دانستنی

اصول طراحی دفتر کار در خانه و 10 ایده جذاب و کاربردی

اصول طراحی دفتر کار در خانه

جمله “اتاق کار خانه دوم است” را حتما شنیده اید، شنیدن این جمله شاید برایتان خیلی کلیشه ای باشد ولی چون شما بیشتر وقت خود را در این فضا می گذرانید، بنابراین این جمله درست است. آماده کردن یک اتاق کار راحت و کاربردی خیلی آسان تر از چیزیی است که فکرش را می کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از شروع به کار باید درباره اصول طراحی دفتر کار در خانه اطلاعات داشته باشید و دقیقا بدانید که چه می خواهید و چه کاری باید انجام دهید.

 

اصول طراحی دفتر کار در خانه

اولین و مهمترین هدف اصول طراحی دفتر کار در خانه این است که محیط کار شما باید سرشار از انرژی باشد زیرا باعث بالا رفتن راندمان کاریتان می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با 10 ایده جذاب طراحی دفتر کار در خانه آشنا کنیم.

  • انتخاب موقعیت مکانی مناسب
  • انتخاب فضای مناسب و کافی
  • روشنایی و جریان هوا
  • تاثیر رنگ ها در دفتر کار خانگی
  • میز و صندلی
  • استفاده از قفسه بندی
  • استفاده از گل و گیاه
  • داشتن چشم اندازی فوق العاده
  • زیبایی فضا را قربانی عملکردش نکنید.
  • شخصی سازی در طراحی

اصول طراحی دفتر کار

انتخاب موقعیت مکانی مناسب

اولین قدم برای طراحی دفتر کار در خانه این است که شما می خواهید چقدر از فضای منزلتان را به اتاق کار اختصاص دهید. آیا اتاق یا فضایی جداگانه برای آن در نظر گرفته اید؟ و یا اتاق کار شما بخشی از فضایی با فعالیت های دیگر است؟

به طور مثال شما خانه دار هستید و ارباب رجوع هم ندارید بنابراین تصمیم گرفته اید که روی میز آشپزخانه کار کنید و این مکان را، مناسب کار کردن می دانید ولی اگر برای کار خود نیاز به فضایی حرفه ای دارید که از جریانات و حواس پرتی های خانه به دور باشید بهتر است یک مکان مناسب و اختصاصی در خانه را برای دفتر کار خود انتخاب کنید.

طراحی دفتر کار در خانه

انتخاب فضای مناسب و کافی

فضای اتاق کار نباید به حدی کوچک باشد که نتوانید راحت از طرفی به طرف دیگر حرکت کنید و یا بلند شدن از پشت میز کار برای شما سخت باشد. هم چنین کوچک بودن فضای کار باعث شلوغی و ازدحام و از بین رفتن تمرکز شما در حین کار می شود.

طراحی دفتر کار در خانه

روشنایی و جریان هوا

با توجه به اینکه شما حداقل نصف ساعت در روز را در اتاق کاری خود می گذارنید، پس بهتر است دفترتان دارای نور کافی و مناسب باشد. نور پردازی باید به میزانی باشد که باعث مزاحمت و عدم راحتی فرد نشود.

اگر فضای کاریی شما دارای پنجره ای است که نور خورشید از پشت آن می تابد، پس دیگر زیاد به نورهای مصنوعی نیاز ندارید و با یک کرکره می توانید میزان نور خورشید را کم و زیاد کنید هم چنین با باز کردن پنجره می توانید هوای آزاد را در محیط به جریان بیندازید.

بر طبق یک تحقیق صورت گرفته در محیط های کاری، فضاهایی که در آن نور مناسبی جریان دارد افراد دیرتر خسته می شوند و انرژی بیشتری دارند.

اصول دفتر کار در خانه

 

تاثیر رنگ ها در دفتر کار خانگی

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون دفتر کار در خانه، باعث می شود که بازده کاری بالا رود و هم چنین موجب نشاط نیز می شود. در انتخاب رنگ به شغل و برندنیگ خود توجه کنید. به عنوان مثال اگر کار شما در حیطه هنر است، رنگ های شاد و زنده مانند زرد ،نارنجی و بنفش به کارتان می آید اما اگر شغل شما مرتبط با امور مالی و حقوقی است بهتر است از رنگ های ملایم و خنثنی مانند بژ، شیری، نقره، طوسی و… استفاده کنید

هرگز از یک تک رنگ استفاده نکنید زیرا این کار موجب یکنواختی و خستگی در محیط می شود.

blank

 

میز و صندلی

اندازه و داشتن فضای کافی برای انتخاب میز و صندلی مناسب برای دفتر کار در خانه، بسیار مهم است. تنوع طرح و قیمت میز و صندلی های اداری در بازار، بسیار بالا می باشد و این امکان را برای شما بوجود می آورد تا با توجه به بودجه و سلیقه خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. توصیه ما این است که برای سلامتی خود روی صندلی های استاندارد و با کیفیت سرمایه گذاری کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیر کنید.

blank

 

استفاده از قفسه بندی

فایل بندی و قفسه بندی به کمک شلف، باعث منظم جلوه دادن محیط می شود. یکی از نکاتی که برای طراحی دفتر کار در خانه باید نظر داشته باشید استفاده از فضایی برای نگهداری وسایل می باشد که کمدهای دیواری و شلف ها بهترین گزینه برای جلوگیری از هرج و مرج و نامنظم بودن هستند.

استفاده از گل و گیاه

 

استفاده از گل و گیاه

نگاه کردن به گیاهان باعث حس آرامش و زندگی می شود پس بهتر است برای فضای کاری خود از گیاهانی استفاده کنید که علاوه بر حس آرامش، باعث تصفیه هوا نیز می شوند. اگر زمان کافی برای نگهداری از گیاهان را ندارید نگران نباشید، راه حل ما به شما استفاده از گیاهانی است که نیاز به مراقبت زیادی ندارند.

blank

 

داشتن چشم اندازی فوق العاده

با توجه به ساعات طولانی که هر فرد در فضای کاری سپری می کند، می تواند آن فضا تکراری به نظر بیاید. داشتن چشم انداز خوب در محل کار باعث ایجاد احساس خوب از فضای اطراف می شود. به عنوان مثال نصب یک تابلوی هنری به دیوار می تواند یک امتیاز مثبت در طراحی فضا تلقی شود.

چشم انداز عالی

 

زیبایی فضا را قربانی عملکردش نکنید

از آن جایی که شما یک فضایی از خانه را می خواهید به دفتر کار تبدیل کنید پس بهتر است دکوراسیون دفتر کارتان با خانه هماهنگ باشد. به عنوان مثال اگر فضای خانه شما سنتی است دکوراسیون محل کارتان نیز سنتی و یا اگر فضای خانه مدرن است، ازدکوراسیون مدرن استفاده کنید. البته همه این ها به سلیقه شما نیز بستگی دارد.

دفتر کار در خانه

 

شخصی سازی در طراحی

برای طراحی دفتر کار خود در منزل بهتر است به چیزی که به شما آرامش بیشتری می دهد فکر کنید و با توجه به آن، دکوراسیون خود را طراحی کنید. حس خوب شما از محیط می تواند با وسایلی مانند: دسته گل های تازه، انواع کوسن و شمع های عطری ایجاد شود. پس سعی کنید در طراحی اتاق کار خود از وسایلی استفاده کنید که به شما انگیزه زیاد برای کار کردن می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *