دانستنی

نحوه شست و شو و تمیز کردن گل فر (گوزل فر)

نحوه شست و شوی فر برقی

می دانیم که آشپزخانه تقریبا مهمترین فضای هرخانه است و پاکیزگی تمام قسمت ها و تک تک وسایل و تجهیزات آن، در سلامت غذایی خانواده اهمیتی بسیار دارد. به همین دلیل نحوه تمیز کردن گل فر از پرسش های اساسی است که از سوی کاربران بعد از خرید گوزل فر یا همان گلفر مطرح می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله از سراچین 4 روش تمیزکردن این دستگاه برقی را مطرح کنیم.

 

گل فر

 

مهم ترین روش‌های نظافت و شست و شوی گلفر عبارت است از:

1. پیشگیری از آلودگی تا حد امکان

نخستین کاری که در بهداشت و نظافت هر مکان یا وسیله می توان کرد، پیشگیری از ایجاد آلودگی است. بله! درست است که تقریبا نمی توان کاری را بدون کوچک ترین آلودگی و نیاز به نظافت پیش برد، اما دست کم می توان از راهکارهایی برای کاهش آلودگی ها استفاده کرد.

 

برای مثال می توانیم روی بسیاری از غذاهایی را که قصد طبخشان را در گل فر داریم، با فویل بپوشانیم تا محتویات غذا در اثر حرارت به اطراف و دیواره های داخلی پاشیده نشود.

 

پوشاندن با فویل مزایای دیگری نیز دارد. از جمله این که طعم و عطر خاص غذا بهتر حفظ می شود؛ نه بوی غذا بیش از حد در آشپزخانه و منزل می پیچد و نه غذا بوی احتمالی به جا مانده از غذای قبلی را به خود می گیرد.

سینی گوزل فر

همچنین می توانید همیشه کف سینی گل فر را با فویل بپوشانید تا در صورت کثیف شدن، به راحتی قابل تعویض باشد.

2. اقدام به موقع برای تمیز کردن گل فر

یک دستمال نم دار برای تمیزکاری کافیست؟ بله البته که این طور است! به شرط آن که زمان را از دست ندهید و بلافاصله پس از پخت خوراک در گل فر، این دستمال را که ترجیحا با آب جوش نم دار شده، به سینی و دیواره های آن بکشید.

 

خواهید دید که بسیاری از لکه ها و بخارات چربی نشسته روی دیواره ها مدت زمان زیادی برای جا خوش کردن نخواهند یافت و کاملا زدوده شده و با روشن شدن فر در مرتبه های بعدی نیز در اثر حرارت، پاک کردنشان سخت نخواهد گشت.

 

مشاهده محصولات

 

این روش برای پاک کردن انواع دیگر فر و حتی اجاق گاز نیز بسیار کاربردی است. بیشتر خانم های باسلیقه و کدبانو، همیشه حین آشپزی یک دستمال نم دار دم دست دارند و همین که حین آشپزی می بینند اجاق گاز کثیف می شود، بلافاصله آن را با دستمال پاک می کنند. با این روش دیگر نیازمند صرف مواد شوینده و وقت زیاد برای زدودن لکه های سخت شده به خاطر حرارت نخواهند بود.

3. تمیزکاری با شوینده ها

برای تمیز کردن گل فر به دلیل برقی بودن وسیله، بهتر است به جای اسپری مستقیم مواد شوینده روی آلودگی ها، از روش غیر مستقیم استفاده کنید. به این معنا که مواد شوینده را از هر نوعی که هستند، روی فوم، دستمال یا اسفنج مخصوص بریزید و سپس آن را کاملا به همه قسمت ها بکشید تا لکه ها پاک شوند.

تمیز کردن گل فر

نکته مهم: برای تمیز کردن به هیچ عنوان از سیم یا اسکاچ زبر استفاده نکنید زیرا به جداره دستگاه آسیب می رساند و آن را خش دار می کند. خش و ناهمواری می تواند بعدها باعث تجمع و ماندگاری بیشتر آلودگی ها شود. هم عمر دستگاه کم خواهد شد و هم از نظر بهداشتی مضر خواهد بود.

 

چند نمونه از مهم ترین انواع شوینده ها و مواد پاک کننده ای که می توانید برای تمیز کردن گل فر یا گوزل فر (چنان که گفتیم به صورت غیر مستقیم) استفاده کنید این مواد هستند:

  • انواع گاز پاک کن
  • انواع پاک کننده های چند منظوره
  • محلول آب و سفید کننده ها
  • محلول آب و صابون
  • ترکیب سفید کننده و آب و جوش شیرین
  • ترکیب آب و سرکه و جوش شیرین
  • آب لیمو ترش

نکته: سینی گل فر را نیز می توانید خارج کنید و به صورت جداگانه بشویید.

4. نحوه استفاده از لیمو ترش برای تمیز کردن گل فر

از لیمو ترش معمولا برای تمیز کردن مایکروفر استفاده می شود به این روش که یک تکه لیمو را در ظرف آبی گذاشته و داخل مایکروفر برای 3 تا 5 دقیقه قرار می دهند تا با بخار آن، چربی ها و جرم ها نرم شوند.

 

اما در گوزل فر به دلیل وجود المنت های برقی بهتر است از آب به این شکل استفاده نکنید. شما می توانید لیمو ترش را از وسط نصف کنید و خود آن را به دیوارها بکشید و سپس با دستمال همه جای فر را تمیز نمایید.

تمیز کردن گوزل فر

5. از بین بردن لکه های سخت

اگر همه راهکارهایی که گفته شد را تاکنون به کار نبسته اید و اجازه داده اید انواع گوناگونی از چربی ها و لکه ها فضای داخل گل فر را آکنده کنند، چاره ای جز صرف زمان و مواد شوینده بیشتر ندارید تا تمیزکاری انجام شود و از شر آلودگی ها خلاص شوید.

 

گفتیم که سینی گل فر را می توانید خارج کنید و به صورت جداگانه بشویید. تا حدی که امکان دارد با قرار دادن فویل کف سینی فر می توان از آلودگی آن پیشگیری کرد اما در برخی موارد که در اثر پارگی فویل و مانند آن کثیفی ها به سینی فر راه نفوذ می یابند، می توانید جوش شیرین به تنهایی یا مخلوطی از سرکه و جوش شیرین را روی آن بریزید و اجازه دهید کمی بماند و سپس آن را با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی بشویید.

 

برای فضای داخل گل فر می توانید خمیر جوش شیرین (مخلوط جوش شیرین با کمی آب) را به دیواره ها بمالید یا به روشی که در گام سوم برای استفاده از انواع مواد شوینده گفته شد، عمل کنیم با این تفاوت که اجازه دهیم مواد شوینده مدتی باقی بماند و سپس نسبت به پاک کردن آن اقدام نماییم.

شست و شو

برای تمیز کردن گل فر در این شرایط همچنین می توان نصف لیموترش را به روشی که گفته شد روی سطوح لک دار کشید و فرصت داد تا لکه ها نرم شوند و سپس آن ها را پاک نمود.

 

برای تمیز کردن سطح خارجی گل فر از همه مواد شوینده ای که گفتیم می توانید استفاده کنید و منع و محدودیت اسپری کردن نیز در مورد آن وجود ندارد. چنان که می دانیم تا حد امکان پیشگیری از آلودگی ها روش بهتر و کارآمدتری است. امیدواریم این راهکارها برای شما مخاطبان عزیز مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *