دانستنی

مناسب ترین چوب ها برای ساخت ظروف چوبی

چوب مناسب ساخت ظروف چوبی

ظروف چوبی یکی از پرفروش‌ترین لوازم آشپزخانه هستند که به علت زیبایی و طراحی منحصربه‌فرد، هیچگاه قدیمی نمی‌شوند. هنگامی که قصد خرید محصولات چوبی را دارید، توجه به نکاتی مانند چوب مناسب ساخت ظروف چوبی بسیار حائزاهمیت است؛ چراکه جنس ظرف مشخص می‌کند که تا چه مدت ماندگاری خواهد داشت و می‌توان از آن استفاده کرد. در همین راستا، قصد داریم در این مقاله از سراچین از لوازم آشپزخانه چوبی و چوب مناسب برای ساخت ظروف صحبت کنیم.

ساخت ظروف چچوبی با چوب طبیعی

محصولات چوبی و کاربرد آن‌ها

ظروف چوبی از جمله محصولاتی به حساب می‌آیند که نما و جلوه بی‌نظیری به سرویس‌های آشپزخانه می‌بخشند و چیدمانی مینیمال و روستیک را تداعی می‌کنند. این ظروف به دلیل استحکام و دوام بالا بسیار ماندگار هستند و با داشتن قابلیت بازیافت و جایگزینی در تعامل مطلوبی با محیط زیست قرار دارند.

این ظروف به دلیل خواص جنس چوبی خود، گرما، انرژی و زیبایی را به محیط ساطع می‌کنند و شامل انواع اردو خوری چوبی، بشقاب چوبی، دیس، تخته سرو یا کاسه چوبی و غیره هستند.

هر یک از این محصولات در اندازه‌ها، طرح‌ها و با انواع مختلفی از چوب ساخته می‌شوند. متریال سازنده این ظروف از قبیل فاکتورهایی است که هر محصول چوبی را از سایرین متمایز می‌کند. درواقع، خواصی که هر چوب از خود نشان می‌دهد، باعث می‌شود محصولات از یکدیگر تفکیک داده شوند و هر کدام کاربری به‌خصوصی را داشته باشند.

انواع چوب مناسب برای ساخت ظروف

با توجه به تعدد جنس چوب‌ها در طراحی و تولید محصولات آشپزخانه، در ادامه انواع چوب مناسب برای ساخت ظروف چوبی را بررسی می‌کنیم.

  • چوب مناسب ساخت ظروف چوبی؛ گردو

به جرات می‌توان گفت چوب درخت گردو از سخت‌ترین انواع چوب‌ها محسوب می‌شود که این سختی، مهم‌ترین دلیل برای ساخت ظروف متنوع است. چوب گردو در برابر ضربه مقاوم و در برابر رطوبت غیرقابل نفوذ است و الیاف آن در گذر زمان ریش‌ریش و جدا نخواهند شد.

رنگ تیره و رو به روشن این چوب دکوری مینیمال را ایجاد می‌کند و پس از جلاخوردن و سنباده‌کشی دارای سطحی صیقلی و درخششی بی‌نظیر است.

ساخت ظروف چوبی با چوب گردو

  • بلوط

شاید بتوان رنگ چوب درخت بلوط را زیباترین طیف رنگی در میان سایر چوب‌ها دانست؛ چراکه علاوه بر رنگ بی‌نظیر خود چوب، بر روی آن پولیش نیز کار می‌شود و به همین علت بر زیبایی و جلای آن افزوده خواهد شد.

چوب بلوط با وجود مقاومت در برابر ضربه و عدم ترک خوردن آن، از تراکم پایینی برخوردار است و به این دلیل آن را برای ساخت ظروف چوبی به کار می‌برند که در معرض رطوبت فراوان یا جابه‌جایی بسیار نباشند.

ظروف چوبی با چوب بلوط

  •  افرا

افرا چوب سنگین و بادوامی است که به مرور زمان رنگ آن بازتر خواهد شد و درخشش بیشتری پیدا می‌کند. رنگ روشن افرا باعث هماهنگی طرف‌هایی از این جنس با سایر سرویس‌های آشپزخانه می‌‌شود.

به دلیل دوام بالای افرا و طرح‌پذیری آن، این چوب ماده اولیه مناسبی برای ساخت ظروف چوبی به شمار می‌رود و برای ساخت ظروفی که نیاز به جابه‌جایی بسیار ندارند، مطلوب‌ترین گزینه محسوب می‌شود.

ظروف چوبی با چوب افرا

  • چوب درخت گیلاس

چوبی که از درخت گیلاس به دست می‌آید، بسیار سخت و مقاوم است و در زمره چوب‌های قهوه‌ای مایل به قرمز قرار می‌گیرد. بافت چوب درخت گیلاس تا حدودی به بافت چوب افرا شباهت دارد؛ از این جهت که هر کدام از بافتی با تراکم بالا و بسته برخوردارند.

در واقع تنه این درخت، متریال مناسبی برای ساخت ظروفیپ مانند سینی یا تخته سرو چوبی را فراهم می‌کند و بر همین اساس بسیار پرکاربرد است.

ظروف چوبی با چوب درخت گیلاس

  • چوب مناسب ساخت ظروف چوبی؛ کاج

چوب کاج در برابر چربی، لکه و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و برای طراحی انواع ظروف چوبی مانند آجیل‌خوری چوبی، ست‌های پذیرایی و لیوان چوبی از بهترین موارد به شمار می‌رود. این چوب نرم در طبیعت قابلیت تجزیه دارد و به دلیل این مزیت، چوب مناسب برای ساخت ظروف و سایر لوازم با طرح‌های متنوع به حساب می‌آید.

ظروف چوبی با چوب کاج

  •  بامبو

بامبو یکی از متداول‌ترین چوب‌های موجود برای ساخت محصولات است. این چوب علاوه بر سختی و استحکام به دلیل خاصیت نفودناپذیری بالا، مایعات و لکه‌ها را جذب نمی‌کند و از خاصیت کشسانی و تراکم بافتی بالا برخوردار است.

از طرف دیگر، رنگ بامبو خنثی و ثابت بوده و در طول زمان، دچار رنگ‌و‌رو رفتگی نمی‌شود. به همین علت، بامبو به‌عنوان ماده اولیه مناسب ساخت ایم ظروف و از بهترین آن‌ها به حساب می‌آید.

ظروف چوبی با چوب بامبو

سخن پایانی
بر اساس مطالبی که درباره انواع چوب گفتیم، بهترین چون‌ها آن‌هایی هستند که در برابر رطوبت و چربی‌ها نفوذناپذیر و در برابر ضربه‌ها و سختی‌ها مقاوم عمل کنند. همچنین چوب مناسب ساخت ظروف چوبی بهتر است در کنار خاصیت ضدباکتریایی به رنگ غیرطبیعی نیز نیاز نداشته باشد و در طی کوتاه‌مدت، غیرقابل استفاده به نظر نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *