دانستنی

آشنایی با طرز استفاده از نان پز برقی

نان پز برقی

تجربه پخت نان در خانه، تجربه ای دلچسب است و فرآیندی بسیار لذت بخش دارد. در این مطلب شما عزیزان را با طرز استفاده از نان پز برقی آشنا خواهیم کرد، همچنین در خصوص اهمیت آن توضیحاتی به علاقه مندان با سلیقه ارائه خواهیم داد. با سراچین همراه باشید.

 

 

مزیت های استفاده از نان پز برقی خانگی

از نخستین هفته های شیوع بیماری کرونا و حساسیت و اهمیت چندبرابری بهداشت خوراکی ها، عده ای از خرید نان از نانوایی ها صرف نظر کردند؛ برخی به خرید نان های بسته بندی شده روی آوردند و در این میان بسیاری دیگر از خانوادهها نیز تلاش کردند نان مورد نیاز خود را در منزل تهیه کنند. به همین دلیل آشنایی با طرز استفاده از نان پز برقی اهمیت بیشتری یافت.

مزیت تهیه نان در منزل تنها به این دوران ختم نمی شود، بلکه در هر شرایطی پخت نان در خانه سلامت بیشتر خوراک خانواده را تضمین می کند.

 

نان پز

 

خانواده ها انواع گوناگونی از روش های پخت نان خانگی را با وسایل گوناگون امتحان کردند که رایج ترین آن ها فرگازهای خانگی است. برخی نیز از تنور خانگی از نوع برقی یا گازی و سایر وسایل مناسب استفاده کردند اما برای حصول نتیجه بهتر، در هرکاری باید از وسایل تخصصی آن استفاده کرد.

 

ساج برقی خانگی

این وسیله یکی از نمونه وسایل بسیار کارآمد برای پخت نان خانگی است که با برندهای گوناگون در بازار موجود است. برخی از نمونه های ساج برقی خانگی ساده هستند و کاربرد آسانی دارند و برخی دیگر دارای چند برنامه پخت هستند و کاربردشان دارای تنوع است.

از برخی از انواع نان پز می توان برای پخت نان های فانتزی و نیز کیک و شیرینی هم استفاده کرد و این انواع اگرچه قیمت بالاتری دارند، برای کسانی که قادرند انواع گوناگون کیک و شیرینی را بپزند، انتخابی اقتصادی و مقرون به صرفه است. به هر ترتیب آشنایی با طرز استفاده از نان پز برقی می تواند شما را در تهیه نان های سالم خانگی یاری دهد.

 

 

طرز تهیه نان در دستگاه نان پز

چنان که گفتیم، شما می توانید طرز استفاده از نان پز برقی خانگی را با انواع گوناگونی از نان امتحان کنید. یکی از رایج ترین و خوش خوراک ترین نان ها که مورد استفاده بسیاری از خانواده های ایرانی است، نان لواش است. برای پخت این نان خوشمزه مواد زیر لازم است:

  1. آرد نانوایی : 800 گرم (حدود 4 پیمانه)
  2. نمک : 1 قلشق سوپخوری
  3. شکر، خمیر مایه خشک فوری و بکینگ پودر: هرکدام 1 قاشق چایخوری
  4. شیر : 2 پیمانه
  5. آب : 1 پیمانه
  6. روغن مایع : 1 پیمانه

 

طرز استفاده از نان پز

 

نکته: علت استفاده از شیر، خوش طعم و نرم تر شدن نان است اما اگر شیر ندارید، می توانید آب ولرم را جایگزین آن کنید.

 

طرز تهیه نان لواش با ساج برقی خانگی

1- خمیر مایه را همراه با شکر در نصف پیمانه آب حل کنید. توجه داشته باشید که آب باید ولرم باشد. سپس آن را در جایی گرم به مدت حدودا قرار دهید تا عمل بیاید. (نشانه عمل آمدن خمیر مایه تشکیل حباب هایی روی محلول است.)

 

2- 2 پیمانه شیر ولرم را در ظرفی دیگر با نصف پیمانه باقی مانده از آب، 1 پیمانه روغن مایع، بکینگ پودر و 400 گرم از آرد مخلوط کنید.

 

3- خمیرمایه ی به عمل آمده را به این مخلوط اضافه کنید و ورز دادن را آغاز کنید.

 

4- 400 گرم دیگر آرد را به تدریج به خمیر اضافه کنید و مدام ورز دهید. دقت کنید که حتما باید این روند به تدریج انجام شود زیرا به دلیل تفاوت در جنس آردها و میزان آب خور آن ها، تشخیص کافی بودن آن حین افزودن تدریجی و ورز دادن، معلوم می شود.

 

5- پس از آن که به حدی ورز دادید که خمیر دیگر به دستتان نچسبد، آن را به ظرف بزرگ تری انتقال دهید تا فضای کافی برای افزایش دوبرابری حجم خمیر فراهم باشد. بهتر است علاوه بر آن که روی ظرف را با سلفون می پوشانید، پارچه یا حوله ای را نیز روی آن قرار دهید. جای خمیر باید گرم باشد و حدود یک ساعت و نیم بماند.

 

6- پس از طی این مدت، خمیر را مجددا ورز دهید تا هوای آن خارج شود و آن را به چانه های 100 گرمی تقسیم کنید. می توانید از ترازو کمک بگیرید تا وزن چانه ها دستتان بیاید. میان چانه ها فاصله بگذارید تا به هم نچسبند و روی آن ها را به مدت 20 دقیقه با پارچه تمیز بپوشانید.

 

7- ساج را روشن کنید و زمانی که به طور کامل داغ شد، روی یک سطح صافف چانه های خمیر را با کمک وردنه باز کنید و روی سطح ساج بیندازید.

 

طرز استفاده از نان پز برقی

 

نکاتی که باید در طرز استفاده از نان پز برقی بدانید

حتما اجازه دهید نان پز به خوبی داغ شود. اگر نان را روی حرارت کم بپزید، هم مدت زیادی طول می کشد و هم نان خشک می شود.

برای آن که هم نان هایتان نازکی دلخواه را داشته باشد و هم برداشتن خمیر نازک دشوار نباشد، یک «ناون» درست کنید؛ به این صورت که پارچه ای کاملا تمیز روی یک بالش بکشید و خمیر صاف شده با وردنه را روی آن قرار داده و با دست قدری بکشید که نازک شود اما سوراخ یا پاره نشود و سپس خمیر را با همان ناون به صورت دفعی روی ساج بزنید.

نگران برق دستگاه نباشید زیرا بدنه نان پز برقی عایق است. همچنین از جنس نچسب تولید می شود که مانع از چسبیدن نان به آن می شود. این وسیله قابل شست و شو است و کیفیت خود را در اثر شست و شو از دست نمی دهد. سیم های دستگاه کاملا عایق هستند. در کل این وسیله به گونه ای طراحی شده است که استفاده از آن از امنیت کافی برخوردار باشد.

نان پز وسیله ای کم حجم است که کارایی بالایی دارد. این وسیله دارای امکان پخت انواع نان، کیک و شیرینی و نیز امکان گرم کردن نان است.

 

نان پز برقی

 

علاوه بر آشنایی با طرز استفاده از نان پز برقی خوب است در هنگام خرید ، به برچسب مصرف انرژی ان دقت کنید و ترجیحا محصولی را خریداری کنید که در رده انرژی A است. همچنین امکانات نان پز برقی را نسبت به سطح انتظارات خود بسنجید و سپس نسبت به خرید این وسیله اقدام نمایید.

 

پیشنهاد ویژه سراچین: اگر شما نیز از علاقمندان پخت نان در منزل هستید، با کلیک بر روی لینک زیر با ساج گازی خانگی نیز آشنا شوید.

ساج گازی – نان پز خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *