دانستنی

راه های از بین بردن بو چوب

از بین بردن بو چوب

وسایل چوبی اعم از جعبه‌ها، باکس‌ها، کمد و مبلمان پس از مدتی استفاده بوی محیط اطراف را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند جوی از بوی نامطبوع در فضای اتاق و پذیرایی ایجاد شود. حتی ظروف چوبی نیز به‌گونه‌ای هستند که ممکن است بوی مواد را تا مدت‌ها در خود نگه دارند و به همین علت، بهتر است در فکر از بین بردن بو چوب باشید.
رفع بوی چوب راهکارهای متفاوتی خواهد داشت که برای آن، در کنار مواد شوینده شیمیایی از سایر ترکیب‌های خانگی و ساده نیز می‌توان استفاده کرد. در ادامه این مقاله از سراچین، به تمام جوانب و راه‌‌حل‌های موثر برای از بین بردن بوی نامطبوع چوب می‌پردازیم.

 

رفع بو چوب

راه‌های از بین بردن بوی نامطبوع چوب

چوب و فرآورده‌های آن به دلیل جذب باکتری‌ها پس از مدتی بوی نامطبوعی را از خود ساطع می‌کنند. بنابراین، بسیاری از افراد در صدد هستند که بوی ناخوشایند تختخواب، ظروف چوبی، کمد و گنجه‌های خود را رفع کنند.

 

اقداماتی که برای رفع بوی چوب انجام می‌شود، باید به‌صورت مستمر و در فواصل زمانی مشخص صورت بگیرد. علت این کار علاوه بر از بین بردن بوی بد چوب، جلوگیری از تکرار آن است. مهم‌ترین راه‌های از بین بردن بو چوب را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

 

  • از بین بردن بو چوب با استفاده از محلول مایع ظرفشویی و سرکه

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های از بین بردن بوی نامطبوع چوب، استفاده از محلول مایع ظرفشویی است. در این روش پس از آغشته‌کردن دستمال تمیزی به محلول آب و مایع ظرفشویی، باید آن را بر روی وسیله چوبی‌ بکشید.

 

سپس محل‌های ضدعفونی‌شده را با اسپری آب تمیز کنید. در مرحله آخر این روش از بین بردن بو چوب، لازم است دستمال تمیز و بدون رطوبتی را برای خشک کردن به کار ببرید.

در کنار مایع ظرفشویی می‌توانید از سرکه سفید نیز استفاده کنید. سرکه سفید با خاصیت باکتری‌زدایی که دارد، باعث می‌شود بوی چوب از بین برود. سهم سرکه سفید در این ترکیب باید یک چهارم میزان آب باشد و سپس بر روی محل‌های چوبی اسپری شود.

 

سپس باید از دستمال مرطوبی استفاده کنید تا رد سرکه را از روی چوب شست‌و‌شو دهد. بعد از این، وسیله چوبی را در معرض نور خورشید یا هیترها قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

  • محلول هیدروژن پراکسید

از دیگر روش‌های موثری که برای رفع بوی چوب پیشنهاد می‌شود، تمیزکردن محل‌های موردنظر با محلول هیدروژن پراکسید است. هیدروژن پراکسید ماده‌ای آنتی‌باکتری و سفیدکننده به شمار می‌رود که لکه‌های موجود بر سطح لوازم چوبی را پاک خواهد کرد.

 

برای از بین بردن بو چوب تنها کافی است ۳ درصد از این ماده را در آب حل کنید و با اسپری بر روی چوب، بوی نامطبوع چوب را از خانه بیرون بیندازید.

 

  • از بین بردن بو چوب با استفاده ازجوش شیرین

استفاده از جوش‌ شیرین تقریبا برای هرگونه تمیزکاری توصیه می‌شود. این ماده بوی نامطبوع چوب را می‌زداید و در نتیجه آن، مدت زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا چوب میکروب‌ها و بوهای ناخوشایند را بار دیگر به خود جذب کند.

 

از بین بردن بو ظروف چوبی

در این روش برای از بین بردن بو چوب، باید مقدار زیادی از جوش شیرین را بر روی سطوح و ظروف مانند کاسه چوبی یا داخل کمد و قفسه‌ها بریزید و آن را در تمام سطح پخش کنید. اجازه دهید ۲۴ الی ۴۸ ساعت جوش شیرین در محل‌ بماند تا اثر خود را نشان دهد.

 

پس از آن، با جارو یا دستمال لوازم چوبی را تمیز کنید و به خاطر داشته باشید که این شیوه را هر سه هفته یا ۴۵ روز انجام دهید.

 

  • رطوبت‌زدایی

چوب و محصولات آن حالت جاذبه فراوانی دارند و به همین علت، رطوبت و خاصیت هوای اطراف را به خود جذب می‌کنند. بر همین اساس است که باید آن‌ها را در معرض رطوبت قرار ندهید و یا در بازه‌های زمانی مشخص از رطوبت‌زدایی استفاده کنید.

 

برای از بین بردن بو چوب از این طریق، وسیله چوبی مانند مبلمان، باکس‌ها و کمدها یا ظروف از جمله کاسه، بشقاب و اردو خوری چوبی را در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید. سپس با استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر، به جذب هوای اتاق، بو و باکتری‌های موجود بر روی لوازم چوبی بپردازید.

 

با انجام این کار به‌صورت دو الی سه ساعت در چند روز متوالی، بوی ناخوشایند چوب کاملا جذب می‌شود.

 

  • از بین بردن بو چوب با استفاده از نورخورشید

اگر لوازم چوبی‌تان قابل جابه‌جایی هستند و دستگاه رطوبت‌گیر را نیز ندارید، از نور خورشید استفاده کنید. قرار دادن لوازم چوب در معرض نور آفتاب سبب می‌شود تمام بوی نامطبوع وسایل از بین برود. البته این روش از بین بردن بو چوب اغلب در مواردی کاربرد دارد که مشکل جدی نباشد و تنها با رطوبت‌گیری بتوانید آن را حل کنید.

 

  • قهوه و سرکه سفید یا زغال

ممکن است بوی ناخوشایند چوب به‌قدری باشد که با رطوبت‌زدایی برطرف نشود. یکی از شیوه‌های مفید از بین بردن بو چوب، استفاده همزمان از قهوه و سرکه است. در داخل کمد یا در میان کاسه و بشقاب چوبی یا بر روی مبلمان می‌توانید مقداری تفاله قهوه را در داخل یک ظرف قرار دهید و یک شبانه‌روز به آن دست نزنید.

 

در این حالت، چوب بوی قهوه را جذب و بوی بد را دفع می‌کند؛ به همین دلیل با استفاده همزمان از سرکه از جذب بوی قهوه نیز جلوگیری خواهید کرد.

 

از بین بردن بو ظروف چوبی

علاوه بر قهوه و سرکه استفاده از زغال نیز بسیار متداول و کاربردی به شمار می‌رود. زغال را می‌توانید به‌شیوه قهوه، در کنار سرکه در داخل وسایل چوبی قرار دهید و یا از روزنامه برای آن استفاده کنید.

 

در روش دوم، باید مقدار زیادی زغال را در روزنامه‌های مچاله شده بپیچید و آن‌ها در محیط چوبی بگذارید. هر روز چندین ساعت این کار را انجام دهید تا پس از پنج الی ده روز رفع بوی چوب و ناخوشایندی آن را حس کنید.

 

  • از بین بردن بو چوب  با استفاده از صابون چوب

یکی از دلایل مهمی که سبب می‌شود چوب بوی نامطبوعی از خود بروز ‌دهد، میکروب‌هایی است که از مواد و هوا جذب می‌کند‌. برای از بین بردن این میکروب‌ها و باکتری‌ها، استفاده از صابون مخصوص چوب ایده تاثیرگذاری محسوب می‌شود.

 

در این شیوه، برای از بین بردن بو چوب لازم است تمام سطح ظروف، کمد، میز و صندلی‌ها را به صابون آغشته و سپس با اسپری آن را تمیز کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

 

راه های رفع بو چوب

سخن پایانی

از بین بردن بو چوب یکی از نکات مهمی است که هنگام استفاده از لوازم چوبی باید به آن توجه شود. دقت داشته باشید برای حل این مشکل، بسته به نوع چوب و میزان بویی که از آن ساطع می‌شود، روش‌های مختلفی وجود دارد. هر یک از این روش‌ها را چندین بار در ماه یا فواصل معین انجام دهید و بوی بد چوب را از بین ببرید.

1 thoughts on “راه های از بین بردن بو چوب

  1. سلام تخت خواب خریدیم نزدیک ۶ الی ۷ ماه بوی خیلی بدی میده اول فکر میکردیم تازه هستش این بورو داره ولی هنوزم بوی بد میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *