آشپزی

طرز تهیه خمیر نان خانگی

تهیه خمیر نان خانگی

یکی از چالش ها در این خصوص افزایش تقاضا برای خمیرمایه بوده که سبب ایجاد کمبودهایی در بازار شده است. به همین دلیل سراچین در این مطلب پیش از طرز تهیه نان خانگی، روش تهیه خمیر نان خانگی را برای شما فراهم آورده است. با دنبال کردن این مطلب خواهید دید که درست کردن خمیرمایه یا خمیر ترش در خانه اصلا کار سختی نیست.

 

طرز تهیه خمیر نان خانگی

 

شاید شگفت آور باشد اما یکی از پرجست وجوترین رسپی ها در ماه های اخیر، طرز تهیه خمیر نان خانگی بوده است! البته با نگاهی به شرایط موجود چندان هم شگفت نیست؛ شاید خود شما یکی از جست وجوکنندگان این دستور بوده اید تا در ایام شیوع ویروس کرونا برای حفظ بهداشت و سلامت بیشتر، نان مورد نیاز خود را در منزل تهیه کنید.

روش تهیه خمیر نان خانگی

خمیرمایه نوعی قارچ است که برای تغذیه به قند نیاز دارد. درواقع تهیه ی مخمر نان به کار گرفتن باکتری هایی است که در آرد یا در هوا موجودند. به شما خواهیم گفت چگونه از باکتری ها مفیدترین استفاده را ببرید. مواد لازم برای تهیه ی خمیرمایه یا خمیرترش، فقط میزانی مساوی از آب و آرد است و هیچ افزودنی دیگری ندارد.

آرد

بهتر است از آرد کامل گندم استفاده کنید. زیرا مواد مغذی بیشتری ازجمله آهن و روی برای باکتری ها دارد. البته اشتباه نکنید، ما نگران باکتری ها نیستیم! قصد ما بهبود کیفیت نان خودمان است. اگر آرد کامل در اختیار نداشتید، استفاده از آرد سفید هم مانعی ندارد.

آب

ویژگی آب این است که آنزیم آمیلاز را فعال می کند. آنزیم آمیلاز مواد نشاسته ای را تبدیل به مواد قندی می کند؛ همان موادی که باکتری ها و قارچ ها آن را دوست دارند و می توانند از آن تغذیه کنند.

مراحل تهیه خمیرمایه در خانه

1- مقداری مساوی از آب و آرد را در یک ظرف باهم مخلوط نمایید. از مقدار کم (مثلا یک چهارم پیمانه از هر کدام) شروع کنید. در این مرحله آنزیم آمیلاز فعال می شود.

 

خمیر نان خانگی

 

2- پس از آن که آرد و آب کاملا باهم آمیختند و مخلوط یکدست شد، باید روی ظرف را بپوشانید. برای این کار می توانید از یک حوله استفاده کنید. ظرف را می توانید روی میز یا پیشخوان، و گوشه ای از آشپزخانه یا اتاق بگذارید که دمای معمولی داشته باشد. البته نقطه ای که کمی گرم تر باشد بهتر است و روند تخمیر را تسریع می کند اما این حرارت نباید زیاد و غیرعادی باشد.

3- در روزهای بعدی، دوبار در روز به مخلوط سر بزنید و مقادیری به آرد و آب بیفزایید. برای نظم بهتر می توانید ساعات مشخصی در زمان صبح و عصر را درنظر بگیرید.

دقت کنید که مقدار آب و آرد اضافه شونده هم باید برابر باشند. مثل هربار 1 یا 2 قاشق از هرکدام اضافه کنید تا تغذیه ی مخمر فراهم شود. تا حدود 5 روز این کار را ادامه دهید (البته ممکن است روند سریع تر اتفاق بیفتد و مثلا پس از 3 روز به نتیجه ی دلخواه برسید).

سپس خواهید دید که حباب هایی در مایه خمیر ایجاد می شود. گازهایی که ایجاد کننده ی این حباب ها هستند، همان چیزی هستند که سبب پف کردن خمیر نان شما می شوند؛ پس دیدن آن ها باید برایتان خوشحال کننده باشد. در این زمان حجم مایه خمیر حدودا دوبرابر زمانی است که آن را درست کردید. تبریک می گوییم! خمیرمایه شما آماده است.

نکات مهم درباره خمیرترش

  • به خاطر داشته باشید مقدار مصرفی خمیر ترش خانگی با خمیرمایه های کارخانه ای بیرون فرق دارد. معمولا در پخت نان، نصف لیوان از این خمیرمایه برای 4 لیوان آرد کافی است. در حالی که مثلا میزان مصرف خمیرمایه خشک فوری 1 تا 2 قاشق است.
  • ممکن است بوی خمیرمایه شبیه به بوی پنیر در خانه بپیچد که طبیعی است اما اگر دیدید مایه حالت لزج پیدا کرده یا بوی آن خیلی بد است، که البته این اتفاق به ندرت می افتد، قابل استفاده نیست.

 

نان خانگی

 

  • اگر در یک روز یا یک نوبت تغذیه ی خمیرمایه را فراموش کردید، یعنی آب و آرد اضافه نکردید، نگران نباشید. هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

پخت نان در تنور خانگی گازی

حال وارد مرحله ی عالی و لذت بخش تر پخت نان خانگی می شویم. این نانی است که می توانیم افتخار کنیم تمام مراحلش را خودمان انجام داده ایم، به جز آسیاب کردن گندم آن! بسیار خوب شروع می کنیم. موادی که برای تهیه نان خانگی احتیاج داریم، این هاست:

  • آرد: 2 لیوان
  • آب ولرم: حدودا 1 لیوان
  • خمیرمایه خانگی: یک چهارم لیوان
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • شکر: 1 قاشق سوپخوری
  • روغن: 3 قاشق سوپخوری

طرز تهیه نان با خمیر خانگی

آرد و نمک و شکر را با هم مخلوط کنید. خمیر مایه را اضافه کنید. آب و روغن را نیز باهم مخلوط نمایید و به تدریج به این مواد اضافه کنید. تا حدی این اضافه کردن تدریجی را ادامه دهید تا خمیر دیگر به دستتان نچسبد.

این خمیر را یک ربع ورز دهید و بعد روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید. پس از ورز دادن خمیر دست کم یک ساعت زمان لازم است تا خمیرمایه خانگی عمل کند و حجم خمیر به دو برابر برسد.

پس از این که به این حالت رسید، مجدد کمی آن را ورز دهید و به ده قسمت تقسیم کنید. این قسمت ها را جدا از هم بچینید و بازهم با قرار دادن یک پارچه رویشان، آن ها را ده دقیقه دیگر استراحت دهید.

 

ساج

 

 

حالا روی سطح آردپاشی شده هر قسمت را با وردنه باز کنید و سپس در وسیله ی پخت بپزید. می توانید از فر، ساج (نان پز) و یا حتی تابه روی گاز استفاده کنید. ما استفاده از نان پز گازی را به شما توصیه می کنیم که استفاده از آن آسان است.

نان پز گازی

این وسیله فضای زیادی را در آشپزخانه ی شما اشغال نمی کند. می توانید آن را به گاز شهری وصل کنید یا از کپسول های گاز برای تأمین گاز آن استفاده کنید. سطح محدب و نچسبی که دارد چنانچه قلق آن را رعایت کنید و اجازه دهید کاملا داغ شود، نان را با کیفیتی خوب و به سرعت می پزد. بنابراین نان، بدون خشک یا خمیر شدن خیلی خوب می پزد و نرم و تازه می شود.

در کاربرد نان پز خانگی گازی بلافاصه پس از پخت یک طرف نان را بردارید و پشت و رو کنید تا طرف دیگر آن هم بپزد. البته در مواردی که خمیر نان نازک باشد، نیازی به برگرداندن نیست.

برای خرید ساج گازی نان‌پزی می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید ساج گازی

 

ساج سفری

 

خسته نباشید! این همه ی کاری بود که باید برای پخت نان خانگی با خمیرمایه خانگی و با استفاده از نان پز خانگی انجام می دادید. با این روش نانی کاملا سالم و خوشمزه سر سفره ی خود می  آورید. برای اطلاع از نحوه ی خرید دستگاه ساج یا نان پز خانگی از کارشناسان همین سایت کمک بگیرید.

2 thoughts on “طرز تهیه خمیر نان خانگی

  1. blank محمود گفت:

    ممنون از توضیحات کامل شما، عالی بود

  2. blank حسین گودرزی گفت:

    تهیه آرد خیلی سخت شده
    کاش یه طرحی بدن که آرد رو به مردم بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *