دانستنی

بهترین روش تمیز کردن ظروف چوبی

تمیز کردن ظروف چوبی

اخیرا ظرف های چوبی محبوبت زیادی پیدا کرده اند و یکی از ملزومات آشپزخانه ها شده اند زیرا این ظروف بهترین ظرف برای سرو غذا می باشند. علاوه بر این، ظروف چوبی از دل طبیعت بیرون آمده اند و به همین دلیل بسیار با طبیعت سازگار اند، میکروب ها را به خود جذب نمی کنند و می توان گفت یک متریال کاملا سالم برای استفاده ی روزمره است.

 

بهترین ظروف چوبی از چوب درخت گردو و بامبو می باشد. این ظروف زرق و برق زیادی ندارند ولی در عین سادگی بسیار شیک و زیبا می باشند.

 

استفاده مدوام از این ظروف می تواند باعث آسیب آن ها شود به عنوان مثال: ترک بردارد، خش بردارد و یا خشک شود اما اصلا جای نگرانی نیست چرا که در این مقاله ما به شما راهکارهای مناسبی برای شستشو و تمیز کردن ظروف چوبی و ضد عفونی کردن آن را ارائه می دهیم، پس با ما همراه شوید.

 

تمیز کردن ظروف چوبی

 

انواع جنس ظروف چوبی

ابتدا شما را با رایج ترین جنس هایی که هنگام خرید ظروف چوبی ممکن است با آن روبه‌رو شوید، آشنا می کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین چوب برای ساخت ظروف چوبی باید از نوع درختانی باشند که در شرایط سخت و زمستانی رشد کرده اند، زیرا این چوب ها مقاومت بالایی دارند و بسیار سخت هستند.

در ادامه چند نوع چوب درخت خوب و رایج برای ظروف چوبی را برای شما نام می بریم:

 

چوب درخت بامبو

درخت بامبو در ایران به نام نی خیزران ایرانی شناخته می شود. بیشترین ظروف چوبی در بازار از چوب این درخت می باشد زیرا تمیز کردن این ظروف چوبی بسیار کار آسانی است و تنها با آب گرم و صابون می توان این ظروف را مانند روز اول تمیز کرد علاوه بر آن ظرف های ساخته شده از چوب درخت بامبو یا خیزران بسیار سبک هستند و مقاومت بالایی دارند.

 

چوب درخت افرا

چوب افرا بسیار مقاوم، جذاب و بی خطر است. ظروفی ساخته شده از چوب افرا شوند یک ویژگی خاص دارد و آن این است که ظروف چوب افرا به مرور زمان روشن تر و زیبا تر می شوند.

 

ظروف چوبی

چوب درخت گردوی سیاه

ظروف چوبی ساخته شده با چوب درخت گردوی سیاه، عطرخوبی دارند و این ویژگی آن را از دیگر ظروف چوبی متمایز می کند.

 

مشاهده محصولات

 

علاوه بر چوب هایی که در بالا نام برده ایم چوب های درخت راش، انبه، ماهون، نمدار، لاله درختی، آبنوس، شمشاد، بالسا، راش، ساج و بلوط نیز برای ساخت ظروف چوبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آموزش تمیز کردن ظروف چوبی

برای تمیز کردن ظروف چوبی بهتر است به شیوه زیر عمل کنیم تا این ظروف آسیب نبینند. ابتدا این که ظرف چوبی را بلافاصله باید بعد از هر بار استفاده بشوییم و برای این کار نباید از ماشین ظرفشویی استفاده کنیم و یا اینکه ظرف را در سینک پر از آب فرو ببریم چرا که قرار گرفتن این ظروف به مدت طولانی در آب زیاد باعث تورم چوب و ایجاد شکاف هایی در سطح آن می شود.

 

شستن ظروف چوبی

 

بهترین روش برای شستن ظروف چوبی استفاده از آب گرم، صابون و یا مایع ظرفشویی می باشد برای این کار ابتدا لکه ها و باقی مانده غذا را با استفاده از یک دستمال نرم از روی ظروف پاک می کنیم و سپس بوسیله یک برس نرم، آب گرم و صابون آن را می شوییم.

در انتها با کمک یک دستمال ظرف چوبی را خشک می کنیم و در هوای آزاد قرار می دهیم تا رطوبت باقی مانده از آن خارج شود.

 

تمیز کردن ظروف چوبی

 

به هیچ عنوان ظروف چوبی خشک نشده خود را داخل کابینت قرار ندهید زیرا این رطوبت باعث ایجاد کپک بر روی آن ها می شود.

 

نحوه ضد عفونی کردن ظروف چوبی

علاوه بر تمیز کردن ظروف چوبی، ضدعفونی کردن آن نیز لازم است. توصیه ما این است که بعد از هر پنج دفعه استفاده از ظروف چوبی آن ها را ضد عفونی کنید زیرا با این کار لکه های چربی که قابل دیدن با چشم نیستند و در عمق ظرف شما فرو رفته اند، نابود می شوند.

 

ما در این اینجا دو روش آسان و کاربردی ضدعفونی کردن ظروف چوبی را با کمک نمک، آبلیم و سرکه برایتان توضیح می دهیم.

 

ضد عفونی کردن با نمک و لیمو

در این روش شما نیاز به مقدرای نمک دریایی یا دانه درشت و یک لیموی برش خورده دارید. نمک روی ظرف چوبی بریزید و با کمک لیمو آن را روی ظرف حرکت دهید. در انتها ظرف را با آب گرم بشویید و آن را در هوای آزاد کاملا خشک کنید.

 

ضدعفونی با لیمو و نمک

ضد عفونی کردن ظروف چوبی با سرکه

سه قاشق سرکه سفید را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و با کمک یک اسفنج آن را روی سطح ظروف چوبی مالش دهید و در مرحله آخر مانند روش قبلی با آب گرم ظرف را آبکشید کنید و اجازه دهید در هوای آزاد کاملا خشک شود.

و در آخر دو نکته کاربردی در مورد طول عمر محصولات چوبی:

  • برای افزایش طول عمر ظروف چوبی بهتر است که هر سه ماه یک بار بوسیله روغن زیتون و یا روغن معدنی مخصوص آشپزخانه، این ظروف روغن کاری شوند.

 

روغن کاری ظروف چوبی

 

  • برای روغن کاری ظروف چوبی به هیچ عنوان از روغن های معطر استفاده نکنید.
  • بهتر است که ظروف چوبی خود را در درون فر یا مایکروفر قرار ندهید زیرا گرما و حررات باعث خراب شدن این ظروف می‌شود.
  • انجام دادن روش های گفته شده باعث تازه و زیبا ماند ظروف چوبی شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *