آشپزی

3 روش تهیه نان خانگی

تهیه نان خانگی

برای پخت نان خانگی روش های گوناگونی توسط خانواده ها و بر اساس شرایط و امکاناتشان به کار گرفته شده که عمده ترین آن ها پخت نان در انواع فر، پخت نان تابه ای و پخت نان بر روی ساج (نان پز) خانگی بوده است. سراچین قصد دارد در این مقاله به انواع روش های تهیه نان خانگی در منزل اشاره کند.

 

طرز تهیه نان خانگی

 

روش های پخت نان در منزل

روش های تهیه ی نان خانگی به ویژه در ماه های اخیر – به دلیل شیوع ویروس کرونا – اهمیت فراوانی یافته است. پیش از این شاید هیچ وقت گمان نمی کردیم نیاز باشد در خانه نان بپزیم؛ خصوصا در بیشتر خانه های آپارتمانی در کلان شهرها که از داشتن حیاط و در برخی موارد حتی از داشتن بالکن نیز محروم اند.

در چنین شرایطی بود که ویروس کرونا با تبدیل شدن به یک پاندمی سبک زندگی همه ی مردم جهان را کم و بیش تحت تاثیر قرار داد و ما ماندیم و تدابیر و راه حل هایی که باید برای رفع مشکلاتمان در زمینه ی حفظ بهداشت و مقابله با این میهمان ناخوانده بیندیشیم.

در ادامه به معرفی 3 روش پخت نان خانگی ‌می‌پردازیم و در مورد هرکدام توضیح کامل می‌دهیم:

 

1. پخت نان خانگی در فر

اولین روش پخت نان در خانه استفاده از فر است. برای پخت نان در این روش ابتدا باید بدانید برای خمیر نان چه مواردی لازم است. این مواد عبارتند از :

  • آرد سفید: 1کیلوگرم
  • آب ولرم (37 درجه): نیم لیتر
  • مایه خمیر: 50 گرم
  • روغن: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک: 3 قاشق غذاخوری

بعد از تهیه این مواد این اقدامات زیر را انجام دهید.

در یک ظرف مناسب (می تواند ظرف دستگاه مخلوط کن نیز باشد)، آب ولرم، خمیرمایه و نمک و روغن را با هم خوب مخلوط کنید. سپس آرد را به صورت تدریجی به این مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید. در صورت استفاده از مخلوط کن می توانید در همان حین که دستگاه مخلوط کن کار می کند، آرد را (بازهم به همان صورت تدریجی) اضافه کنید.

 

طرز تهیه نان

 

سپس شروع به ورز دادن خمیر کنید. خمیر را به شکلی ورز دهید که دیگر به دست نچسبد و بافت یکنواختی پیدا کند. سپس آن را در ظرفی قرار دهید که جا برای دوبرابر شدن حجم خمیر داشته باشد و روی آن را با یک پارچه یا سلفون بپوشانید. دقت کنید که محل قرار دادن خمیر در دمای طبیعی یا ترجیحا نقطه ی گرم تر منزل یا آشپزخانه است تا خمیر به اصطلاح وربیاید.

بعد از حدود 45 دقیقه یا یک ساعت خمیر را روی یک سطح تمیز که مقداری آرد هم بر آن پاشیده اید، قرار دهید و قدری دیگر ورز دهید تا حباب های هوای آن خارج شوند. زیادی آرد به خورد خمیر ندهید که خشک شود. این خمیر را می توانید به 8 یا 10 قسمت (چانه) تقسیم کنید و مجددا روی آن ها را با پارچه به مدت 15 دقیقه بپوشانید و استراحت دهید.

 

برای آن که فر مانند تنور عمل کند، باید از شعله ی گریل (شعله ی بالای فر) استفاده کنید. این شعله را روشن کنید و شروع به باز کردن چانه های خمیر با کمک وردنه نمایید. 3 میلی متر ضخامت برای این خمیر کافی است و بهتر است با کمک چنگال سوراخ هایی نیز در آن ایجاد کنید تا پخت آن کیفیت بهتری داشته باشد.

 

خمیر ها را در تعدادی که جا می شود روی سینی فر بچینید و حتما در این مرحله دقت کنید خمیرها روی هم نیفتند و به هیچ عنوان به هم نچسبند. سپس سینی را در بالاترین قسمت نزدیک به شعله ی گریل قرار دهید. حواستان به سرعت پخت این نوع نان باشد. به محض پخت و آماده شدن نان ها، آن ها را خارج کنید و سینی بعدی را بچینید و در فر قرار دهید.

 

 

2. روش پخت نان با استفاده از ساج خانگی

بهترین روش پخت نان در منزل استفاده از ساج نان پزی گازی است، که به آسانی به گاز شهری یا کپسول وصل می شود. جنس آن از فلز است و دارای سطحی محدب است که برای پخت نان خانگی کاملا مناسب است. جنس آن از ورق مقاوم گالوانیزه و ضدزنگ است. برای پخت نان کافی است ساج داغ شود و خمیر آماده شده را روی آن قرار دهید تا بپزد.

 

ساج

 

مواد لازم برای تهیه نان خانگی با استفاده از ساج

مواد لازم برای تهیه نان در منزل و با استفاده از ساج در زیر آمده است؛ پس برای داشتن نان بهتر باید طبق دستورات زیر عمل کنید.

 

  • آرد سبوس دار: 2 لیوان
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • آب ولرم: به میزان لازم
  • (این نان نیاز به خمیرمایه ندارد.)

 

 

طرز تهیه نان خانگی با استفاده از ساج

ابتدا باید همه مواد را باهم مخلوط کنید. روش مخلوط کردن به این صورت است که آرد و نمک را باهم مخلوط کنید و سپس در حالی که کار مخلوط کردن را با دست انجام می دهید، آب ولرم را تدریجی اضافه کنید تا حدی که خمیر از حالت چسبندگی خارج شود اما خشک نشود.

سپس به مرحله ی ورز دادن خمیر می رسیم. در این مرحله باید حدود 15 دقیقه خمیر را ورز دهید یا صد مرتبه آن را روی سطح بکوبید. سپس آن را در ظرفی با درپوش یا روکش قرار دهید تا حجم آن مانند روش های قبل زیاد شود. روش چانه کردن و پهن کردن این خمیر نیز مانند همان روشی است که پیش تر گفته شد؛ اما به این نکته توجه کنید که در تعیین مقدار پهن کردن خمیر باید به قطر ساج توجه کنید.

نکته ی مهم در کاربرد ساج خانگی گازی این است که اجازه دهید سطح آن تا منتها درجه داغ شود و سپس خمیر را بر آن قرار دهید. این کار برای آن است که خمیر به ساج نچسبد و با کیفیتی عالی بپزد. پس از آن که یک روی نان پخت، روی دیگر را هم بر ساج قرار دهید. پخت نان با ساج خانگی نیاز به سرعت عمل دارد.

 

 

3. روش پخت نان خانگی با استفاده از تابه یا قابلمه

برای عزیزانی که تجهیزاتی چون فر یا ساج را در خانه ندارند، تا زمانی که تهیه کنند، روش تابه ای و قابلمه ای بر روی گاز امکان پذیر است. همه ی مراحل گفته شده را برای تهیه ی خمیر انجام دهید. برای پخت در تابه بهتر است خمیر تا حد امکان نازک شود. به سطح داخل تابه نیز برای اندازه ی بازکردن خمیر توجه کنید.

 

پخت نان در منزل

 

استفاده از تابه و قابلمه برای پخت نان خانگی الهام گرفته از ساج است. بنابراین در این روش هم باید تابه روی گاز تا حد زیادی داغ شود. سپس خمیر را با دقت در تابه بیندازید. وقتی سطح روی سطح خمیر حباب هایی مشاهده کردید، وقت برگرداندن آن است.

 

همانطور که گفته شد، از میان روش های پخت نان خانگی در منزل، پخت با ساج مناسب تر است زیرا ساج وسیله ی مخصوص پخت نان است و استفاده از آن از دیرباز در مناطقی از کشورمان (به ویژه گیلان) رایج بوده و هنوز هم هست. مزیت ساج این است که سطح کاملا پهن و محدبی دارد. ساج گازی خانگی دایره ای شکل است و قطر مناسبی دارد که فضای زیادی را در خانه و آشپرخانه تان اشغال نمی کند. این وسیله را می توانید همین حالا از صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی سراچین تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *