دانستنی

فواید استفاده از ظروف چوبی چیست؟

فواید استفاده از ظروف چوبی

از زمان گذشته تا امروز ظروف چوبی در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گرفته و حس طبیعی بودن این ظروف، آن را در میان مردم محبوب کرده است. ظروف چوبی پرکاربرد در آشپزخانه عبارتند از: کاسه، بشقاب،اردوخوری، سینی چوبی و…

فواید استفاده از ظروف چوبی و از همه مهمتر حس سرو غذا در این ظروف، باعث شده است تا رستوران های سنتی و فست فودی های مدرن نیز از این ظرو ف برای سرو غذا استفاده کنند. ما قصد داریم در این مقاله در مورد ویژگی های ظروف چوبی، همچنین مزایا و معایب استفاده کردن از ظروف چوبی را برای شما شرح دهیم.

ویژگی ظروف چوبی

به دلیل اینکه ظروف چوبی فاقد ترکیبات شیمیایی هستند و درعین سادگی بسیار شیک و متنوع می باشند، در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند. معمولا در آشپزخانه ها تعدادی از ظروف مانند: قاشق، کفگیر، ملاقه، کاسه و سینی بیشترین کاربرد را برای ما دارند که خوشبختانه این ظروف از جنس چوب نیز، ساخته شده اند و به بازار راه پیدا کرده اند.

به عنوان مثال قاشق های چوبی پرطرفدارترین وسیله در بین ظروف چوبی می باشند چرا که استفاده کردن از قاشق های چوبی و ظروف چوبی، فواید و مزایای زیادی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

فواید استفاده از ظروف چوبی

مزایای استفاده از ظروف چوبی

این مزایا عبارتند از:

منتقل نکردن مواد شیمایی مضر به غذا

ظرف های چوبی بر خلاف ظروف پلاستیکی و فلزی، به اسید های موجود در غذاها واکنش نشان نمی دهند و مواد سمی را به غذا منتقل نمی کنند بنابراین باعث دیرتر خراب شدن غذا می شوند.

 

عدم تفاوت در طعم غذا

همان طور که در سطرهای بالا هم اشاره کردیم غذا در ظزف چوبی سالم می ماند و این ویژگی باعث می شود که تفاوتی در کیفیت و طعم غذا پدید نیاید.

 

منتقل نکردن گرما

ظروف چوبی باعث سوختگی دستان شما نمی شوند چرا که چوب یک عایق حرارتی بوده و برای یک آشپزی ایمن، بسیار مناسب می باشد. به طور مثال استفاده کردن از یک قاشق چوبی به مدت طولانی در یک قابلمه داغ، باعث داغ شدن دسته آن نمی شود و دست شما را نمی سوزاند.

 

استفاده از ظروف چوبی

خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی

چوب به دلیل اینکه از دل طبیعت بیرون می آید و هم چنین در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی دارد بنابراین شما با خیالی آسوده می توانید از تخته های چوبی برای خرد کردن انواع میوه ها، سبزیجات و هم چنین از قاشق های چوبی برای سرو غذا استفاده کنید.

 

خط ننداختن روی ظروف فلزی

قاشق های چوبی بیشترین استفاده را در میان دیگر ظروف چوبی دارند. یکی از فواید استفاده از قاشق های چوبی این است که بافت نرم و ملایمی دارند و به همین دلیل روی ظروف دیگری مانند تفلن ها، خط نمی اندازند.

 

عدم داشتن سر و صدا

استفاده از ظروف فلزی مانند قاشق، کاسه، کفگیر و… در آشپزخانه ها باعث ایجاد سر و صدا می شوند ولی استفاده کردن از ظروف چوبی مانند کاسه و قاشق چوبی این مشکل را حل می کند. یکی دیگر از فواید قاشق‌های چوبی در آشپزخانه ها عدم داشتن سر و صدا است.

 

مشاهده محصولات

 

مقاومت بالا

ظروف چوبی نسبت به ظرف های دیگری مانند شیشه ای، سرامیکی و سفالی مقاومت بالایی دارند به طوری که در هنگام سقوط از ارتفاع نمیشکنند و آسیب نمیبینند.

 

عمر طولانی

به جرات می توان گفت که اگر روش اصولی نگهداری ظروف چوبی را بدانید، این ظروف عمر بسیار طولانی خواهند داشت.

 

حفظ محیط زیست

از آن جایی که ظروف چوبی با مواد تجزیه پذیر ساخته شده اند می توانند به حفظ محیط زیست کمک شایانی بکنند. استفاده از ظروف های چوبی مانند دیگر محصولات علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند که در ادامه آن ها را برای شما بازگو می کنیم.

استند چوبی

معایب استفاده از ظروف چوبی

حررارت زیاد عمر آن را کم می کند

استفاده از این ظروف برای سرو غذاهای داغ، باعث می شود تا به مرور زمان عمر آن ها کاهش یابد.

 

مخفی شدن باکتری ها در لابه لای آن

درست است که میکروب کشی و باکتریی زدایی را جزء مزایای ظروف چوبی نام بردیم اما به شرطی که هر چند وقت یکبار ظروف خود را ضدعفونی کنیم زیرا با این کار مواد چربی که در منافذ ریز چوب ها رخنه کرده اند و با چشم مسلح قابل دید نیستند از بین بروند تا تهدیدی برای سلامتی ما نباشند.

 

گران بودن

ظروف چوبی با کیفیت بسیار گران هستند و ممکن است که نتوان همه ظروف آشپزخانه خود را از جنس چوب تهیه کرد. پیشنهاد ما به شما این است که تنها لوازم ضروری و پرکاربرد خود را از این جنس تهیه کنید.

برای شستن ظروف چوبی نباید آن را به مدت طولانی در آب خیس کرد و یا در ماشین ظرفشویی انداخت زیرا این کار باعث کم شدن عمر آن می شود.

 

دقت داشته باشید که در هنگام خرید ظروف چوبی هیچ گونه خط و خشی روی ظروف نباشد زیرا خط و خش باعث می شود که این ظروف در مواجه با حررات و گرما، ترکبیات سمی و خطرناک آزاد کنند. طبق تحقیقات کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه، سرو غذا در ظروف چوبی باعث ایجاد حس خوشایند و افزایش اشتها می شود و هم چنین این ظروف با وجود ظاهری ساده و دلنشین جلوه ای منحصر به فرد به میز غذا می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *