آشپزی

طرز پخت ماهی در گل فر (گوزل فر)

طرز پخت ماهی در گل فر

یکی از خوش طعم ترین و عالی ترین غذاهایی که می توان در گوزل فر پخت، ماهی است. سایت سراچین در این مطلب طرز پخت ماهی در گل فر (گوزل فر) و نیز نکاتی خاص و ویژه در خصوص ماهی و پخت آن را به شما عزیزان آموزش خواهد داد.

 

پخت ماهی در فر

 

ماهی یکی از بهترین، پرخاصیت ترین و بی ضررترین انواع گوشت هاست. از معروف ترین و خوش خوراک ترین ماهی ها می توان به ماهی سفید، قزل آلا، سالمون، شیر جنوب، حلوای جنوب و صوبور اشاره کرد که پخت همه ی این انواع در گوزل فر عالی است و انتخاب از میان آن ها به ذائقه و سلیقه ی غذایی خودتان بستگی دارد. هم چنین می توانید انتخاب کنید که ماهی را به روش شکم پر آماده کنید یا آن را به صورت درسته یا فیله در گل فر کبابی کنید.

 

طرز تهیه ماهی در گل فر به روش کبابی ساده

گفتیم که برای طبخ ماهی، انتخاب ماهی با شماست. اگر قصد دارید ماهی را درسته بپزید، حتما داخل آن را تمیز کنید. می توانید سر و دم ماهی را جدا کنید یا باقی بگذارید. اگر دوست داشتید هم می توانید ماهی را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. در هر صورت بهتر است ماهی را در روز طبخ به صورت تازه تهیه کنید.

 

مواد لازم برای 2 نفر

1_ ماهی : 2 عدد کوچک یا 700 گرم

نکته مهم: برای تعیین مقدار ماهی در صورت کوچک بودن آن می توانید برای هر نفر 1 عدد یا 400 گرم [فیله بدون استخوان] در نظر بگیرید کنید. اگر قصد دارید ماهی را با برنج سرو کنید، 300 تا 350 گرم کافی است.

2_ آب لیمو یا نارنج طبیعی: 2 عدد

3_ نمک : یک قاشق چایخوری

4_ فلفل، پودر سیر، پودر زنجبیل: هر کدام نصف قاشق چایخوری

5_ روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری (در صورت استفاده از ماهی های خیلی چرب مثل صوبور نیازی به روغن نیست.)

 

مشاهده محصولات

 

طرز تهیه

برای این روش، از حدود 5 ساعت قبل نیاز به آماده سازی مقدمات است.

  1. ماهی ها را در محلول آب ولرم و یک قاشق چایخوری نمک قرار دهید و ترجیحا دو ساعت زمان دهید تا نمک به خوبی و به طور یکنواخت به خورد گوشت ماهی برود. (در صورت تمایل می توانید نمک بیشتری مصرف کنید.)
  2. آب 1 عدد لیموترش یا نارنج را بگیرید و با سایر مواد در ظرف گود نسبتا بزرگی (بر اساس اندازه ماهی ها) بریزید و به خوبی باهم مخلوط کنید.
  3. حال، ماهی ها را در این مخلوط قرار دهید و کمی بگردانید تا تمام قسمت های ماهی به مواد آغشته شود. سپس روی این ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت 2 ساعت دیگر در یخچال قرار دهید.
  4. هردو المنت گل فر را از حدود ده دقیقه قبل از آغاز پخت روشن کنید تا داخل آن گرم شود. سپس المنت بالا را خاموش کنید و ماهی ها را به مدت 45 دقیقه درون فر قرار دهید.
  5. گوشت ماهی را با کارد یا چنگالی کوچک تست کنید، اگر پخته بود، ده دقیقه نیز المنت بالا را روشن کنید تا برشته شود. ماهی ها را پس از تکمیل طبخ می توانید با یک عدد لیموترش یا نارنج باقی مانده میل کنید.

 

نحوه پخت ماهی در فر

 

 

طرز تهیه ماهی شکم پر در گل فر

برای طبخ ماهی شکم پر، آنچه اهمیت دارد، مواد میانی ماهی است. مردم جنوب کشورمان به این مواد، «حشو» می گویند و آن را به روش های مختلفی تهیه می کنند که در این جا رایج ترین آن ها به شما عزیزان آموزش داده خواهد شد.

 

مواد لازم برای حشوی 2 عدد ماهی شکم پر

  • پیاز درشت: 2 عدد
  • سبزی (شوید یا ترکیب جعفری و شوید): 2 پیمانه
  • سیر 1 یا 2 حبه
  • گردوی خرد شده 3 عدد
  • تمبر هندی 2 قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • فلفل و پودر زنجبیل هرکدام نصف قاشق چایخوری
  • روغن کمی برای سرخ کردن مواد حشوی

 

ماهی در گل فر

 

طرز تهیه

  1. برای پخت ماهی شکم پر نیز خوب است ماهی های درسته را پاک کنید و شکم آن ها را باز کنید و از دوساعت قبل در آب و نمک بخیسانید تا به خوبی مزه دار شوند.
  2. سیر و پیازها را خلال کرده و در تابه سرخ کنید تا سبک و اصطلاحا طلایی شوند.
  3. سپس ادویه جات را به تابه اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا عطرشان بلند شود.
  4. در این مرحله سبزی را اضافه کنید و تفت دهید.
  5. تمبر هندی را که از قبل در مقدار کمی آب خیس کرده و با رد کردن از صافی هسته های آن را گرفته اید اضافه کنید.
  6. سپس گردوی خرد شده را نیز اضافه کنید و اجازه دهید در حرارت روغن بیندازد.
  7. وقتی رنگ سبزی ها کمی تغییر کرد، حشو آماده است. آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.
  8. ماهی ها را از آب درآورده به کمک دستمال تمیز یا کاغذهای آبگیری، کاملا خشک کنید. سپس شکم آن ها را با مواد حشو پر کنید. مقدار مواد حشو به اندازه ماهی بستگی دارد. به حدی بریزد که ازآن بیرون نزند.
  9. می توانید برای پرهیز از بیرون ریختن مواد حشو، با یک نخ و سوزن مخصوص و تمیز، شکم ماهی را بدوزید.
  10. گل فر را از حدود 10 دقیقه قبل روشن کنید و سپس ماهی های شکم پر را در سینی آن بگذارید یا درون فویل بپیچید. حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان دهید تا کاملا مغزپخت شود. برای برشته تر شدن می توانید در اواخر پخت اگر ماهی در فویل است، آن را کنار بزنید و المنت بالا را روشن کنید.

به این ترتیب با طرز پخت ماهی در گل فر ( گوزل فر ) آشنا شدید. انواع ماهی ها را می توانید به این روش ها در گلفر بپزید و از طعم بی نظیرشان لذت ببرید. ماهی سرشار از خاصیت و غذایی بسیار عالی و سالم برای اعضای خانواده و همچنین انتخاب خوبی برای مهمانی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *