آشپزی

4 روش عالی برای پخت ماهی خوش مزه

روش پخت ماهی در گوزل فر

ماهی یکی از عناصر مهم برنامه ی غذایی است و به دلیل آنکه خالی از ضررهای گوشت قرمز و سرشار از ویتامین دی، امگا3 و ویتامین های الزامی برای بدن است، معمولا در رژیم های غذایی سالم گنجانده می شود.

پزشکان نیز معتقدند باید ماهی را باید دوبار در هفته میل کرد. یادآوری می شود ماهی از دیدگاه طب سنتی و روایی ما غذایی سرد است اما می توان با افزودن ادویه جات و سبزیجات گرم به عنوان مصلح آن، این ضرر را نیز برطرف کرد.

 

برخی از افراد ماهی را به دلیل بوی آن نمی پسندند اما روش هایی گوناگون برای پخت ماهی وجود دارد که آن را تبدیل به غذایی لذیذ و خوش طعم می کند. سراچین در ادامه مطلب، چند نمونه از این روش ها را به شما عزیزان آموزش خواهد داد.

 

ماهی

 

1_ سبزی پلو و ماهی معروف!

این غذا تبدیل به یکی از غذاهای سنتی ایرانیان شده و به ویژه به دلیل رسم طبخ آن در شب تحویل سال، معروف است. انواع ماهی ها را می توان برای یک سبزی پلو ماهی خوش مزه تهیه کرد اما برخی ماهی ها خریدار بیشتری دارند.

مثلا قزل آلا با هر روش پختی خوش مزه می شود. انواع دیگر ماهی مثل حلوا، آزاد و شوریده نیز برای سرو همراه سبزی پلو مناسب هستند. اما اگر نگران تیغ های ماهی هستید، می توانید از فیله ماهی شیر استفاده کنید.

ماهی کنار سبزی پلو اصولا به روش سرخ کردنی تهیه می شود می توانید به کمک پودرهای سوخاری مخصوص ماهی، آن‌ها را به روش سوخاری نیز تهیه کنید. البته در صورت تمایل به غذای سالم تر می‌توانید آن را در فر یا به روش بخارپز آماده کنید.

خواباندن تکه های ماهی پیش از سرخ کردن در مخلوط آبلیمو، نمک، ادویه جاتی چون زردچوبه، پودرسیر، فلفل و کمی زنجبیل به خوش طعم شدن ماهی کمک می کند.

 

ماهی پخته شده

 

2_ پخت ماهی در گل فر(گوزل فر)

از جمله بهترین و سالم ترین روش های پخت ماهی را می توانید با گوزل فر تجربه کنید. گوزل فر یا همان گل فر به دلیل پخت کامل و حرارت یکنواخت و نیز امکان برشته کردن، وسیله مناسبی برای پخت انواع ماهی است. برای این کار می توانید آن را به تنهایی کباب کنید، یا به صورت شکم پر تهیه نمایید.

نکته مهم: اگر قصد دارید ماهی را ساده درست کنید، توصیه می کنیم آن را با موادی از قبل طعم دار کنید تا بوی زهم آن گرفته شود. برای این کار می توانید از سیر رنده شده و زنجبیل استفاده کنید.

نکته مهم: برای طبخ ماهی به روش شکم پر، در شهرهای جنوبی و شمالی کشورمان که محل های اصلی صید ماهی هستند، روش های مختلفی وجود دارد. جنوبی های میهمان نواز غالبا از موادی چون ادویه جات فراوان، سیر، سبزیجات گرم به علاوه ی تمبرهندی به عنوان مواد داخل شکم ماهی استفاده می کنند. در شمال کشور تقریبا همین مواد استفاده می شود با این تفاوت که ترشی مورد استفاده ی شمالی های عزیز، رب انار است.

 

روش پخت ماهی در گل فر

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی نحوه پخت ماهی در گلفر، حتما مقاله “ طرز پخت ماهی در گل فر (گوزل فر) ” را مطالعه کنید.

 

3_ روش پخت ماهی بخارپز

سالم ترین و رژیمی ترین ماهی، مناسب برای برنامه غذایی افراد مبتلا به اضافه وزن، چربی خون و دیابت همین است! برای پخت این ماهی توصیه می کنیم از ماهی سالمون استفاده کنید که هم خوش مزه و هم سرشار از خاصیت است.

در صورت تمایل استفاده از ماهی های سفید یا آزاد هم برای بخارپز کردن خوب است. پیش تر هم گفتیم که ماهی قزل آلا ماهی ای است که با همه ی روش های پخت خوش مزه می شود. می توانید برای روش بخارپز نیز از این ماهی معروف و محبوب استفاده کنید.

برای بخارپز کردن ماهی، این مواد کافی است:

 

  1. ماهی 1 عدد
  2. روغن زیتون 3/1 پیمانه
  3. آبلیمو 2/1 پیمانه
  4. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه (کمی)

 

همه ی مواد افزودنی و طعم دهنده را با هم مخلوط کنید. سطح و نیز داخل شکم ماهی پاک شده و شسته را آغشته به این مخلوط نمایید. ماهی را در ظرف های مخصوص بخارپز بر روی گاز قرار دهید.

 

روش پخت ماهی

 

این ظرف ها به این شکل طراحی شده اند که دارای محفظه ای برای ریختن آب و یک سبد یا توری فلزی در بالا هستند تا مواد خوراکی به نحوی که در آب غوطه ور نشوند، با بخار آن پخته شوند. دستگاه های برقی مخصوص بخارپز نیز برای این منظور عالی هستند.

اگر هیچ یک از این امکانات را نداشتید، می توانید با قرار دادن ظرف آبی درون فر اجاق گاز یا آب ریختن در سینی فر، ایجاد بخار کنید و ماهی را در فویلی که مقداری چرب کرده اید بپیچید و به مدت یک ساعت و نیم طبخ نمایید. (مدت زمان پخت به نوع ماهی نیز بستگی دارد.)

 

4. پخت ماهی به روش کبابی

این روش از پرطرفدارترین روش های طبخ ماهی و بسیار مناسب میهمانی ها و پیک نیک هاست. برای طبخ این مدل ماهی نیاز به منقل ذغال و توری داریم.

 

ماهی کبابی

 

از جمله ماهی هایی که بیشتر برای کباب کردن استفاده می شوند می توان ماهی سفید، کفال، قزل آلا، حلوای سفید (زبیدی) و صوبور را نام برد. به جای ماهی درسته، می توانید یک کیلو فیله ی ماهی نیز از هر نوعی که مایلید، تهیه کنید.

برای مزه دار کردن پیش از طبخ ماهی کبابی، این مواد را آماده کنید:

 

  • پیاز بزرگ: 1 عدد خرد شده
  • سیر: 2 یا 3 حبه خرد شده
  • نمک، فلفل قرمز و سیاه : هر کدام نصف قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: یک سوم قاشق چایخوری
  • آب لیموترش بزرگ: 1 عدد
  • رنده پوست لیمو: 1 عدد
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • کره آب کرده: 3 قاشق غذاخوری

 

همه مواد نام برده به جز کره را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس ماهی را در مخلوط قرار دهید و خوب به آن آغشته کنید. روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم بگیرد.

ماهی را از مخلوط مواد خارج کرده و تا حد امکان آن را خشک کنید. سپس با قلموی مخصوص، کره آب شده را روی آن بزنید. ذغال ها را آماده کرده، ماهی را در توری قرار داده و فیکس کنید، سپس آن را روی منقل بگذارید و بعد از کباب شدن یک طرف، برگردانید تا طرف دیگر نیز کبابی شود.

با این 4 روش پخت می توانید ماهی را با تنوعی خوب و مناسب در برنامه ی غذایی خود و خانواده بگنجانید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید و روزبه روز سلامت بیشتری به خوراک خود ببخشید.

 

پیشنها ویژه سراچین: اگر از روش شماره 2 خوشتان آمده و تمایل دارید تا در رابطه با گل فر اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم روی لینک زیر کلیک کنید.

گل فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *