دانستنی

نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی

رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی

در خرید ظروفی مانند کاسه چوبی، لیوان چوبی، اردوخوری چوبی و… علاوه بر اینکه زیبایی و ظاهر مهم است، رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی نیز مسئله‌ای مهم و ویژه است.

بسیار مهم است که از رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی استفاده شود و این امر، مستقیماً در کیفیت ظرف و صدالبته سلامت ما تأثیر گذار است.

 

بسیاری طرفدار پوشش حیوانی هستند، برخی پوشش گیاهی و دسته‌ای از افراد هم پوشش‌هایی مانند سلیر و کیلر را به همه چیز ترجیح می‌دهند. بدون اینکه اطلاعی درباره مزایا و معایب آن‌ها داشته باشند.

 

در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع رنگ‌های شیمایی و رنگ خوراکی برای ظروف چوبی آشنا کنیم و بگوییم که برای چه استفاده‌ای، بهتر است چه پوششی استفاده کنیم برای آگاهی از این مسئله تاانتهای مقاله با سراچین همراه باشید.

 

رنگ و پوشش ماسب برای ظروف چوبی

چرا باید ظروف چوبی را پوشش دهی کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد برای اینکه نتوانیم از ظروف چوبی بدون روکش دهی استفاده کنیم. از بین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • جلوه بیشتر:

ظروف چوبی بدون روکش جلوه‌ی جندانی ندارند. شاید بتوان از چوب بدون روکش در المان‌های دکوراتیو استفاده‌های بسیاری کرد، ولی درباره ظروف نمی‌شود! ظروف باید جلا و جلوه داشته باشند و این چیزی نیست که یک ظرف چوبی بدون روکش بتواند آن را به شما هدیه بدهد.

 

با روکش دهی، علاوه بر داشتن یک حس طبیعی، می‎‌توانیم از زیبایی و جلوه‌ی ظرف چوب نیز بهره ببریم.

 

روکش مناسب ظروف چوبی

 

  • جلوگیری از ایجاد و تکثیر قارچ‌ها و میکروب‌ها:

هنگامی که روکش وجود نداشته باشد غذا با چوب در تماس خواهد بود و از آنجایی که بافت چوب پر است از منافذ کوچک بعید نیست که ذرات ریز غذا بین این منافذ نفوذ کنند و موجب ایجاد و تکثیر قارچ و باکتری شوند.

 

یک نظریه وجود دارد که می‌گویند چوب خاصیت میکروب کشی دارد. شاید درست باشد؛ چون تحقیقات بسیاری این مسئله را ثابت کرده است.

 

با این حال این مسئله باعث می‌شود که رنگ و بافت چوب تغییر کند. احتمالاً خوشتان نمی‌آید ظرف چوبی عزیزتان رنگ سس قرمز بگیرد!

 

رنگ مناسب ظروف چوبی

 

  • ماندگاری بالا:

چوب آب را به خودش جذب می‌کند و این باعث می‌شود تا مدت زیادی خیس بماند و در طولانی مدت دچار تغییر بافت شود. معمولاً چوبی که در معرض آب باشد در طی گذر زمان دچار ترک و شکستگی خواهد شد.

نیاز است که به نحوی ظرف چوبی آب گریز شود. آب گریز بودن به معنای ضد آب بودن نیست ولی با این ویژگی شدت نفوذ آب کمتر می‌شود و در نتیجه بافت چوب برای مدت طولانی آب را در خود نگه نمی‌دارد.

ما باید با استفاده از رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی آن‌ها را طوری عایق کنیم که کیفیت بالاتری کسب کنند. هر چه کیفیت ظرف بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

 

روکش مناسب برای بالا بردن عمر محصولات چوبی

انواع رنگ و پوشش ظروف چوبی

به طور کلی، انواع رنگ و پوشش ظروف چوبی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. پوشش‌ و رنگ شیمیایی برای ظروف چوبی
  2. پوشش و رنگ خوراکی برای ظروف چوبی

 

همان‌طور که از نام دسته‌ی اول پیدا است، این‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که خیلی از تولید‌ها از آن‌ها برای رنگ و روکش چوب استفاده می‌کنند. موادی مانند سیلر و کیلر، روغن‌های پلی اورتان، روغن جلا و نیم پلی استر و…

 

مشاهده محصولات

 

مزایای این رنگ و روکش‌ها این است که نسبت به رنگ‌های طبیعی مرسومی که از گذشته تا کنون استفاده می‌شده، ماندگاری بیشتری دارند. البته این مزیت در برابر عیبی که دارند چندان مزیتی به حساب نمی‌آید. اما این عیب چیست؟

رنگ‌ها از هر نوعی که باشند؛ چه خوراکی و چه شیمایی در برابر دمان از خود واکنش نشان می‌دهند و اندکی از ذرات آن‌ها از چوب جدا می‌شود.

اگر این رنگ شیمیایی باشد عامل بیماری‌های بسیاری نظیر سرطان خواهد شد. این در حالی است که رنگ‌های خوراکی در صورت واکنش نشان دادن در برابر دما هم عامل بیماری نیستند.

 

خیلی از مشاوران سلامت رنگ‌های خوراکی را به عنوان رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی می‌شناسند.

 

رنگ خوراکی برای ظروف چوبی

انواع رنگ خوراکی برای ظروف چوبی وجود دارد که چوب به وسیله آن‌ها با روش‌هایی تجربی روکش‌دهی می‌شود. از جمله‌ِی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  روغن حیوانی: که ممکن است خیلی از افراد به خاطر بوی آن طرفدارش نباشند.
  • موم زنبور عسل: وقتی که مایع باشد.
  • روغن‌های خوراکی: هر نوع روغنی که قابلیت خورده شدن داشته باشد مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و…
  • روغن برزک: که از دانه‌های گیاه کتان به دست می‌آید و در صنعت چوب بسیار پرطرفدار است.
  • ترکیب موم و روغن برزک: که به آن واکس چوب می‌گویند.

 

ساختن رنگ با روغن بزرک

 

کلام آخر

اگر ظرفی دارید که از رنگ شیمیایی برای روکش دهی آن استفاده شده نگران نباشید. اگر غذاهایی که در ظرف شما سرو می‌شود سرد هستند مشکل چندانی ایجاد نخواهد شد.

مثلاً یک اردو خوری چوبی یا لیوان چوبی که برای خوردن آب سرد استفاده می‌شود یا کاسه چوبی که در آن سالاد سرو می‌شود می‌توانند با مواد شیمیایی روکش خورده باشند. ( البته که رنگ خوراکی برای ظروف چوبی در همه حال به رنگ شیمایی ترجیح داده می‌شود. )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *