دانستنی

هر آنچه باید درباره فر گازی و فر برقی بدانید

تصویر شاخص مقایسه فر برقی و فر گازی

در انتخاب میان فر برقی و گازی ممکن است قدری دچار تردید باشیم. مقایسه فر برقی و فر گازی مبتنی بر مزایا و معایب هرکدام، به شما کمک می‌کند وسیله‌ای را انتخاب کنید که برایتان کارآمدتر است. سراچین در ادامه به مقایسه فر برقی با گازی می‌پردازد.

فر برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فر برقی یک وسیله برای پخت و پز است که انرژی آن با برق تأمین می‌شود. در فرهای برقی از جمله گل فر، گرما به کمک المنت‌هایی در قسمت بالا و پایین محفظه فراهم می‌آید. موج حرارتی ساطع شده از این المنت‌ها سبب پختن مواد غذایی می‌شود.

فر برقی با یک سیم و دوشاخه در هر جایی که پریز برق وجود داشته باشد، قابل استفاده است. این نوع فر می‌تواند دارای رنگ‌های گوناگون باشد.

بدنه‌ی آن فلزی است و سینی داخل آن می‌تواند از جنس‌های مختلف تفلون، آلومینیوم، چدن و … باشد. همچنین می‌تواند حرارت یکنواخت داشته باشد یا دارای امکان تنطیم حرارت باشد. این موارد روی قیمت آن تأثیر خواهد داشت.

 

کارکرد فر برقی

مزایای فر برقی از جمله گل فر چیست؟

در مقایسه فر برقی و فر گازی مزایای هریک مطرح می‌شود. افرادی که گل فر و دیگر انواع فر برقی را انتخاب می‌کنند، احتمالا این ویژگی‌ها برایشان کاربردی‌تر است:

  • یک تفاوت فر برقی با گازی این است که ابعاد آن معمولا کوچک‌تر است. بنابراین کمتر نگران فضا برای آن خواهید بود.
  • در مقایسه فر برقی و فر گازی، یکی از مواردی که مزیت فر برقی محسوب می‌شود، امکان بیشتر نصب آن در هر قسمت از خانه است. معمولا پریزهای برق بیش از اتصالات گاز در هر مکان موجود‌ند.
  • فر برقی وزن سبک‌تری نسبت به گازی دارد.
  • حداکثر میزان دما در فر برقی بیش از گازی است. البته این مورد در فرهای برقی پیشرفته دیجیتالی نسبت به گل فر بیشتر صدق می‌کند.
  • پتانسیل برای درجه حرارت بالا (تا نهصد درجه سانتی‌گراد) سبب می‌شود فر برقی همیشه تمیز تر از گازی باشد. چگونه؟ با شدت حرارت در فر برقی، بسیاری از لکه‌ها و باقی‌مانده غذاها تبدیل به خاکستر می‌شوند. بنابراین تمیز کردن فر راحت‌تر است.
  • در مقایسه فر برقی و گازی باید به ویژگی پخت و پز خشک اشاره کرد. می‌توان در این فر انواع نان، شیرینی‌ها و کیک اسفنجی را پخت.
  • معمولا امکان بیشتری برای تنظیم و به‌خصوص تثبیت حرارت در فر برقی وجود دارد. این تفاوت فر برقی و گازی در پخت کیک و شیرینی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

طرز کار گل فر

معایب فر برقی در مقایسه فر برقی و فر گازی

وقتی به مقایسه فر برقی با گازی می‌پردازیم، باید معایب آن را نیز در نظر بگیریم. به این ترتیب اطلاعات واقعی‌تر است و تصمیم‌گیری به نحو صحیح صورت می‌گیرد. اگر قصد دارید فر برقی را به عنوان یک وسیله پخت و پز کاربردی در نظر بگیرید و از آن فراوان استفاده کنید، باید به این موارد توجه کنید:

  •  مصرف برق در این وسیله معمولا زیاد است و ممکن است از نظر اقتصادی به صرفه نباشد. البته این موضوع در گل فر قدری تعدیل شده است که از مزایای آن به شمار می‌رود.
  • حرارت در فر برقی به واسطه‌ی المنت‌ها تأمین می‌شود. این المنت‌ها هر چند وقت یک‌بار نیاز به تعویض دارند.
  • مدت زمانی که فر برقی نیاز دارد تا داغ یا سرد شود بیشتر است. البته در گل فر معمولا ده دقیقه زمان برای گرم کردن فر قبل از پخت کافی است که تقریبا مانند فرهای گازی است.
  • فر برقی به دلیل برخی عایق‌بندی‌های ضروری نسبت به فضایی که اشغال می‌کند، حجم داخلی کوچک‌تری دارد. این نکته البته درباره گل فر صدق نمی‌کند.این فر فضای کمی در آشپزخانه اشغال می‌کند و تقریبا به همان میزان که به نظر می‌رسد، فضای داخلی دارد. در حدی که می‌توانید یک مرغ درسته یا پیتزای بزرگ را در آن بپزید.

مزایای فر گازی

نوبت یه بیان ویژگی‌های فر گازی رسید. ابتدا مزایای آن را باهم بررسی می‌کنیم تا ببنیم چقدر برایمان کاربردی است:

  •  یک تفاوت فر برقی و گازی در کم‌تر بودن زمان داغ شدن و سرد شدن است. فر گازی معمولا سریع‌تر از برخی فرهای برقی (به جز گل فر) گرم می‌شود. پس از خاموش شدن نیز حرارت را به مدت طولانی در خود نگاه نمی‌دارد و زودتر سرد می‌شود. علت این است که منبع حرارت در این فر، شعله آتش است. در زمان خاموش شدن دیگر منبع حرارتی وجود ندارد. در حالی که در فر برقی المنت است که پس از خاموش شدن همچنان تا مدتی حرارت خود را از دست نمی‌دهد.
  • محیط فر گازی به صورتی است که غذاها را کمتر خشک می‌کند.
  • از آن‌جا که گاز در کشور ما ارزان‌تر از برق است، استفاده از فر گازی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • فر گازی نسبت به فر برقی هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد. به همین دلیل شاید افرادی که قصد دارند پخت و پز فراوان و حرفه‌ای انجام دهند، آن را ترجیح دهند. این نوع فر حساسیت کمتری دارد زیرا پیچیدگی سیستم آن کمتر است. البته در میان فرهای برقی گل فر ساختار ساده‌ای دارد و متفاوت است.

مزایا فر گازی

معایب فر گازی

در مقایسه فر برقی و فر گازی، برخی ویژگی‌ها نیز معایب فر گازی به شمار می‌رود. پس اگر قصد دارید این فر را انتخاب کنید، باید به این موارد نیز توجه کنید:

  •  از آن‌جا که فر گازی با شعله کار می‌کند، کنترل حرارت آن نمی‌تواند به دقت فر برقی باشد.
  • پخت مرطوب فر گازی همیشه هم مزیت محسوب نمی‌شود. در پخت و پز خشک (شامل پخت برخی نان‌ها، شیرینی‌ها و کیک اسفنجی) که در قسمت فر برقی توضیح دادیم، این فر معمولا به خوبی فر برقی عمل نمی‌کند.
  • در فر گازی امکان تجمع گاز وجود دارد. این نکته با توجه به استفاده هم‌زمان از جریان الکتریسیته برای لامپ داخل فر، می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. بنابراین درخصوص استاندارد بودن آن، نیازمند دقت و بررسی بیشتر هستیم.

 

معایب فر گازی

سخن آخر

مقایسه فر برقی و فر گازی به شما در تصمیم گیری کمک می‌کند. با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر یک از این وسایل پخت و پز انتخابی کنید که با سبک آشپزی شما و فضا و امکاناتی که در اختیار دارید، هماهنگ تر باشد. گل فر به عنوان یک فر کاربردی و کم‌جا مورد استفاده بسیاری از علاقه‌مندان به هنر آشپزی و شیرینی‌پزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *