دانستنی

روش اصولی نگهداری ظروف چوبی و استفاده از آن‌ها

نگهداری ظروف چوبی

رنگ خاص، احساس ارتباط بیشتر با طبیعت، سبکی و لطافت چوب سبب می‌شود ظروف چوبی طرفداران زیادی داشته باشد. این ظروف همچنین می‌تواند ویژگی نوستالژیک داشته باشد و در سبک دکوراسیون روستیک نیز کارایی دارد.

اصلی‌ترین نکات و روش‌های نگهداری از ظروف چوبی شامل این موارد است:

  • روش صحیح تمیز کردن ظروف چوبی
  • روش چیدن و نگهداری ظروف چوبی
  • روغن مخصوص ظروف چوبی و روش صحیح برق‌انداختن و جلابخشیدن
  • شناخت مواد مضر برای ظروف چوبی

نگهداری ظروف چوبی

 

روش شستن ظروف چوبی

شست‌وشو و نگهداری ظروف چوبی دشوار نیست. این ظروف لطیف و حساس هستند. روش تراش دادن و لایه موادی که روی آن‌ها کشیده می‌شود، سبب می‌شود که این ظروف سطحی صاف و صیقلی داشته باشند. به‌همین‌دلیل شستن آن‌ها نیازی به ساییدن زیاد ندارد.

این نکات را در شستن ظروف چوبی رعایت کنید:

 

شستن بلافاصله پس از استفاده

اگر این ظروف را در سینک ظرفشویی رها کنید حتما ناراحت می‌شوند! واقعیت این است که ماندن در رطوبت در مدت طولانی سبب باد کردن ظروف چوبی و خرابی آن‌ها می‌شود. همچنین اگر آلودگی روی ظروف چوبی باقی بماند، شاید لکه‌ها سخت شوند و برای شستن ظرف نیاز به سایش با قدرت و خشونت باشید. این کار اصلا در نگهداری ظروف چوبی صحیح نیست.

شستن ظروف چوبی

شستن ملایم

برای شستن و نگهداری ظروف چوبی کافی است این ظروف را بلافاصله پس از استفاده با آب ولرم و اسفنجی نرم، آغشته به مقداری مایع ظرفشویی، به آرامی شست‌وشو دهید. سپس ترجیحا آن را با دستمال مناسبی خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

 

ماشین ظرفشویی ممنوع

حرارت بالای ماشین ظرفشویی برای شست‌وشو و ضدعفونی انواع ظروف عالی است اما ظروف چوبی را از این قاعده مستثنی کنید. این زیباهای دوست‌داشتنی حساس در فضای پرفشار و گرم ماشین ظرفشویی آن‌هم به مدت چندساعت حتما آسیب خواهند دید. زیرا هم در معرض حرارت بالا و هم رطوبت زیاد هستند.

 

مشاهده محصولات

 

چگونه ظروف چوبی را مثل روز اول جلا دهیم؟

ظروف چوبی از آن‌جا که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، بیش از سایر متریال‌ها در معرض تغییرات قرار می‌گیرند. سطح این ظروف ممکن است به مرور زمان و در اثر خشکی، شکاف‌ها و ترک‌هایی بردارد. بهترین کار برای نگهداری ظروف چوبی و حفظ آن از این آسیب‌ها، چرب کردن با روغن مخصوص ظروف چوبی است. این کار سبب زیبایی و درخشندگی ظروف هم می‌شود.

 

جلا دادن ظروف چوبی

برای چرب کردن و جلا دادن ظروف چوبی می‌توان از روغن‌های گوناگونی استفاده کرد. برخی از این روغن‌ها را نام می‌بریم:

  • روغن مینرال (روغنی بی‌رنگ و بو و دارای ویژگی روان‌کننده که معمولا برای تمیز کردن و روان کردن حرکت تجهیزات خاص استفاده می‌شود.)
  • روغن پالم خوراکی
  • ترکیب روغن پالم خوراکی و موم عسل
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان

البته درمقایسه با روغن‌های گیاهی (زیتون، آفتابگردان و نارگیل) بهترین روغن و واکس ظروف چوبی همان ترکیب موم زنبور عسل و پالم خوراکی است. علت آن است که روغن دانه‌های خوراکی به علت فساد پس از مدتی بوی ناخوشایندی می‌گیرد. آن‌گاه از بین بردن بوی بد ظروف چوبی، خود مسئله‌ساز می‌شود.

 

برای نگهداری ظروف چوبی آن‌ها را به این روش با روغن جلا دهید:

پارچه‌ای نرم را به مقدار کمی روغن آغشته کنید و در تمام قسمت‌های ظرف بکشید. این کار را با دقت انجام دهید تا لایه‌ای نازک از روغن تمام سطح پشت و داخل ظرف را بپوشاند. یک یا چندساعت زمان دهید تا روغن جذب شود. سپس چربی اضافه را از سطح چوب پاک کنید.

روغن کاری ظروف چوبی

 

روش چیدن ظروف چوبی

می‌توانید ظروف چوبی را هم در طبقات باز و هم داخل کابینت نگهداری کنید. البته داخل کابینت بهتر است. تا حد امکان ظروف چوبی را از گردوخاک و عوامل تأثیرگذار محیطی مثل رطوبت و حرارت بالا یا نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

چینش و نگهداری ظروف چوبی با ظروفی مثل چینی و… تفاوت دارد. باید دقت کنید که این ظروف متحمل وزن زیادی نشوند زیرا ممکن است چوب آن‌ها به‌راحتی ترک بردارد و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

همچنین اگر تعدادی ظروف چوبی مشابه (مثلا ست شش‌تایی کاسه یا بشقاب چوبی) را روی هم می‌چینید، بهتر است بین آن‌ها از لایه‌ای نازک و نرم مثل پد یا دستمال استفاده کنید. این کار برای آن است که ظروف به هم ساییده نشوند.

روش نگهداری ظروف چوبی

 

مناسب‌ترین نوع چوب برای ظروف چوبی

تراکم بافت چوب در ساخت ظروف چوبی مهم است. بهترین چوب برای ساخت ظروف چوبی باید از درختانی باشد که در شرایط اقلیمی دشوار رشد می‌کنند. در توضیح باید گفت درختان مناطق پر بارش مثل آفریقا، جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی برای ساخت ظروف چوبی گزینه‌های خوبی نیستند.

همچنین چوب درختانی که تمام سال زیر نور خورشید است نیز برای ساخت ظروف چوبی توصیه نمی‌شود. چوب درختان مناطق سردسیر به دلیل داشتن بافتی مقاوم، سخت و متراکم است برای ظروف عالی است. اما جز آن می‌توان به از چوب برخی درختان مناطق دیگر هم استفاده کرد:

  • چوب درخت گیلاس (ویژگی‌ها: تراکم بالا، سطح رویی روشن و بخش داخلی تیره، دارای رگه‌هایی سیاه که به زیبایی چوب می‌افزاید.)
  • چوب درخت گردوی سیاه (ویژگی‌ها: زیبایی ظاهری، عطر خاص، مقاوم و مناسب برای بسیاری از سازه‌های چوبی)
  • چوب درخت افرا (ویژگی‌ها: مقاوم، بی‌ضرر برای سلامت انسان، روشن شدن تدریجی رنگ)

 

برای رعایت بهتر اصول نگهداری ظروف چوبی خوب است جنس چوب را به خوبی بشناسید. همچنین با روش‌ ساخت آن‌ها آشنا باشید. کاربرد ظروف چوبی برای دکور و استفاده روزمره است. می‌توانید آن‌ها را به عنوان وسایل پذیرایی از میهمان یا سرو غذای خانواده به کار ببرید. همچنین این ظروف به دلیل داشتن زیبایی خاص، انتخاب‌های خوبی به عنوان هدیه و چشم‌روشنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *