آشپزی

طرز تهیه نان جو خانگی

نان جو خانگی

مصرف نان جو فقط کارکرد رژیمی ندارد بلکه برای بسیاری از ناراحتی های قلب، گوارش، دیابت، اعصاب، کم  خونی و پوست و مو مفید است. توصیه می کنیم شما نیز لذت پخت این نان در منزل را تجربه کنید. سراچین قصد دارد که در ادامه شما را با طرز تهیه نان جو خانگی به دو شکل آشنا کند.

 

 

طرز تهیه نان جو

 

 

نان جو از جمله نان های پرطرفدار رژیمی است که در انواع و مدل های گوناگونی پخت می شود. پخت نان جو خانگی مزیت های فراوانی دارد. مهم ترین مزیت آن تضمین بهداشت و سلامت نان و اطمینان از نبود افزودنی های مضر است.

طرز تهیه نان جو خانگی ترکیبی

نان جو خواص فراوانی دارد و باید حتما آن را در برنامه ی غذایی بگنجانید اما اگر تغییر ناگهانی نان از گندم به جو موافق ذائقه تان نیست، می توانید از روش ترکیبی گندم و جو استفاده کنید. مواد لازم برای این نان بی نظیر و خوش پخت به این ترتیب است:

مواد لازم مقدار

  • آرد جو 2 لیوان
  • آرد گندم (نانوایی) 2 لیوان
  • آب 1 لیوان
  • پودرخمیرمایه ی خشک 1 قاشق غذاخوری
  • ماست 5 قاشق غذاخوری
  • شکر 5/1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع (می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.) نصف لیوان
  • تخم مرغ برای خمیر و رومال 2 عدد
  • روغن برای رومال مقداری
  • نمک مقداری
  • کنجد/ مغز تخمه (آفتابگردان یا کدو) مقداری برای تزیین

طرز تهیه

قبل از شروع آموزش به شما خواند مقاله طرز تهیه خمیر نان خانگی را پیشنهاد می کنیم.

ابتدا هر دو آرد را جداگانه الک کنید. شکر و خمیرمایه ی خشک را به آردهای الک شده بیفزایید و خوب مخلوط کنید. وسط آرد یک گودی ایجاد کنید و یک عدد تخم مرغ را با سفیده ی تخم مرغ دیگر با نیمی از روغن در وسط آن بریزید و ورز دهید.

دلیل نگه داشتن نصف روغن این است که موقع ورز دادن دست ها را با آن چرب کنید. آب و ماست را به تدریج به مخلوط اضافه کنید. می توانید در این مرحله نمک را هم اضافه کنید و خوب ورز دهید.

 

طرز تهیه نان جو در منزل

 

خیلی از دوستان برای آن که زودتر از شر چسبناکی خمیر خلاص شوند، مدام آرد به خورد آن می دهند. این اشتباه را نکنید! زیرا بافت نانتان خشک خواهد شد. به جای این کار سعی کنید مقدار مناسبی آرد اضافه کنید و خمیر را با ورز دادن به حالت ایده آل برسانید.

استراحت دادن خمیر در این مرحله باید حدود دو ساعت باشد تا حجم خمیر دو یا سه برابر شود. سپس خمیر را با انگشتان خود فشار دهید تا هوای موجود در آن خارج شود. دقت کنید که خارج کردن هوا در این مرحله نیاز به ورز محکم ندارد و به آرامی بهتر صورت می گیرد.

این خمیر به صورت ضخیم قالب زده می شود و می تواند یک تا یک و نیم سانت ضخامت داشته باشد، پس زیاد آن را با وردنه نازک نکنید. پس از قالب زدن خمیرها حتما آن ها را یک ربع دیگر استراحت دهید.

فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. حال، زرده ی تخم مرغ باقی مانده را با مقدار کمی روغن مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید و دانه یا مغزهایی که برای تزیین انتخاب کرده اید روی آن ها بپاشید و در فر قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت حدود بیست دقیقه است. وقتی نان ها پف کردند و سطحشان طلایی شد، آماده هستند.

طرز تهیه نان جو برای افراد دیابتی

سبوس یکی از بهترین مواد توصیه شده برای بهبود عملکرد گوارش و تأمین ویتامین های گروه B است. شما که با عطف توجه به سلامتی تان مصرف نان جو را انتخاب کرده اید، خوب است سبوس آن را نیز در این برنامه بگنجانید تا ارزش غذایی نانتان دوبرابر شود. مواد لازم برای پخت نان جو خانگی سبوس دار به این ترتیب است:

مواد لازم مقدار

  • آرد گندم 1 لیوان
  • شیر ولرم 1 لیوان
  • سبوس جو 1 لیوان
  • پودر خمیرمایه خشک 2 قاشق چایخوری
  • شکر 1/5 قاشق چایخوری
  • روغن زیتون یا مایع یک سوم لیوان
  • در صورت تمایل زنجبیل کمی

طرز تهیه نان جو سبوس دار خانگی

شیر را با خمیرمایه و شکر در ظرفی مخلوط کنید و بگذارید بماند. پس از حدود یک ساعت، وقتی خمیرمایه به عمل آمد، سبوس جو، روغن و آرد گندم را نیز اضافه کنید. اگر تمایل به استفاده از زنجبیل دارید، می توانید آن را نیز در این مرحله اضافه کنید. یادآوری می کنیم زنجبیل طعم و عطر تند و غالبی دارد و در زمان اضافه کردن آن به سلیقه افراد توجه داشته باشید.

 

پخت نان جو در منزل

 

حال شروع به ورز دادن خمیر به همان روش معمولی که برای همه ی خمیرها مناسب است، نمایید. این خمیر را به مدت یک ساعت استراحت دهید. به دلیل وجود سبوس در این خمیر نباید انتظار افزایش حجم به اندازه سایر خمیرها داشته باشید. اما به هرحال در مدت استراحت، باید روی آن را بپوشانید تا به بیشترین حجم ممکن برسد. بهتر است دمای محیط گرم باشد اما نه این که گرمایی غیرطبیعی به خمیر برسد.

پس از گذشت این مدت، خمیر را روی سطح آردپاشی شده، 8 قسمت کنید. سینی فر مورد نظر را برای قرار دادن خمیر آماده کنید و 8 چانه را روی آن قرار دهید. قسمت های خمیر را در این حالت نیز یک ساعت دیگر استراحت دهید. دقت کنید بین قسمت ها فاصله باشد زیرا حجم خمیرها بازهم اضافه خواهد شد.

کمی قبل از قرار دادن خمیرها در فر، آن را با دمای 180-190 درجه روشن کنید تا فر به قدر کافی گرم شود و سپس خمیرها را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید.

این طرز تهیه نان جو خانگی که بدون نمک است، می تواند در تنظیم فشارخون مؤثر باشد. هم چنین ممانع تجمع و رسوب چربی در رگ های خونی و کاهش قندخون می شود.

شما نیز می توانید با استفاده از نان پز برقی یا همان ساج اقدام به پخت نان در منزل نمائید.

 

نان جو خانگی

 

به طور کلی به بیماران دیابتی یا کسانی که به واسطه ی وراثت مستعد ابتلا به دیابت هستند، مصرف نان جو توصیه می شود. نان جو به عنوان منبع غنی ویتامین B می تواند در بهبود سلامت و زیبایی پوست و مو مؤثر باشد و از ریزش یا سفیدشدن زودرس موها پیشگیری کند. سبوس جو یکی از مهم ترین مواد ضدیبوست است.

می دانیم که در طب سنتی و روایی، یبوست «ام الامراض» نام دارد. با پیش گیری از این مشکل، می توان سلامت و تنظیم بسیاری از بخش ها و دستگاه های بدن را تأمین کرد.

تنوع طرز تهیه نان جو خانگی فراوان است و می توانید بیش از سی روش پخت برای آن را امتحان کنید. شکی نیست با ایجاد تنوع، رغبت خود و خانواده نیز به مصرف این نان بیشتر خواهد شد.

1 thoughts on “طرز تهیه نان جو خانگی

  1. blank ایرج گفت:

    سلام وخسته نباشید یه سوال داشتم در مورد نان جو برای دیابت الان تو این توضیحات شما به نان جو شکر هم افزوده میشه یعنی این مشکلی نداره برا دیابتی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *