

 

هریک از لوازم نوستالژیک منزل، ممکن است برای دسته ای از افراد خاطره انگیز و جذاب باشد. می توان ترکیب برخی از آن ها را در گوشه ای از منزل استفاده کرد یا کل چیدمان منزل را مبتنی بر آن ها انجام داد. زیبایی و کاربرد رنگ های گرم و درخشان، علاقه ی به خرید وسایل نوستالژیک را افزایش می دهد؛ به ویژه وقتی می توان این لوازم سنتی منزل را در ترکیب با چیدمان مدرن منازل به کار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *