راهنمای خرید

راهنمای خرید ظروف چوبی و مهم‌ترین نکات آن

راهنمای خرید ظروف چوبی

خیلی از افراد هستند که عاشق چیزهای ناب و طبیعی‌اند! حتی دوست دارند ظرف‌های خانه‌شان هم از این قاعده مستثنی نباشند. اگر سلیقه شما هم به همین صورت است، راهنمای خرید ظروف چوبی که در این مقاله آماده‌ کرده‌ایم باب دل شما است.

 

راهنمای خرید ظروف چوبی

 

ظرف چوبی و مزایایی که باعث شده طرفداران زیادی داشته باشند

 

  • استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن به انسان می‌دهد!
    وقتی در یک ظرف چوبی غذا می‌خوریم بیشتر حس می‌کنیم که در حال استفاده از یک غذای سالم و ارگانیک هستیم و همین احساس رضایت و انرژی مثبت، روی سلامت ما تاثیر خواهد گذاشت.
  • این ظروف سالم‌اند!
    البته اگر از روکش‌‎های شیمیایی در ساخت آنها استفاده نشده باشد. در نتیجه خیالتان می‌تواند از این بابت که مواد شیمایی ظرف به غذای شما سرایت نمی‌کند راحت باشد.
  • واکنش پذیری چوب با غذا کم است.
    این ظرف‌ها نه تنها روی طعم غذا اثر نمی‌گذارند، بلکه کیفیت آن را هم کاهش نمی‌دهند. جالب است بدانید ماندگاری غذا در این ظرف‌ها نیز نسبت به سایر نمونه‌ها بالاتر است.

 

ظرف سرو پیتزا چوبی

برای چه نوع غذاهایی ظروف چوبی استفاده کنیم؟

چوب با دما میانه چندان خوبی ندارد و معمولا از این ظروف برای سرو غذاهای سرد استفاده می‌شود. اگر در معرض گرما قرار بگیرد، تغییر شکل می‌دهد و مدت زیادی طول نمی‌کشد که شاهد ترک خوردنشان خواهید بود. در نتیجه اگر قصد خرید ظرف چوبی برای سرو غذاهای گرم را دارید، بهتر است برای ماندگاری بیشتر، روش اصولی نگهداری ظروف چوبی را بدانید.

 

ظروف چوبی سراچین

 

انواع ظروف چوبی

حالا که صحبت از محدودیت استفاده از ظروف چوبی برای سرو غذاهای گرم شد، شاید برایتان سوال شود که چه ظروفی برای خرید پیشنهاد می‌شود؟ انواع مختلفی از ظروف وجود دارند که سر و کاری با دمای بالا ندارند. مثلا تخته گوشت چوبی، سینی، کاسه چوبی، ظرف سالاد، اردوخوری چوبی و…

 

پوشش چوب چه فوایدی برای ظروف چوبی دارد؟

آیا ظروف چوبی نیاز به رنگ و پوشش دارند؟ مسلما بله! نگاهی به یک تکه چوب بیاندازید! شیارها و حفره‌های طبیعی‌ای را که با چشم غیر مسلح هم پیداست می‌بینید؟ تازه این ظاهر ماجراست. بخش بزرگی از این شیارها را نمی‌توانید با چشم غیر مسلح ببینید.

اگر از چوب بدون روکش برای استفاده به عنوان ظرف استفاده کنید نه تنها یک خانه درست و حسابی برای باکتری‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌کنید، بلکه خیلی زود هم شاهد از بین رفتن رنگ و رو و ظاهر آن نیز خواهید شد. به علاوه اینکه اگر چوب روکش نخورده باشد، خیلی زود با آب واکنش نشان می‌دهد، باد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد.

 

استفاده از روکش‌ها و رنگ‌های مناسب از بوجود آمدن همیچین مشکلاتی جلوگیری خواهند کرد. اما چه روکشی مناسب است؟ این همان چیزی است که در ادامه این راهنمای خرید ظروف چوبی آن را بررسی کرده‌ایم.

 

 

مشاهده محصولات

 

مناسب ‌ترین رنگ برای ظروف چوبی

رنگ‌هایی وجود دارد که مخصوص ظروف چوبی هستند و با استفاده از آنها می‌توان روکشی مناسب، زیبا، کارامد و سالم ایجاد کرد. اما در داخل ایران، تولیدی‌ها به این نوع روکش‌ها دسترسی ندارند. در نتیجه به روکش‌هایی مثل کیلر، سیلر، پلی ارتان و روغن جلا روی می‌آروند.

گرچه این روکش‌ها برای لوازم دکوری و… گزینه‌هایی مناسب‌اند، بدترین گزینه برای روکش کردن ظرف‌ها به حساب می‌آیند زیرا این مواد سرطان‌ زا هستند و اگر با غذای شما آمیخته شوند، سلامتی شما را به خطر می‌اندازند. بنابراین این ظروف را تنها برای سرو مواردی مانند آجیل و مواد غذایی خشک استفاده کنید.

 

اگر به دنبال مناسب ترین رنگ برای ظروف چوبی هستید که با مواد موجود بتوان آن را ایجاد کرد، باید به روکش دهی چوب با روش‌های سنتی روی بیاورید.

 

کاسه چوبی

انواع روغن گیاهی و خوراکی برای ایجاد پوشش

روغن برزک

روغن برزک یکی از روش‌های موثر برای رنگ کردن چوب به حساب می‌آید. در گذشته از این روش بسیار استفاده می‌شده. نفوذ بالایی در چوب دارد و روکش خوبی محسوب می‌شود. روغن برزک یک روغن گیاهی طبیعی است و از دانه‌های گیاه کتان گرفته می‌شود.

موم زنبور عسل

موم زنبور عسل هم به عنوان روکشی مناسب در نظر گرفته می‌شود. البته نه به تنهایی! از این ماده برای تثبیت بیشتر و به عنوان یک ماده کمی در کنار سایر روغن‌ها استفاده می‌گردد. یکی از روغن‌هایی که در بیشتر در کنار موم زنبور عسل قرار میگیرد و تبدیل به یک روکش فوق العاده می‌شود، برزک است.

روغن های خوراکی

روغن‌ها از هر نوعی که باشند، می‌توانند به عنوان روکشی مناسب برای چوب استفاده شوند. روغن کنجد، روغن گردو، روغن زیتون، روغن افتابگردان و حتی روغنی که از چربی حیوانی گرفته می‌‌شود. در این میان روغن‌های گردو و کنجد نفوذ بالاتری در چوب دارند و تاثیر بهترین خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *