آشپزی

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار + آموزش بافت مختلف نان

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

شما را با طرز تهیه نان شیرمال مغزدار آشنا می‌کنیم که به‌خصوص در ایام ماه مبارک رمضان بهترین زینت سفره‌های سحر و افطار است. این نان خوشمزه و خوش‌عطر را می‌توان به روش‌های مختلف در گلفر تهیه کرد. همچنین مغزهای مختلفی می‌توان برای آن در نظر گرفت. همراه شوید تا باهم یک نان خوشمزه بپزیم.

 

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

مواد لازم نان شیرمال مغزدار برای 4 نفر

این مقدار مواد تقریبا برای 4 نفر مناسب است. اگر تعداد شما کمتر یا بیشتر است می‌توانید به نسبت، همه‌ی مقدارها را کاهش یا افزایش دهید. توجه کنید که نسبت‌ها در نان و شیرینی‌پزی بسیار مهم است و اگر همه‌ی مواد را با نسبت گفته شده استفاده نکنید، ممکن است تمام بافت نان به هم بخورد.

 

طرز تهیه نان شیرمال

 

حال ببینیم در طرز تهیه نان شیرمال مغزدار چه موادی مورد نیاز ماست:

  1. آرد: 5/2 پیمانه
  2. شیر: نصف پیمانه (بهتر است اگر شیر را در یخچال نگهداری می‌کنید، کمی قبل آن را از یخچال خارج کنید یا روی حرارت قرار دهید تا ولرم شود.)
  3. روغن مایع: یک‌سوم پیمانه
  4. پودر خمیرمایه فوری: 1 قاشق غذاخوری
  5. شکر: 5 قاشق غذاخوری
  6. تخم مرغ: 5 عدد
  7. وانیل: کمی
  8. نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

blank

در طرز تهیه نان شیرمال مغزدار مواد مختلفی را می‌توان به عنوان مغز در نظر گرفت. گردو، خرما و کاکائو از مواد رایج هستند. مقدار آن‌ها نیز بیشتر به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. مثلا برای این مقدار مواد، پانزده عدد خرما، چهار قاشق غذاخوری گردوی خرد شده یا مقدار دلخواه کاکائو را می‌توانید استفاده کنید.

 

مشاهده محصولات

 

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

مانند آماده‌سازی هر خمیر و نان دیگر، اولین گام در پخت نان شیرمال، آماده کرده خمیرمایه است. عمل آوردن خمیرمایه فوری را با شیر ولرم انجام می‌دهیم. پس به این ترتیب کار آغاز می‌شود:

  1. شیر ولرم، یک قاشق پودر خمیرمایه و یک قاشق از شکر را در ظرفی (ترجیحا دردار) باهم کاملا مخلوط می‌کنیم. در ظرف را محکم می‌بندیم. ده دقیقه زمان لازم است تا خمیرمایه عمل بیاید. تشخیص رسیدن به این مرحله معمولا از شکل ظاهری خمیرمایه مشخص است که حجم آن زیاد، کف‌کرده و حباب‌دار می‌شود.
    خمیرمایه
  2. در یک ظرف مناسب دیگر، تخم مرغ، باقیمانده‌ی شکر و وانیل را خیلی خوب باهم مخلوط می‌کنیم و هم می‌زنیم. این هم‌زدن باید به قدری ادامه پیدا کند که مخلوط کش‌دار شود و رنگ آن به کرم دربیاید.
  3. روغن مایع و نمک را نیز به مخلوط تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و پس از آن‌ها محلول خمیرمایه را می‌افزاییم.
  4. آرد را دوبار الک می‌کنیم تا ناخالصی‌های آن گرفته و گلوله‌های آن باز شود. سپس ذره‌ذره به این مخلوط اضافه می‌کنیم. در این مرحله از قاشق یا ترجیحا لیسک برای هم‌زدن مواد استفاده می‌شود. اگر خمیر به مرحله‌ای رسیده که مقدار کمی چسبندگی دارد، یعنی به صورت مطلوب ما در طرز تهیه نان شیرمال مغزدار رسیده است. اصلا لازم نیست آرد زیادی به خورد خمیر بدهیم و آن را خشک کنیم.
  5. یک کاسه گود و نسبتا بزرگ را با روغن چرب می‌کنیم و خمیر را در آن قرار می‌دهیم. دهانه‌ی کاسه را ابتدا با یک لایه سلفون و سپس یک پارچه تمیز می‌پوشانیم و آن را در دمای عادی یا کمی گرم (مثلا در محیط آشپزخانه) قرار می‌دهیم تا حجم آن دو برابر شود.حجیم شدن خمیر
  6. در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال مغزدار، خمیر را روی یک سطح تمیز و مناسب کار قرار می‌دهیم. با ورز دادن آن سعی می‌کنیم حباب‌های اضافه هوای آن را خارج کنیم. ضمنا ورز دادن باید با دست باشد. زیرا حرارت دست کمک می‌کند کیفیت خمیر بهتر شود. سپس این خمیر را به 7 یا 8 قسمت تقسیم می‌کنیم و هر قسمت را با کمک وردنه روی سطح کار باز می‌کنیم.
  7. هر مغزی که برای نان شیرمال در نظر گرفته‌ایم، در این مرحله به کار اضافه می‌شود. خوب است مواد مغز را هم تقسیم کنیم تا باهم برابر باشند. سپس هر قسمت را داخل یک چانه خمیر باز شده قرار می‌دهیم و لبه‌ها را به هم می‌رسانیم.
  8. در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال مغزدار، می‌توان طرح دلخواه را با ابزارهای مختلف روی نان ایجاد کرد یا فقط با مخلوط شیر، زعفران دم کرده و تخم مرغ، آن را رومال کرد.خمیر نان شیرمال
  9. پس از این مرحله خمیرها باید یک ربع دیگر استراحت کند. پس در این مرحله گلفر را روشن می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گرم شود.
  10. این نان در گلفر پس از 40 دقیقه آماده می‌شود. سپس اجازه می‌دهیم کمی خنک شود و بعد آن را از ظرف خارج می‌کنیم.

 

بافت مختلف برای پیچش نان شیرمال

در تهیه نان شیرمال می‌توانید مدل‌های مختلفی را اجرا کنید. مشهورترین و محبوب‌ترین مدل نان شیرمال، گیس‌باف است. برای این کار خمیر به صورت رشته‌های متعدد در می‌آید و به روش‌های گوناگون به هم بافته یا پیچیده می‌شود. مدل پبچشی دایره‌ای، مارپیچ و ستاره‌ای را نیز می‌توان در پخت نان شیرمال به کار برد که تصاویر آن‌ها را می‌بینید.

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

پیچش نان شیرمال

 

استفاده از خرما و کاکائو برای داخل نان شیرمال

برای آن‌که کیفیت نان شیرمال با مغز خرمایی بهتر شود، باید علاوه بر درآوردن هسته‌ی خرماها، پوست آن‌ها را هم جدا کنید. می‌توانید خرماها را با آب گرم شست و شو دهید و حتی اجازه دهید چند دقیقه در آب گرم بمانند. سپس آن‌ها را در آبکش بریزید و پوستشان را جدا کنید. گردو هم در ترکیب با خرما عالی است.

 

طرز تهیه نان شیرمال با مغز کاکائویی

برای مغز کاکائویی نان شیرمال، استفاده از هر نوع شکلات تخته‌ای و قالبی بسته به سلیقه‌ی خودتان هست. می‌توانید از شکلات تلخ یا معمولی استفاده کنید. حرارت پخت آن‌ها را آب می‌کند و به فرم دلخواه شما درمی‌آورد.

خوبی این طرز تهیه نان شیرمال مغزدار این است که می‌توانید یک خمیر آماده کنید و آن را با استفاده از مغزهای مختلف و هم‌چنین بافت‌های گوناگون تنوع ببخشید. از تجربه خودتان در تهیه انواع نان شیرمال برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *