دانستنی

6 نکته کلیدی برای طراحی آپارتمان سنتی

طراحی آپارتمان سنتی

به‌رغم ایده‌های به‌روز در طراحی دکوراسیون مدرن، در کشور ما هنوز علاقه به دکوراسیون سنتی ایرانی وجود دارد اما از آنجا که معماری و شهرسازی خصوصا در کلان‌شهرهای انبوه از جمعیت، متمایل به آپارتمان سازی است، بسیاری به دنبال ایده‌های طراحی آپارتمان سنتی هستند.

در این مقاله اطلاعات مفصلی درخصوص دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی برای شما فراهم آورده‌ایم. با سراچین همراه باشید.

 

مهم‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون آپارتمان سنتی

چرا این سبک دکوراسیون تا حدی جذابیت دارد که حتی با عوض شدن سیستم شهرنشینی، خانه‌سازی و سبک زندگی علاقه‌مندیم آن را همچنان حفظ و در قالب آپارتمان سنتی نمایان کنیم؟

دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی از دیرباز حامل آرامشی عمیق توأم با اصالت بوده است که هرگز قابل چشم‌پوشی و فراموشی نیست. خانه‌ی یک ایرانی با روح و جان او و نیز با طبیعت اطراف و اقلیم، در پیوند و یگانگی اسرارآمیزی است. اگر به تلفیق سبک سنتی و مدرن علاقه دارید دکوراسیون روستیک انتخاب مناسبی برای شما است.

 

blank

 

اگر بخواهیم نکاتی اساسی و کلی را به‌طورخلاصه در باب طراحی آپارتمان سنتی ایرانی مطرح کنیم، این موارد را شامل می‌شود:

 

  • چیدمان سنتی ایرانی بیشتر با خانه‌ای مطابقت دارد که اصول معماری سنتی ایرانی در ساخت آن رعایت شده باشد؛ بنابراین پیاده‌سازی آن در آپارتمان نیازمند برخی ابتکارات و متعادل‌سازی‌ها است.
  • آپارتمان سنتی می‌تواند مطلقا سنتی باشد یا به‌خاطر ماهیت آپارتمان بودنش به چیدمانی تلفیقی و ترکیبی از سنت و مدرنیته مزین شود.
  • رنگ‌های به‌کار رفته در طراحی چیدمان سنتی ایرانی، اساسا رنگ‌هایی جان‌دار و روح‌بخش مانند قرمز، فیروزه‌ای، زرد یا طلایی، زرشکی، یشمی و مانند این‌ها هستند که به وضوح خود را نشان می‌دهند.
  • شاخص‌ترین وسایل سنتی منزل ایرانی باید در چیدمان آپارتمان سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. البته بهتر است بر اساس کارایی و ماهیتشان در جای مناسبی قرار گیرند.
  • طراحی چیدمان با تزیین منزل تفاوت دارد. اصول چیدمان باید در همه‌ی بخش‌های منزل اعم از نشیمن، خواب، آشپزخانه و… رعایت شود.
  • فرش در چیدمان آپارتمان سنتی ایرانی چه به سبک تلفیقی و چه خالص مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

در ادامه‌ی مطلب درباره‌ی نکات و المان‌های مهم، توضیحات دقیق‌تری می‌دهیم تا بتوانید با رعایت آن‌ها به عالی‌ترین چیدمان آپارتمان سنتی برسید.

 

فرش ایرانی

اهمیت رنگ در طراحی آپارتمان سنتی

رنگ‌های کاربردی در لوازم و اکسسوری‌های خانه سنتی، رنگ‌هایی زنده، درخشان و نیرومند هستند. منظور این نیست که تنها باید از رنگ‌های اصلی، یا از رنگ‌های گرم در چیدمان بهره گرفت، بلکه رنگ‌هایی استفاده می‌شوند که اغلب جلوه‌گری می‌کنند و با قدرتی هرچه تمام‌تر خود را به رخ بیننده می‌کشند و تمایلی ندارند در حاشیه‌ای خاموش و خنثی باشند.

اشیا و منسوجات در دکوراسیون سنتی رنگ‌های جذاب و خیره‌کننده دارند. زیرا یکی از ویژگی‌های چیدمان در فرهنگ ایرانی این است که هر شیء به‌رغم هماهنگی و هم‌نشینی که با سایر وسایل و عناصر دارد، به‌نوعی استقلال خود را نیز حفظ کند و خود را به شکلی منحصربه‌فرد و بی‌جایگزین بنمایاند.

حیات و سرزندگی مهم‌ترین حسی است که باید در خانه‌ی ایرانی جاری باشد، به‌همین‌دلیل تا حد ممکن از رنگ‌های زنده و شاد استفاده می‌شود.

 

blank

 

چیدمان رنگ در طراحی خانه سنتی

درست است که از رنگ‌های زنده و درخشان حرف زدیم اما در چیدمان باید اصول صحیح ترکیب و هم‌نشینی رنگ‌ها را رعایت کرد تا چشم بیننده خسته نشود و در فضا تعادل به وجود آید. چرخه‌ی رنگ در این مورد به کمکمان می‌آید.

اساسا در طراحی خانه یا آپارتمان سنتی از رنگ‌هایی نسبتا خنثی در دیوارها استفاده می‌شود. این حالت خنثی با رنگ‌های جان‌دار و پرانرژی اشیاء و لوازم تکمیل می‌شود و حالتی از تعادل را ایجاد می‌کند. (به‌خاطر داشته باشید، رنگ سفید خالص، سبک را روستایی می‌کند.

این نکته‌ای است که در دکوراسیون خانه روستایی ایرانی به آن اشاره کردیم.) در چرخه‌ی رنگ می‌توانید همچنین رنگ‌های مکمل را نیز بشناسید (رنگ‌هایی که در چرخه، مقابل هم قرار دارند) و از ترکیب آن‌ها چشم‌انداز جذابی در فضای آپارتمان سنتی ایجاد کنید.

 

blank

چیدمان خانه سنتی بدون مبل

فرش، پشتی، کرسی، مخده و عناصری این‌چنین، جایی برای مبلمان مدرن در خانه‌ی ایرانی باقی نمی‌گذارد. نشیمن سنتی در خانه فاقد مبل و میز نهارخوری است اما شاید این حالت با طراحی ساختمان‌های جدید و آپارتمان‌ها هم‌خوانی نداشته باشد.

پیش‌تر اشاره‌ای کردیم که چیدمان را می‌توان به شکلی مطلقا سنتی و یا تلفیقی پیاده کرد. بسیاری به دلیل پیروی از سبک زندگی امروزی چیدمان تلفیقی را بیشتر می‌پسندند اما برخی دیگر دوست دارند از آسانسور بیرون بیایند، درب ضد سرقت آپارتمان خود را باز کنند و ناگهان خود را در خانه‌ی بدون مبل کودکی‌هایشان با پشتی و مخده و کرسی بیابند.

 

کرسی

اگر از گروه دوم هستید، می‌توانید برای راحتی بیشتر از تخت‌های سنتی استفاده کنید و روی آن‌ها را با تشکچه و بالش‌های نرم پر کنید تا تکیه‌گاه و محل استراحت مناسبی باشد.

برای تزیین تخت سنتی در خانه می‌توانید از گلیم و جاجیم و فرش استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پشتی و تشکچه و مخده روی زمین استفاده کنید. در چیدمان آپارتمان سنتی به این روش، کف باید تا حد امکان مفروش باشد و جایی از آن خالی نماند.

برای چیدمان تلفیقی که می‌توان در آن مبلمان را در ترکیب با فرش و دیگر اشیای سنتی به کار برد، بهتر است از مبل‌هایی استفاده شود که از نظر ارتفاع، فاصله‌ی کمتری با زمین دارند درواقع هرچه ارتباط با زمین بیشتر باشد، روح سنتی‌ ایرانی در خانه بیشتر جریان می‌یابد.

 

مبل سنتی

 

استفاده از مناسب‌ترین پرده برای فضاهای کوچک

در دکوراسیون آپارتمان سنتی نباید به نقش مهم پرده‌ها برای پوشش پنجره‌ها یا جداسازی بخش‌های خانه بی‌توجه باشید. در فرهنگ ایرانی، حریم خانه مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است و همین مسئله سبب می‌شود پرده‌ها معمولا از نوعی انتخاب شوند که ضخیم هستند و پوششی کامل ایجاد می‌کند.
یک نقش پرده‌ها در منازل، تقسیم بخش‌های مختلف خانه نیز بوده است به‌طوری که می‌توانسته نقش یک دیوار یا دست‌کم پارتیشن را ایفا کند و به قسمتی از سالن، ماهیت و استقلال یک اتاق مجزا را ببخشد.

 

پرده با طرح سنتی

 

نکته‌ی مفید و مهم شیوه‌ی استفاده از پرده برای فضاهای کوچک چون آپارتمان‌هاست. در طراحی آپارتمان سنتی می‌توانید با کمک پرده، فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. برای این منظور، پرده باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  1. بزرگ‌تر از قاب پنجره و ترجیحا به‌نحوی انتخاب شود که دیوار را کامل بپوشاند.
  2. چوب پرده تا حد امکان در بالاترین نقطه (متصل به سقف) نصب شود تا سقف را بلند‌تر نشان دهد.
  3. بهتر است پرده‌ای که خصوصا طبق اصول چیدمان سنتی ضخیم انتخاب می‌شود، تا زمین امتداد داشته باشد و مقداری از آن روی زمین بیفتد.
  4. از رنگ‌های زنده‌ و نیز دارای طرح‌های سنتی انتخاب شود.

 

پرده
نقش گیاهان در دیزاین آپارتمان سنتی

گیاهان در دکوراسیون روستیک نقش مهمی ایفا می‌کنند اما ازآنجاکه خانه‌ی سنتی ایرانی پیوند عمیقی با طبیعت و محیط اطراف دارد و بخشی مهم از روح و اصالت این خانه همواره در حیاط و باغچه و گلدان‌های آن بوده است، استفاده از این عنصر نیز می‌تواند یک وزنه‌ی خوب در طراحی آپارتمان سنتی باشد.

برای این منظور خصوصا در سبک چیدمان تلفیقی می‌توانید از طبقه‌های پلکانی مخصوص نگهداری گلدان‌ها استفاده کنید یا روش‌های خلاقانه‌ی دیگری به‌کار ببرید.

 

blank

 

با درنظر داشتن این موارد کلیدی می‌توانید مطابق با فضای دراختیار، نقشه‌ی آپارتمان، سلیقه و روحیه‌ی خود، چیدمان آپارتمان سنتی را طراحی کنید. انتخاب وسایل سنتی منزل برای طراحی آپارتمان کاملا به سبک چیدمان و علاقه‌مندی‌های شما بستگی دارد اما می‌توانید برخی از لوازم منزل نوستالژی را که پیش‌تر به آن پرداخته‌ایم بررسی کنید و به عنوان عناصری در آپارتمان سنتی خود به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *